دوشنبه 2 مهر 1403

لزوم همکاری اوقاف با شهرداری برای احیای بافت تاریخی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
لزوم همکاری اوقاف با شهرداری برای احیای بافت تاریخی

تجملیان، عضو شورای شهر یزد، از لزوم همکاری اداره اوقاف با شهرداری بافت تاریخی برای بازسازی و بهسازی موقوفات در حال تخریب خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مجید تجملیان در نشست خبری شهرداری بافت تاریخی یزد با اصحاب رسانه شرایط بافت تاریخی را به علت ثبت جهانی، ویژه خواند و اظهار داشت: این بافت دارای یک سری مسائل مانند بحث میراث فرهنگی است زیرا بافت تاریخی به ثبت جهانی رسیده و ملاحظات انجام شده توسط اداره میراث فرهنگی در جهت حفظ اصالت بافت است و شهرداری هم به این ملاحظات پای‌بند است.

عضو شورای شهر یزد با تاکید بر حفظ اصالت بافت تاریخی عنوان کرد: بخشی از درخواست های مردم به گونه ای است که در اختیارات شهرداری بافت تاریخی نیست و بنابر ضوابط و قوانین شهرداری نمی تواند به تخریب یا تبدیل بخشی از مسیرها اقدام کند.

وی علاوه بر غنی خواندن بافت تاریخی از نظر فرهنگی و پایبندی گذشتگان به مفهوم وقف، بیان کرد: حجم زیادی از وقف ها در منطقه بافت تاریخی است و خود این موضوع و پیچیدگی شرایط وقف باعث شده که برخی از ملک ها و بیش از 100 آب انبار سالم به زباله دانی تبدیل شوند.

تجملیان، ساماندهی موقوفات بافت تاریخی را جزو اختیارات اداره اوقاف دانست و تصریح کرد: تکلیف موقوفات باید بر اساس شرایط بافت و زندگی امروزه و همچنین بخش شرعی مسئله وقف به درستی و هر چه سریع تر مشخص شود.

عضو شورای شهر یزد تملک برخی از اموال اوقافی به صورت غیرقانونی توسط مردم به دلیل عدم وجود سند مشخص را مسئله ای مهم دانست و گفت: مشکلاتی از قبیل عدم وجود سندی مشخص دال بر مشخص بودن نوع وقف باعث شده که برخی از زمین ها توسط مردم تحت مالکیت و ادعا قرار بگیرند و به علت در تعارض بودن این مسئله با نوع وقف، اداره اوقاف و شهرداری دچار مشکل در ساماندهی بافت تاریخی شده اند.

وی، بزرگترین معضل بافت تاریخی را سیاست های غلط گذشته خواند و اظهار کرد: به دلیل سیاست های غلط موجود در گذشته، حجم زیادی از مردم بومی، بافت تاریخی را ترک کردند و این مسئله باعث تخریب ساختمان ها و افزایش مشکلات اجتماعی مانند بزهکاری شده است.

تجملیان، همکاری اداره اوقاف با شهرداری بافت تاریخی را مهم دانست و تصریح کرد: اداره اوقاف باید برای موقوفه هایی که در حال تخریب هستند به سرعت تصمیم گیری کند و امین وقفی مشخص کند تا شهرداری بافت تاریخی بتواند نسبت به احیای این موقوفات و بهسازی این بافت هر چه سریعتر و بهتر اقدام کند.

انتهای پیام /