یک‌شنبه 15 مهر 1403

مرمت تزیینات ایوان شمال‌غربی گنبد سلطانیه آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مرمت تزیینات ایوان شمال‌غربی گنبد سلطانیه آغاز شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: فاز دوم مرمت تزیینات، ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه آغاز شد.

امیر ارجمند، روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: مرمت بخش های باقی مانده از تزیینات و طرح های هندسی و نقوش گره بر سطوح دیواره های جانبی و خوانا سازی، مستند نگاری، موزون سازی رنگی و لکه گیری ادامه کتیبه خط ثلث عمودی حاشیه های دوطرف ایوان شمال غربی در گنبد سلطانیه در دست انجام است.

وی با بیان اینکه مرمت لبه گچی طبقه اول مشرف به این ایوان انجام گرفته است، اظهار داشت: قسمت های تخریب شده از حاشیه های کتیبه خط کوفی معقلی این ایوان با مصالح گچ و آجر متناسب با بنا و رعایت نکات مرمتی انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: موزون سازی رنگی با رعایت اولویت مستند سازی، لکه گیری آسیبهای روی گچ و نقوش، مرمت پنجره کوچک نوک و زیر ایوان مشرف به ایوان طبقه دوم نیز انجام می شود.

به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه بزرگ ترین گنبد آجری جهان در تاریخ 24 تیرماه 1384 در کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان آفریقای جنوبی به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده است که هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می آید.

این گنبد تاریخی علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه ای از نقش و طرح در تزیینات معماری آن روز، که بیانگر برهه ای از تاریخ معماری و هنر ایران است را نیز به نمایش گذاشته است و اسناد تاریخی بیانگر آن است که بنای گنبد در دوران حکومت خدابنده از 704 تا 713 ه. ق. احداث شده و تنها بنایی است که از مجموعه ارگ سلطانیه باقی مانده است. الگوی ساخت بنای سلطانیه مقبره سلطان سنجر در مرو است که اولجایتو در زمان ولیعهدی (وقتی حاکم مرو بود) بارها آنجا را دیده بود.

*س_برچسب‌ها_س*