پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

مردان مسلح بیروت را به آتش کشیدند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
مردان مسلح بیروت را به آتش کشیدند

اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات سال 1354، در چنین روزی، از به آتش کشیده شدن شهر بیروت، پایتخت لبنان توسط مردان مسلح خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز، ساعاتی پیش برخی منابع خبری از انفجار وسایل ارتباطی (پیجر) اعضای حزب‌الله در تعدادی از مناطق لبنان خبر دادند. در پی این حادثه، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز مصدوم شد. این منابع اعلام کردند بر اثر انفجار در دستگاه‌های ارتباطاتی ده‌ها نفر زخمی شدند. انفجارها به صورت همزمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق مختلف لبنان از طریق انفجار دستگاه‌های ارتباطاتی به نام «پیجر» رخ داده است.

اتفاقی که البته بی سابقه هم نبوده است و 49 سال پیش در چنین روزی شاهد یک حادثه مشابه بود. روزنامه اطلاعات در 27 شهریور 1354، با انتشار خبری با تیتر «مردان مسلح بیروت را به آتش کشیدند»، نوشت: «خبرگزاری فرانسه از بامداد امروز اوضاع ناگهانی به‌شدت رو به‌وخامت گذاشته است. رادیو بیروت در آغاز برنامه خود در ساعت شش نیم صبح مردم را به آرامش دعوت کرد و از آنها خواست که از خانه‌های خود خارج نشوند. رادیو بیروت گفت تمام خیابان‌ها و کوچه‌های بیروت پر از مردان مسلح است و سپس از کلیه ماموران آتش نشانی خواست که بی‌درنگ در سر پست‌های خود حاضر شوند. چند دقیقه بعد رادیو بیروت از کلیه عناصر مسلح که خیابان‌ها سنگربندی کرده‌اند درخواست کرد که به ماموران آتش نشانی در انجام وظایفشان کمک کنند چندین محله بیروت آتش زده شده و دو دسیاه رنگی از مرکز بازرگانی شهر و بازار بهوا بلند می‌شود. در عین حال صدای تیراندازی و انفجارهای پراکنده از گوشه و کنار شهر به‌گوش می‌رسد.»

در ادامه این گزارش نوشته شده است: «امروز کسب اطلاع شد که در جریان زد و خوردهای اخیر بیروت یکی از کارمندان سفارت ایران در بیروت ناپدید شده است و هیچ‌گونه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست. این کارمند که حسین سلسله‌ای نام دارد و در سفارتخانه ایران در بیروت خدمت می‌کند از دیروز که زد و خوردهای طرفین متخاصم در بیروت اوج گرفته دیگر به محل کار یا خانه اش مراجعت نکرده است و هنوز معلوم نیست که ربوده شده و یا آنکه در جریان زد و خورد به وی نیز آسیبی رسیده و یا هلاک شده است. سفارت ایران در بیروت برای اطلاع از سرنوشت کارمند خود اقداماتی انجام داده است.».

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مردان مسلح بیروت را به آتش کشیدند 2
مردان مسلح بیروت را به آتش کشیدند 3