دوشنبه 16 مهر 1403

لغو جایگاه تجاری هنگ کنگ از سوی ترامپ و تهدیدهای پکن

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
لغو جایگاه تجاری هنگ کنگ از سوی ترامپ و تهدیدهای پکن

پکن - ایرنا - در حالی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به دلیل تصویب لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ در کنگره چین، جایگاه تجاری این منطقه را لغو می کند پکن با لحنی شدید تهدید کرد با واشنگتن «مقابله» خواهد کرد.

به گزارش ایرنا جایگاه ویژه تجاری هنگ کنگ به این منطقه امکان می داد تا شرایط تجاری و گمرکی مستقل از چین برای تجارت با آمریکا و دیگر کشورها داشته باشد و لغو آن برای شرکت های آمریکایی هم زیانبار خواهد بود.

ترامپ در سخنرانی جدید خود در باغ رز کاخ سفید بار دیگر تهدید کرد که مقام های چین و هنگ کنگ را تحریم می کند و افزود: «دیگر هنگ کنگ را منطقه خودمختار از چین نمی شناسد».

گزارش تلویزیون هنگ کنگ حاکی است که دولت ترامپ به جز لغو این جایگاه تجاری و تهدید به تحریم، احتمالا شمار دیگر از توافقنامه ها با هنگ کنگ را تغییر خواهد داد.

ترامپ تاکید دارد هر مقام چینی و هنگ کنگی را که بنوعی در امور خودمختاری عالی منطقه هنگ کنگ دخالت کرده باشند، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم تحریم خواهد کرد.

همه این تحولات چند روز پس از آن صورت می گیرد که کنگره ملی خلق چین با بیش از 2 هزار و 870 رای نمایندگان، لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ را برای مقابله با فتنه گران، تروریست ها و براندازان تصویب کرد.

ترامپ ضمن «تراژدی» خواندن قانون جدید امنیتی چین برای هنگ‌کنگ، گفت: «ایالات متحده در واکنش به این تصمیم پکن، امتیازات تجاری و مسافرتی که برای هنگ‌کنگ به عنوان یک منطقه نیمه‌مختار لحاظ کرده بود را لغو می‌کند».

ترامپ می گوید که این یک تراژدی نه برای مردم هنگ کنگ و چین، بلکه برای مردم دنیا است.

رییس جمهوری آمریکا که شمشیر رویارویی با چین را از رو بسته است، در توئیت تازه خود نیز از «چین محور بودن سازمان بهداشت جهانی» انتقاد کرد و افزود: «کشورش از این سازمان خارج می شود».

هنوز مشخص نیست او چطور این کار را می کند زیرا اصولا بودجه سازمان بهداشت جهانی را کنگره آمریکا تامین می کند و رییس جمهوری نمی تواند در این زمینه مداخله مستقیم داشته باشد.

در چین اما مقام های این کشور و رسانه های گروهی تهدید کرده اند که در برابر فشارها و تحریم های آمریکا سکوت نخواهند کرد.

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین یک بار دیگر به آمریکا هشدار داد که باید مراقب اقداماتش باشد و افزود: «ما برای عقب راندن آمریکا دست از تلاش هایمان برنمی داریم».

او مسایل داخلی هنگ کنگ را جزو مسایل داخلی چین دانست و افزود: پکن از حق حاکمیت خود دفاع خواهد کرد و بخش وزارت خارجه چین در هنگ کنگ نیز به دولت آمریکا و اقداماتش هشدار داده است.

وزارت امنیت عمومی چین در ارتباطی که با بخش های مختلف درباره هنگ کنگ داشته است تصریح کرد: پلیس هنگ کنگ را برای حراست از ثبات هدایت خواهد کرد.

*س_برچسب‌ها_س*