شنبه 14 مهر 1403

مجریان صلاحیت دار، حلقه مفقوده کیفیت ساخت و سازها در زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مجریان صلاحیت دار، حلقه مفقوده کیفیت ساخت و سازها در زنجان

زنجان - ایرنا - مجری صاحب صلاحیت از حلقه های مهم ساخت و سازها است و وجودش می تواند ضامن ارتقای کیفیت ساختمان‌ها و صیانت از سرمایه‌های عمومی و مردمی باشد، ضرورتی که به نظر می‌رسد تاکنون در استان زنجان مورد توجه جدی نبوده است.

به گزارش ایرنا بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان و آیین نامه های اجرایی در این حوزه، عملیات ساخت و ساز مسکن الزاما باید توسط افراد ذیصلاح انجام شود که این فرآیند شامل طراحی، نظارت و اجرا می شود.

در قانون، موضوع مجریان ذیصلاح با دامنه و ظرفیت کاری و مسوولیت بالایی برای ساخت و ساز تعریف شده است ولی این مقوله مهم و جایگاه آن در ساخت و سازها تا اندازه قابل توجهی مغفول مانده و این در حالی است که اگر حلقه‌های مختلف احداث یک سازه کامل نباشد، نمی‌توان اطمینانی در خصوص کیفیت ساختمان داد.

کم فروغی بهره گیری از مجریان صلاحیت دار در ساخت و سازها موجب شده است شماری از دغدغه مندان این حوزه در استان زنجان انجمن صنفی سازندگان مسکن و ساختمان استان را برای جبران کاستی ها در این بخش راه اندازی کنند.

رییس نظام مهندسی استان زنجان با بیان اینکه از سال گذشته پی گیری ها برای تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان آغاز شده بود، گفت: بر اساس قانون بهره گیری از مهندسان مجری در ساختمان های احداثی در محدوده های بافت فرسوده و ساختمان های بالای 600 مترمربع در سایر مناطق، الزامی است.

اصغر رسولی با بیان اینکه مهندس مجری نماینده فنی کارفرما از حیث اجرای الزمات ایمنی، زیست محیطی و مقررات ملی ساختمان است، اظهار داشت: به طور قطع استفاده از مهندسان مجری باعث می شود در ساخت و سازها مصالح مناسب و اجرای دقیق اصول انجام شود و این امر در نهایت ضامن ارتقای کیفیت وعمر مفید ساختمان ها می شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر متوسط عمر مفید ساختمان بر اساس عرف معمولی 40 تا 50 سال است، اظهار داشت: در این زمینه ارزیابی استانی در سطح کشور انجام نشده ولی ما هر چه به شهرهای بزرگ تر و مراکز استان نزدیک می شویم کیفیت ساختمان ها بیشتر است و هر چقدر از این مراکز دورتر می شویم به دلیل کم بودن تعداد مهندس و نظارت کمتر، کیفیت نیز سیر نزولی می گیرد.

رسولی با بیان اینکه انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان برای فعالیت بهتر مهندسان مجری و سمت و سوی مناسب پیدا کردن اجرا در استان تاسیس شده است، افزود: سازمان نظام مهندسی هم حمایت های لازم را از تاسیس این انجمن داشته است و امیدواریم شاهد ثمرات و پیامدهای خوب آن باشیم.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان نیز با بیان اینکه این سازمان به جد دنبال تحقق موضوع مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها است، گفت: ساخت مسکن توسط مهندسان صاحب صلاحیت که علم و دانش این کار را داشته و دوره های بلند مدت مربوط به آن را گذرانده اند، ارتقای کیفیت ساختمان ها را در پی دارد.

احد محمدی، خاطرنشان کرد: بهره گیری از مجریان ذیصلاح این امکان را به وجود می آورد که در صورت بروز ایراد در سازه ها بتوان موضوع را پیگیری کرد.

وی بر لزوم نقش آفرینی رسانه در سمت و سو دادن ساخت و سازها به صورت فنی تاکید کرد و افزود: ما هر چقدر بتوانیم به عمر مفید ساختمان ها اضافه کنیم، این در واقع حفظ و صیانت از منابع و سرمایه ها است.

دنبال افزایش 2 برابری عمر ساختمان ها در استان هستیم

رییس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان زنجان گفت: مهمترین و شاخص ترین هدف از تاسیس و راه اندازی این انجمن ارتقای توسعه کیفیت ساختمان و مسکن و افزایش 2 برابری مدت عمر بناها است که این مساله گامی در جهت صیانت از اموال مردم است.

جلال صالحی با بیان اینکه مهندسان مجری در ساخت و سازها در خط مقدم ارائه خدمات مهندسی هستند، اظهار داشت: اگر طراحی، نظارت، محاسبه در ساخت مسکن به نحو مطلوب انجام شود ولی اجرا ازشرایط مناسبی برخوردار نباشد، کیفیت ساختمان قطع یقین پایین خواهد آمد.

وی افزود: ما بر اساس تجربه های به دست آمده به این مساله رسیدیم که حلقه مفقوده ای به نام مجریان ذیصلاح واقعی را در استان داریم، مجریان مسکن در استان اغلب به صورت سمبولیک و غیر حرفه ای و به نوعی با نقش ناظر دوم انجام وظیفه می کردند، منتهی ما با تعریف استانداردهای جدید برای اجرای ساختمان ها، سعی داریم این کاستی ها را رفع کنیم.

صالحی گفت: یک موضوعی که در ساخت ساختمان ها به وجود آمده این است که چون مهندسان برای دستمزد خود تخفیف هایی می دهند پس لازم نمی بینند خدمات لازم را ارائه نمایند، ولی ما تاکید داریم مهندسان لازم است حق و حقوقشان کامل بگیرند و از آن طرف باید موظف باشند تا خدمات مهندسی را به کارفرما به بهترین کیفیت ارائه کنند، در این صورت طی چند سال خواهیم دید کیفیت ساخت و ساز در استان ارتقا می یابد.

وی با بیان اینکه اکنون 170 نفر مجری حقیقی و حقوقی در استان زنجان فعالیت دارند، گفت: نیمی از این نفرات در زمان حاصر عضو انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان هستند و تلاش ما این است تا نفرات دیگر را به عضویت در انجمن ترغیب کنیم.

به دلیل هزینه های خدمات مهندسی، مالکان سعی می کنند چندان به آن توجه نشان ندهند

رییس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه این اداره کل یک نظارت عالیه بر ساخت و سازها در استان دارد و این موضوع را از طریق تعدادی از بازرسان انجام می دهد، گفت: در این راستا طی بازدیدهای متعددی که از ساخت و سازها در سطح شهرها از سال 94 تا کنون انجام شده، بر اساس داده های به دست آمده در بازه زمانی سال های 96 تا 98 (سه سال)، مشخص شد در یک سری از آیتم های کیفی رعایت مقررات ملی ساختمان در استان ضعیف هستیم.

احسان ذبیحیان افزود: به طور مثال ما در زمینه رعایت ایمنی در ساختمان (مبحث 12) از متوسط کشوری ضعیف هستیم و علت آن این است که مجریان و ناظران نخواسته اند کارگران موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: ما درسال گذشته در استان 8 نفر فوتی در اثر سقوط از ارتفاع داشتیم که این رقم برای استانی مثل زنجان رقم بالایی است و نشان می دهد باید در موضوع ایمنی باید بیشتر کار کنیم.

ذبیحیان با بیان اینکه در مبحث های دیگر همچون رعایت ضوابط شهرسازی نیز در زنجان نسبت به متوسط کشوری، خیلی ضعیف هستیم، اظهار داشت: این ضوابط شامل مواردی مثل پیشروی های غیرقانونی ساختمان ها، اضافه زیربنا، اضافه تراکم و اضافه سطح اشغال است که مغایر با پراونه صادره، انجام می شود.

وی افزود: در خصوص مبحث رعایت استانداردهای عایق های صوتی هم طبق نتایج به دست آمده در استان وضعیت خوبی نداریم و انتقال صدا به راحتی به داخل اغلب ساختمان ها انجام می شود.

ذبیحیان گفت: درخصوص آیتم های دیگر همچون برق، مکانیک، اسکلت که مرتبط با استحکام ساختمان هستند وضعیت زنجان، برابر یا بالاتر از متوسط کشوری است.

وی افزود: همچنین در زمینه طراحی، زنجان جزو استان های با 95 درصد رعایت اصول است ولی مشکل اصلی ما در اجر است، یعنی افرادی که عملیات ساخت و ساز را انجام می دهند چون افراد فنی نیستند، این موضوع باعث می شود تا ساختمان ها از جهت بهره برداری در آینده به دلیل تامین نشدن مواردی مثل عایق های صوتی و حرارتی به مشکلاتی برخورد کنند.

رییس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اگر ساختمان ها توسط مجریان ذیصلاح که دوره های متعدد را طی کرده و دارای پراونه اشتغال هستند، انجام شود، مقررات و ضوابط در ساخت و سازها پیاده می شود ولی متاسفانه به دلیل مباحثی مثل هزینه های خدمات فنی و مهندسی، مالکان سعی می کنند چندان به این مهم توجه نشان ندهند ولی باید بدانیم که تبعات بعدی این نادیده گرفتن به مراتب بدتر است و کیفیت ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ذبیحیان خاطرنشان کرد: از طرفی احساس نیاز به مجری در ساخت و سازها در گرو عمکرد مناسب و مطلوب مجریان است، متاسفانه ایرادی که بعضا وجود دارد از طرف خود مجریان نیز است که در مواردی وظایف خود را به طور کامل انجام نمی دهند.

وی اظها داشت: با تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان، انتظار داریم خود این انجمن کنترل کننده مجریان برای حسن انجام خدمات مهندسی بشود.

مصالح استاندارد از مولفه های مهم ارتقای کیفیت ساخت و سازها است

دبیر کارگروه مصالح ساختمانی استان زنجان به لزوم توجه به استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: سازه هایی که در کشور و استان ساخته می شود جزو کالاهای سرمایه ای است، بنابراین ضرورت دارد برای حفظ و نگهداری از آنها تلاش مضاعفی انجام شود.

صبایی خاطرنشان کرد: کیفیت در سازه ها فقط در خدمات مهندسی خلاصه نمی شود بلکه جمعی از مولفه ها در تحقق کیفیت ساختمان ها تاثیر دارد که شامل خدمات مهندسی، مصالح، حضور مهندسین طراح، ناظر و مجری در ساختمان ها، اعتقاد و انگیزه سازندگان و بهره برداران برای ارتقای کیفیت بناها است.

وی به وظیفه رسانه ها در خصوص اطلاع رسانی پیرامون استاندارد بودن مصالح تاکید کرد و اظهار داشت: این ضروری است که کارفرمایان، بهره برداران مطلع شوند و آموزش های لازم را ببینند تا در خریدها و تامین مصالح مورد نیاز، بر اساس استاندارد عمل کنند.

صبایی با بیان اینکه متولی اصلی موضوع مصالح استاندارد در ایران، سازمان ملی استاندارد و به تبع آن ادرات کل استاندارد در استان ها است، گفت: کالاهایی همچون میلگرد، بتن آماده، آجر فشاری، ایزوگام، یونولیت، کاشی و سرامیک از جمله موارد مشمول استاندارد اجباری است که کد استاندارد روی آن ها درج شده و شهروندان می توانند با ارسال آن کد به سامانه پیامکی استعلام اعتبار استاندارد مصالح ساختمانی به شماره 10008642، از اعتبار آن مطلع شوند.

وی افزود: با مشارکت سازمان ها و ادارات نظام مهندسی، راه و شهرسازی، استاندارد، صنعت ومعدن، اصناف و حوزه نظام فنی و اجرایی استان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک کار هماهنگی در جهت استانداردسازی مصالح را شروع کرده ایم که طی آن فرایند تولید، عرضه و مصرف مصالح در استان به صورت مستمر کنترل می شود.

*س_برچسب‌ها_س*