جمعه 10 فروردین 1403

لزوم افزایش سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
لزوم افزایش سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حسن بیک‌محمدلو امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی با اشاره به اینکه سند تحول دولت در بخش دریایی سندی مترقی و پیشرفته است،‌اظهار داشت: پس از استقرار دولت در دو موضوع سند تحول برای اجرای ابلاغ شد که دریا یکی از محورهای این سند تحول است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع این است که از نظر فکری و محتوایی و ساختاری متمرکز به سمت دریا حرکت کنیم. فر سیاست‌گذاری و مجری هم باید به همین سمت برود.

معاون برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حوزه و ظرفیت دریایی کشور از نوعی بلاتکلیفی ساختاری رنج می‌برد و موجب شده است در بحث شورای عالی صنایع دریایی این موضوع پیشنهاد شود و سازمان اداری و استخدامی هم همکاری کند و همچنین شورای عالی صنایع دریایی، شورای عالی اقیانوس‌شناسی و کارگروه‌های بخشی در ساختار دولت ذیل یک شورای عالی دریایی قرار گیرند و دولت تصمیم کار ملی برای بخش دریا داشته باشد.

بیک‌محمدلو افزود: سهم دریا در تولید ناخالص داخلی به سختی به دو درصد می‌رسد اما در کشورهای پیشرفته دریایی دنیا این رقم بالای 30 درصد است و ما باید حداقل سهم اقتصاد دریا را در تولید ناخالص داخلی به دو برابر افزایش دهیم.

وی گفت: لازم است نهادهای متولی دریایی به طور متمرکز سیاست‌زدایی شوند.

بیک‌محمدلو اهداف برگزاری نمایشگاه امسال را که مجموعه‌های دانش‌بنیان در آن مستقر هستند توسعه صنایع دریایی عنوان کرد و افزود: در نمایشگاه امسال موضوع آب متوازن کشتی‌ها با مشارکت شرکت دانش‌بنیانی از دانشگاه شریف دنبال شده است همچنین تولید جرثقیل‌های 25 تنی در داخل را داریم.

معاون برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر آزادسازی اراضی ساحلی بیان کرد: برای آزادسازی اراضی ساحلی دستگاه‌ها باید برنامه داشته باشند مدیریت یکپارچه سواحل و مطالعات آن در حال انجام است و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسد.

*‌آخرین وضعیت قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار

وی گفت: قرارداد موقت هندی‌ها در بندر چابهار در مرحله رسیدگی است برخی اختلافات حقوقی وجود دارد در متن قرارداد بحث‌هایی است و مجلس چون قرارداد بین‌المللی است ورود کرده است.

معاون برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی افزود: هندی‌ها جرثقیل‌ها را به بندر چابهار آورده‌اند اما این قرارداد در حال بررسی است.