یک‌شنبه 1 مهر 1403

لزوم تدوین برنامه های حمایتی از کودکان در شرایط کرونایی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
لزوم تدوین برنامه های حمایتی از کودکان در شرایط کرونایی

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام کرد: قریب به 800 هزار کودک در دوران کرونا تا کنون متولد شده‌اند؛ کودکانی در استرس (به‌خصوص استرس مادران) زاده شده‌اند و بدون حمایت‌های عاطفی معمول ماه‌های اولیه زندگی خود را گذرانده‌اند.

به گزارش ایسنا، فرشید یزدانی - مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در مجموعه نشست نقد و بررسی عملکرد نهادهای مسئول در وضعیت بحرانی حقوق کودک در ایران که توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد، با بیان مطالب فوق بیان کرد: هیچ دستورالعمل و برنامه مشخصی برای حمایت از این کودکان متولد شده در این ایام کرونایی تدوین نشده است.

وی افزود: این کودکان با مخاطره سلامت جسم و روان مواجه هستند و نیاز به برنامه‌ای حمایتی و تعریف نقش خانواده و ارایه خدمات مشاوره‌ای برای مادرانشان دارند. به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، حدود 8 میلیون کودک زیر سن مدرسه در کشور زندگی می‌کنند که شرایط کرونایی آنها را با انواع مخاطرات مواجه کرده است. وی اضاغه کرد که کرونا اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی بر کودکان باقی می‌گذارد که باید به آن بیندیشیم. وی با بیان اینکه تقریبا کودکان جایی در سیاست‌ها و گفتمان‌های دولتی‌ها در کرونا بر ضرورت توجه به کودکان در سیاستگذاری اجتماعی تاکید کرد. الهه خوشنویس - روان‌شناس نیز در سخنانی اظهار کرد: خانواده و جامعه باید بکوشند که به جای تاکید و تقویت فردگرایی با آموزش مهارت‌های زندگی (به‌خصوص عزت نفس، اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری و تاب‌آوری) فرزندانی تربیت کنند که با بهره‌مندی از توانمندی‌های خود در جهت منافع جمعی و توسعه ملی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی گام بردارند تا بدین ترتیب نوع‌دوستی جایگزین بی‌تفاوتی اجتماعی شود و موجبات پویایی و سلامت اجتماعی را فراهم کند.

انتهای پیام