پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

لزوم بازتولید الگوهای جدید برای تربیت نسل‌های صالح / اشاعه دهندگان سبک زندگی اسلامی باید حامل ارزش‌های این تفکر باشند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
لزوم بازتولید الگوهای جدید برای تربیت نسل‌های صالح / اشاعه دهندگان سبک زندگی اسلامی باید حامل ارزش‌های این تفکر باشند

در تفکر اسلام، سبک زندگی اسلامی، چراغ روشنی است برای تربیت فرزندانی صالح. همین سبک زندگی است که جامعه را از بروز آسیب های اجتماعی محفوظ نگه می‌دارد اما نکته مهم آن است که این سبک زندگی را چگونه می‌توان هر چه بیشتر اشاعه و ترویج داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، در تفکر دینی، تربیت و پرورش فرزندان صالح، بنیان اساسی برای داشتن جامعه ای سالم است. داشتن جامعه ای سالم که قطعا حاکمیت را از پیامدهای بروز آسیب های اجتماعی و انحطاط جامعه به تنزل های اخلاقی و دیگر دردسرهای اجتماعی محافظت خواهد کرد.

اما نکته مهم این است که تربیت و پرورش فرزندان صالح، چگونه؟ حکومت اسلامی پاسخ این سوال را در باور و راهکار ترویج سبک زندگی اسلامی ارائه داده است. حکومت اسلامی، سبک زندگی اسلامی را حامل ارزش های اخلاقی می داند که انسان ساز هستند.

تقوا، پرهیزگاری، مسئولیت پذیری، تلاش، کوشش، ایثار، فداکاری، علم اندوزی و نیکوکاری از جمله ارزش های اخلاقی هستند که بنیان های سبک زندگی اسلامی را تشکیل می دهند.

با این وجود، پرسش مهمتر آن است که عناصر و ارزش های اخلاقی در سبک زندگی اسلامی چگونه قابلیت انسان سازی، ساختن جامعه ای سالم با کمترین آسیب های اجتماعی را خواهد داشت؟

پاسخ کارشناسان و صاحبنظران به این پرسش، کانون خانواده و آگاهی و دانش زوجین از این سبک زندگی و آراسته بودن آنان به این عناصر و ارزش ها است تا بتوان فرزندانی مبتنی بر آموزه های این سبک و روش دینی تربیت کرد.

در عین حال، نکته مهمتر آن است که ترویج و اشاعه هر چه بیشتر سبک زندگی اسلامی در سرزمینی با اندیشه ها و فرهنگ های متکثر به ویژه مورد تهاجم فرهنگ غربی چگونه میسر است تا بتوان هر چه بیشتر بروز آسیب های اجتماعی را کنترل و جامعه را از پیامدهای آن حفظ کرد.

خانواده سالم بسترساز تشکیل جامعه ای سالم

در این باره، خانم اسماعیلی، مدرس دانشگاه در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: سبک زندگی، مبین نظام باورها، نگرش ها و ارزش های انسانی است.

اسماعیلی گفت: هنگامیکه سبک زندگی، از جنس سبک ندگی دینی باشد، این سبک زندگی مطابق با آموزه های دین است که در تامین سلامت روان جامعه و رضایت از زندگی نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به سبک زنگی اسلامی، عنوان کرد: این سبک زندگی دارای مولفه های اجتماعی، عبادی، باورها به مفاهیم هستی شناختی، اخلاق، اقتصاد، سلامت، علم، دفاع و زمان شناختی است که شاخصه های فردی و اجتماعی را در بر می گیرد.

این مدرس دانشگاه گفت: سبک زندگی اسلامی در شاخصه فردی، خود را در خدامحوری، تقواگرایی، تفکر، تلاش و کوشش، سالم نگهداشتن تن، صبر و خویشتن داری همچنین در شاخص اجتماعی نیز در پایبندی به نظام خانه و خانواده، صله ارحام، اعتدال و میانه روی، دوری از اصراف و زیاده روی بروز می کند.

وی عنوان کرد: تحقق این ارزش های فردی و اجتماعی از بطن خانه و خانواده شکل می گیرد.

اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه بهترین کانون برای تربیت و پرورش انسان، خانواده است، بنابراین تربیت فرزندان صالح در خانواده سالم، موجب می شود که خانواده های سالم بسترساز تشکیل جامعه ای سالم باشند.

وی افزود: جامعه سالم که از سلامت روحی و روانی متعادل برخوردار است، رویکرد در این جامعه پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و انحرافات است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: با بهره گیری از رسانه ها، فضای مجازی، وب سایت ها، تامین و توزیع محصولات فرهنگی و دینی همچنین با برگزاری سمینارها، همایش ها و گفتمان ها می توان سبک زندگی اسلامی را در سطح جامعه ترویج داد.

تربیت فرزندان صالح، جامعه را از ابتلا به انحطاط های اخلاقی حفظ می کند

خانم مغفوری، مشاور خانواده نیز درباره تشکیل جامعه ای سالم و اسلامی برای پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی اظهار کرد: فلسفه خلقت، رسیدن انسان به مقام انسانیت است و رسیدن به این مقام والای انسانیت در مکان مقدس خانواده محقق شدنی است.

مغفوری با بیان اینکه در مکتب اسلام، خانه و خانواده مکتب انسان سازی است، گفت: در صورتیکه خانواده در جایگاه و رسالت واقعی اش که همان تربیت فرزندان صالح است، قرار داشته باشد جامعه نیز از سقوط به انحطاط های اخلاقی و اجتماعی به دور خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مکتب اسلام، انتخاب همسر بر مبنای کُفیت و همترازی است و روح جاری در خانواده نیز برمبنای دوستی و آرامش میان زوجین است.

این مشاور خانواده افزود: در خانواده اسلامی، زوجین با یکدیگر فرزندانی بر مبنای اصول قرآنی و دینی تربیت می کنند تا فرزندان صالح پرورش پیدا کنند.

اشاعه دهندگان سبک زندگی اسلامی باید حامل ارزش های این تفکر باشند

غلام رضا حسنی، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز درباره رواج سبک زندگی اسلامی در جامعه و کاهش ابتلای جامعه به آسیب های اجتماعی اظهار کرد: در نظام های حکومت دینی، کتاب های الهی، فرهنگ می شوند چون خداوند سبک زندگی را در کتاب های الهی مشخص کرده است.

حسنی با بیان اینکه از جمله مهترین تفکر در حکومت دینی به ویژه مکتب اسلام، انسان سازی با محوریت توحید و تحقق جامعه سالم است، گفت: اشاعه دهندگان سبک زندگی اسلامی باید خود حامل عناصر و ارزش های این تفکر، باور و سبک زندگی و عامل به انجام این عناصر و ارزش های اسلامی باشند.

وی تصریح کرد: در عین حال، حکومت دینی نیز می بایست زیرساخت های ترویج این تفکر و سبک زندگی را در سطح جامعه ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه افزود: خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه ها، نهادهای بنیادین در ترویج این سبک زندگی هستند و درصورتیکه به اهمیت جایگاه این نهادها بی توجهی شود، جامعه خسارت خواهد دید.

افزون بر این، وی تاکید کرد: برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه، نباید در این حاکمیت دینی، تبعیض وجود داشته باشد بلکه باید عدالت اجتماعی جاری باشد.

حسنی افزود: در حکومت دینی اسلامی باید معنویت و امور اقتصادی متناسب با یکدیگر رشد پیدا کنند و افراد در این حکومت مسئولیت پذیر باشند و هر یک به درستی به مسئولیت های خود عمل کنند.

در عین حال، وی تصریح کرد: در حکومت دینی برای ترویج هر چه بهتر سبک زندگی اسلامی باید الگوهای جدید به عنوان عاملان ترویج باز تولید شوند.

این مدرس دانشگاه گفت: همانطور که پیامبران و ائمه، گروه های مرجع ترویج ارزش ها و عناصر سبک زندگی اسلامی در زمانه خود بودند، هر دوره و زمانه ای باید دارنده الگوهایی برای ترویج این سبک زندگی در جامعه باشند.

وی با تاکید بر این نکته که این الگوها، خود باید حامل ارزش ها و عناصر سبک زندگی اسلامی باشند، افزود: از جمله این الگوها، می توان به سردار سلیمانی اشاره کرد که باید در هر دوره و زمانه ای چنین الگوهایی را به جامعه معرفی کرد.

حسنی تصریح کرد: درصورتیکه الگوها هویت دینی و ملی خود را زیر پا بگذارند، جامعه دچار آسیب خواهد شد.

انتهای پیام /

لزوم بازتولید الگوهای جدید برای تربیت نسل‌های صالح / اشاعه دهندگان سبک زندگی اسلامی باید حامل ارزش‌های این تفکر باشند 2