سه‌شنبه 17 مهر 1403

مجموع کل مبادلات تجاری ایران به بیش از 153 میلیارد دلار رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مجموع کل مبادلات تجاری ایران به بیش از 153 میلیارد دلار رسید

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مجموع واردات به ایران66میلیارد و 280 میلیون دلار بود و در نهایت مجموع صادرات و واردات در سال 1402 به بیش از 153 میلیارد دلار رسید‌.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1402 گفت: در سال گذشته 318 طرح سرمایه‌گذاری مورد توافق با سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفت.

وی افزود: در این بین چین با 1.8 میلیارد دلار، ترکیه با 678 میلیون دلار و امارات با 579 میلیون دلار سه کشور با بیشترین سرمایه‌گذاری در سال گذشته بودند.

خاندوزی اظهار کرد: همچنین 74 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنعت بوده، 1.5 درصد در حوزه نفت (البته از لحاظ ارزشی میزان قابل توجهی در بخش نفت بوده)، 10 درصد در حوزه کشاورزی، 7.5 درصد در حوزه خدمات، حدود 1 درصد در حوزه گردشگری و حدود 2 درصد در بخش حمل و نقل، ساختمان و معدن بوده است.

**اثر افزایش جذب سرمایه گذاری در افزایش تشکیل سرمایه ثابت قابل مشاهد است

خاندوزی بیان کرد: بیشترین میزان پروژه هایی که توسط سرمایه گذار خارجی تامین مالی می شود، پروژه های صنعتی است اما تا زمانی که این پروژه ها به بهره برداری نرسند، اثر آن در بخش تولید مشخص نمی شود ولی از همین ابتدا اثراتی که بر کاهش نرخ بیکاری و افزایش تشکیل سرمایه رخ داده است و به وضوح شاهد آن هستیم.

خاندوزی گفت: مسیر سرمایه گذاری خارجی که در سال گذشته معادل 4 میلیارد دلار و در سال 1402 که 5.5 میلیارد دلار بود، نشان می دهد در ترکیب سرمایه گذاری های خارجی، فارغ ازتحریم های آمریکا، در حال ایجاد فضای پایدار برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم که این برای اقتصاد ایران نویدبخش است.

وی با اشاره به اینکه کل صادرات کشور اعم کالا، خدمات فنی و مهندسی و برق 86هزار میلیارد و890 میلیون دلار در سال گذشته بوده و مجموع واردات که واردات شمش طلا را هم برای اولین بار داشتیم گفت: 66میلیارد و 280 میلیون دلار بود مجموع صادرات و واردات در سال 1402 بیش از 153 میلیارد دلار بوده است‌.

وی افزود: مجموع صادرات وواردات 2.6 افزایش داشته است و تراز تجاری کشور در سال 1402 با احتساب نفت به مثبت 30 میلیارد دلار رسید.

خاندوزی گفت: مازاد تجارت خارجی کشور در سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار بوده است. 2 میلیارد دلار ورادات شمش طلا حاکی از انتقال ارز حاصل از صادرات بوده و نه واردات کالای مصرفی وباید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: بیشترین مقاصد صادراتی کشور بوده اند، چین، عراق، امارات، ترکیه و هند بوده اند و 73 درصد صادرات کشور به این مقاصد انجام شده است.

وی افزود: در حوزه واردات، بیشترین کالاهای وارداتی از امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند انجام شده و سهم این کشورها از واردات کشور معادل 76درصد بوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی