پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی درگذشت قرآن‌پژوه مهابادی را تسلیت گفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی درگذشت قرآن‌پژوه مهابادی را تسلیت گفت

ارومیه - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با صدور پیامی درگذشت استاد «مصطفی خرمدل» قرآن‌پژوه مهابادی را تسلیت گفت.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری در این پیام که روز سه‌شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: درگذشت مترجم و مفسر قرآن کریم دکتر مصطفی خرمدل که به‌حق از برجسته‌ترین ادبا، قرآن پژوهان و اسلام‌شناسان عصر به‌شمار می‌رود، مایه تأسف و تحسر گردید؛ بی‌شک خدمات ارزشمند آن عالم دینی تا بلندای تاریخ در یادها به یادگار مانده و نام مهاباد به‌عنوان شهر «انسان‌های هوشمند و بااستعداد» را درخشان‌تر از همیشه در اذهان، ثابت خواهد کرد.

در بخش دیگری از متن این پیام آمده است: اینجانب با الهام از فرمایش رسول اکرم (ص): «موت العالم ثلمه فی الاسلام لا تسد ما اختلف اللیل و النهار»، اعتقاد راسخ دارم که گذشت شب و روز، هرگز این شکاف و رخنه برجسته را پر نخواهد کرد لیکن زلال افکار و آثار منور و درخشان آن بزرگمرد، جاودانه بوده و زیربنای محکمی برای پیروان و شاگردان آن استاد فرزانه است تا در پژوهش‌های آتی، چراغ راه خویش قرار دهند.

وی در پیام خود همچنین از استاندار آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه و دیگر اصحاب فرهنگ و هنر استان بخاطر اظهار همدردی با خانواده مکرم و اهل بیت آن مرحوم و صدور پیام تسلیت قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا استاد خرم‌دل روز یکشنبه هفته جاری پس از یک دوره بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد؛ وی در سال 1315 هجری شمسی در روستای «دهبکر» از توابع مهاباد به دنیا آمده بود.

از آثار برجسته این اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه نامدار مهابادی می‌توان به تفسیر نور، صرف دستور زبان کردی سورانی، گلبن دانش، گنجینه صرف زبان عربی، گنجینه نحو زبان عربی، مکالمه روزمره زبان کردی، نحو زبان فارسی، نگاهی گذرا به اعجاز علمی قرآن، نماز فرمان خدا، تفسیر المقتطف (عربی)، تفسیر شنه ره‌حمه‌ت (کردی) اشاره کرد.

از ترجمه‌های وی نیز می‌توان به «الله جل جلاله» از سعید حوی، عنایت یزدان یا غریزه حیوان؟! از سوقی ابوخلیل، فی‌ظلال القرآن (15 جلد) از سید قطب اشاره کرد.

دکتر مصطفی خرمدل از دانشوران و قرآن‌پژوهان مشهور ایران به شمار می‌آمد؛ وی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مهاباد طی کرد و در این مدت به آموزش علوم دینی نیز مشغول بود؛ وی در سال 1346 از دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات عرب موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و از زمان دانشجویی و پس از فارغ‌التحصیلی سال‌ها به خدمت آموزش و پرورش مشغول بود.

در سال 1352 در همان رشته از دانشگاه تهران با درجه فوق لیسانس فارغ التحصیل شد و در سال 1358 به اخذ دانشنامه دکترای فرهنگ عربی و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران نائل آمد و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشسرای عالی سنندج (که بعدها به دانشگاه کردستان تبدیل شد) به عنوان استاد و عضو هیأت علمی مشغول به تدریس بود.

تدریس در دبیرستان‌های مهاباد و ناحیه 10 و 16 تهران، تدریس در دانشگاه تربیت معلم سنندج و دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد و چهار سال ریاست دانشگاه تربیت معلم سنندج از دیگر سوابق این مفسر مهابادی است. این نویسنده و مفسر مهابادی در قطعه نام‌آوران مهاباد به خاک سپرده شد.

*س_برچسب‌ها_س*