دوشنبه 2 مهر 1403

محدودیتی در منابع آب البرز وجود ندارد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
محدودیتی در منابع آب البرز وجود ندارد

کرج - وزیر نیرو گفت: در استان البرز و شهرستان کرج از حیث منابع آبی محدودیت نداریم.

کرج - وزیر نیرو گفت: در استان البرز و شهرستان کرج از حیث منابع آبی محدودیت نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبری محرابیان صبح امروز در حاشیه افتتاح پروژه‌های حوزه آب و برق استان البرز اظهار کرد: با طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسید می‌توانیم بخش زیادی از محدودیت‌های موجود در بخش آب و برق استان را رفع کنیم.

وی بیان کرد: افتتاح پست 400 کیلوولت باغستان که یک پست مادر در منطقه البرز و تهران است عامل رفع محدودیت‌ها خواهد شد

وزیر نیرو تصریح کرد: در حوزه تأمین منابع آبی نیز با افتتاح این طرح‌ها بیش از 850 لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب کرج افزوده شد.

کرج به اندازه 4 استان جمعیت دارد

وی خاطرنشان کرد: شهرستان کرج با جمعیت 2.6 میلیون نفری و داشتن 800 هزار واحد مسکونی جمعیتی بیش از چهار استان کشور در خود جای داده است.

محرابیان گفت: این شهرستان به دلیل مهاجرت بالا با رشد جمعیتی زیادی مواجه است که این امر عامل جلو افتادن توسعه شهری جلوتر از توسعه زیرساخت‌ها و بروز برخی مطالبات از سوی مردم شده است.

وی اظهار کرد: در موضوع آب سه رکن اصلی وجود دارد، اول اینکه در منابع آب در استان محدودیتی وجود ندارد و تخصیص‌های لازمه برای برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست صادر شده است.

وزیر نیرو بیان کرد: در زمینه انتقال نیز خطوط انتقال قابل توجهی احداث شده است و اگر تنگنا باشد در این حوزه هم اقدام خواهد شد.

نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است

وی با بیان اینکه نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است، تصریح کرد: نخستین موضع تصفیه خانه است که با افتتاح تصفیه‌خانه‌ای که امروز راه‌اندازی شد بخشی از تنگنا را رفع خواهد شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: پروژه ساخت تصفیه‌خانه شماره 3 کرج نیز از اول سال جاری آغاز شده است پیشرفت قابل توجهی داشته است و بهره‌برداری از آن و باعث می‌شود تنگناهای بخش شرقی شود، بنابراین باید در ساخت آن تسریع صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس استاندارهای موجود برای ساخت تصفیه‌خانه شماره 3 کرج دو سال دیگر زمان نیاز داریم، گفت: مقرر شد بخش پشتیبانی وزارتخانه با همکاری مجلس اعتبار این طرح را به نحوی تأمین کنند که تا پیش از اوج گرمای سال آینده افتتاح شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه دومین رکن در شبکه توزیع موضوع مخازن است، اظهار کرد: در کرج نسبت به استانداردها کسری مخزن وجود دارد و مخازن امکان پایدارسازی آب را در شرایط تنگنا ندارند.

وی با بیان اینکه شهرستانی با چنین جمعیت بالایی باید دارای مخازن ذخیره بسیار بیشتری باشد، تصریح کرد: امروز 6 مخزن ذخیره آب با 18 هزار مترمکعب ظرفیت مخازن افتتاح شد که البته نیازها را برآورده نمی‌کند.

محرابیان بیان کرد: باید در یک سال آینده تعداد مخازن افزایش چشم‌گیری یابد تا بتوانیم از پایداری شبکه و تأمین آب در هر شرایطی مطمئن باشیم.

وی تصریح کرد: اهمیت وجود مخازن استاندار در سیل جاده چالوس به اثبات رسید، در این واقعه منابع آبی به دست مردم نرسید، همواره امکان حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی وجود دارد، بنابراین باید بتوانیم امنیت منابع آبی را تأمین کنیم.

عقب‌ماندگی البرز در حوزه مخازن تا 3 سال آینده رفع شود

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر این اساس باید تمام ظرفیت‌ها را به کار بگیریم تا در سه سال آینده عقب ماندگی‌های قابل توجهی را که در حوزه مخازن در البرز وجود دارد رفع کنیم.

وی با بیان اینکه رینگ انتقال آب سومین رکن است، گفت: این امر منجر به پایدارسازی و توزیع صحیح در سطح شهرستان می‌شود که البته این امر در کوتاه‌مدت ممکن نیست اما باید در این رابطه بررسی و پشتیبانی‌های لازم را به عمل آوریم.

محرابیان اظهار کرد: اجرای کامل و سریع پروژه‌های آبی این شهرستان که پنج شهر را در خود جای داده است، نیاز به حمایت‌های ویژه دولت و مجلس به خصوص در حوزه تأمین اعتبارات لازم دارد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم به دنبال بهره‌برداری از طرح‌های آبی امروز و نیز تکمیل تصفیه‌خانه شماره 3 شهرستان کرج، وضعیت آب شرب این شهرستان در شرایط مطلوبی قرار گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به شاخص دسترسی مردم ایران به آب شرب پایدار تصریح کرد: اگر بخواهیم شاخص تأمین آب شرب روستایی و شهری ایران را به سایر کشورهای جهان مقایسه کنیم، کشور ما از این لحاظ در شرایط مطلوبی قرار دارد اما به واسطه برخی عوامل مانند شرایط اقلیمی و گرمای شدید هوا بعضاً در برخی مناطق شاهد مشکلاتی هستیم که برای حل این مشکلات در دو بخش برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به با برنامه وزارت نیرو برای کاهش تنش آبی در روستاهای کشور گفت: برای حل مشکل آب شرب روستاهای دارای تنش آبی در قالب طرح جهاد آبرسانی پیش بینی کرده بودیم که به 10 هزار روستا آبرسانی کنیم و با توجه به اختیاراتی که مجلس در بودجه 1402 به ما داد 6 هزار روستای دیگر نیز به این تعداد اضافه شده است.

وزیر نیرو درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین آب شرب پایدار در شهرهای کشور نیز بیان کرد: در حوزه شهری نیز همان‌طور که مشاهده می‌کنید برای اکثر شهرهای دارای مشکل برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای کرده‌ایم و یکی پس از دیگری به سراغ شهرهای دچار تنش می‌رویم و با توجه به اعتبارات خوبی که در این حوزه تأمین کرده ایم، تلاش می‌کنیم تا با سرعت بیشتری مشکل تأمین آب شهرها را حل کنیم.

وی تصریح کرد: پست باغستان در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری رسید که منجر به کمک در پایدارسازی برق شد در این راستا ظرف سال آتی در منطقه کمالشهر نیز باید یک پست 400 کیلووات دیگر افتتاح خواهد شد.

محرابیان متذکر شد: در پایین دست نیز نیازمند چند پست 230 کیلوولت هستیم که مجموع آنها هم از نظر کمیت و هم کیفیت وضعیت را ارتقا می‌بخشد.