سه‌شنبه 28 فروردین 1403

لالایی سوزناک برای نابودی جنگل‌های غرب ایران + فیلم

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
لالایی سوزناک برای نابودی جنگل‌های غرب ایران + فیلم

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مستند «آخرین نفس» به کارگردانی یزدان کیانی یکی از مستندهایی است که در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

کیانی درباره سوژه این فیلم گفت: مستند «آخرین نفس»، نفس‌های آخر جنگل‌های سرسبز بلوط را به نمایش گذاشته است. جنگل‌هایی که این روزها شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند و در معرض نابودی‌اند. این مستند در استان چهارمحال و بختیاری و منطقه «هلن» تصویربرداری شده و تصاویری تکان‌دهنده از نابودی جنگل‌های بلوط در این منطقه را روایت کرده است. در کل فیلم، یک صدای لالایی از زبان یک پیرزن می‌شنویم که آن را برای جنگل می‌خواند و سوگواره‌ای برای نابودی آن است.

وی با اشاره به خاطره یک توریست خارجی از این جنگل‌ها گفت: «هلن» یک پرستار آمریکایی است که سال‌ها پیش از این منطقه عبور می‌کرده و در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: «وقتی از اینجا می‌گذشتم، درختان بلوط آن‌چنان به یکدیگر تنیده بودند که یک نفر به تنهایی نمی‌توانست از ترس از این جنگل عبور کند.» این خاطره در حالی است که وقتی امروز از همین منطقه عبور می‌کنید، می‌بینید که حجم زیادی از درختان نابود شده است و دیگر خبری از آن جنگل بلوط در هم تنیده نیست.

این مستندساز درباره اهمت درخت بلوط برای روستاییان و عشایرنشینان گفت: همان‌طور که می‌دانید بلوط دارای استفاده‌های گسترده‌ای است. یکی از بومی‌ها که در برابر دوربین حاضر شده است ادعا می‌کند که درخت بلوط حتی از درخت گردو نیز ارزشمندتر است. بومی‌ها از میوه درخت بلوط نان درست می‌کنند، برگ آن برای دام‌ها مناسب است و از بین رفتن این درخت‌ها سبب فرسایش خاک و در نتیجه سیلاب می‌شود.

کارگردان مستند «آخرین نفس» درباره دلایل نابودی این جنگل‌ها گفت: عمدتا گفته می‌شود که عواملی نظیر آتش‌سوزی، گرمای زمین و... سبب نابودی جنگل‌ها می‌شود اما باید توجه داشت که این اتفاقات به ندرت رخ می‌دهد، به ویژه آنکه در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل جغرافیای خاص منطقه، خبری از پدیده گرمای زمین نیست. عامل اصلی که زمینه نابودی جنگل‌ها را فراهم می‌کند، خود انسان است. حتی در پایان فیلم این جمله بیان می‌شود که «انسان متهم اصلی مرگ جنگل است.» قطع درختان یکی از عواملی است که به دست انسان رخ می‌دهد، در فیلم می‌بینیم که درخت را تبدیل به زغال کرده و آن را مصرف می‌کنند. علاوه بر این، آتش‌سوزی عامل دیگری است که سبب نابودی جنگل می‌شود که آنهم عاملی انسانی است.

عوامل تولید مستند «آخرین نفس» عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: یزدان کیانی، تصویربردار: وحید حسین‌زاده و تدوین: صفی الله حسینی

براساس این گزارش، این فیلم مستند امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت 24 و 9 صبح روز بعد است.