سه‌شنبه 17 مهر 1403

مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات استان زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع کسادی بازار پاساژها و مراکز خرید در زنجان، چالش‌های پیش روی تغییر الگوی کشت در استان و موج جدید شیوع کرونا در استان زنجان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان " آرزوهایی که پا نمی خورند"، نوشت: این روزها تعداد مغازه‌های خالی در پاساژهای شهر زنجان که ماه‌ها قبل فعال بودند اما بنا به دلایل مختلفی از جمله تعدد مجوزهای صادره برای ساخت پاساژهای لوکس، عدم آشنایی با بازار کار و عجله برخی از افراد برای رسیدن به سود آنی، افزایش کرایه مغازه‌ها، کاهش قدرت خرید مردم یا حتی اصرار تعدادی از شهروندان به خرید کالا از پاساژهای لوکس بدون توجه به مارک و کیفیت آن، کرکره‌شان را برای همیشه پایین آورده‌اند، کم نیستند.

مراکز خرید بزرگی که در ساختمان‌های سر به فلک کشیده مرکز شهر زنجان که تا چند سال پیش بافتی سنتی داشت، امروزه توجه همگان را به خود جلب کرده و کمتر کسی است که به این مراکز خرید حتی برای تماشا و تفریح سر نزده باشد.

با کمی وقت گذاشتن در شهر زنجان می‌توان به فاصله چند قدمی تعداد زیادی مرکز خرید رسید چرا که پاساژهای این شهر با تراکم بالایی در مرکز شهر ساخته شده است و جالب آن که بیشتر به پوشاک آن هم پوشاک بانوان و کیف و کفش اختصاص دارد به طوری که کمتر می‌توان فعالیت سایر صنوف را در مراکز خرید دید!

مستاجر یکی از واحدهای تجاری با بیان اینکه رکود بر سر مجموعه کسبه و بازار سایه انداخته است، اظهار می‌کند: متأسفانه در سال‌جاری، بازار و کسب‌وکار با کسادی شدیدی مواجه شده است.

احمد با تأکید بر اینکه بسیاری از واحدهای تجاری در زنجان کسب‌وکاری ندارند، می‌گوید: به علت نبود نقدینگی و کم‌بودن حقوق کارمندان و کارگران مردم به بازار نمی‌آیند و خریدی هم صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر برخی از افراد نابلد که به بازار آشنایی ندارند برای رسیدن به سود در کوتاه مدت وضعیت را بدتر کرده‌اند.

وی با اشاره به تشدید گرانی‌ها در سالجاری که عامل اصلی آن شیوع کروناویروس و افزایش نرخ ارز است، تأکید می‌کند: زمانی‌که قیمت کالایی افزایش می‌یابد باید حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان نیز افزایش یابد اما از سال 91 تا کنون آن طور که افزایش قیمت ایجاد شده حقوق آنها افزایش نیافته است.

وی که خالی بودن واحدهای صنفی داخل مجتمع‌های تجاری مطلوب را ناشی از فروش اجناس به قیمت‌های غیرمتعارف می‌داند، تصریح می‌کند: در حال حاضر قیمت فروش قلمی که در بازار 50 هزار تومان است در پاساژها به 2 تا 4 برابر قیمت فروخته می‌شود.

دیگر شهروند زنجانی فعال در پاساژ اشراق با اشاره به فعالیت کوتاه‌مدت کسبه در مغازه‌های اجاره‌ای این پاساژ می‌گوید: کرایه‌ها زیاد نیست، علت تعطیلی کسب‌وکارها در مغازه‌ها نبود مشتری است. کاسب جنس و کالا به مغازه می‌آورد تا بفروشد نه اینکه در انباری و قفسه‌های مغازه نگه دارد.

او ادامه می‌دهد: به نظرم زنجان کشش ایجاد پاساژ و واحد صنفی جدید ندارد، در حال حاضر طبقه بالای بسیار از پاساژهای زنجان تعطیل و به انباری تبدیل شده و طبقات پایین نیز به علت بالا بودن اجاره‌بها در حال تعطیلی است.

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان می‌گوید: حدود 5 سال قبل مبلغ اجاره هر واحد در پاساژ ایران زمین که یکی از پاساژهای معروف هسته مرکزی شهر است، به طور متوسط 700 هزار تومان بود اما به تدریج با ساخته شدن پاساژها و مجتمع‌های تجاری و بالا رفتن تعداد رقبا این میزان به 350 هزار تومان رسید. در حال حاضر بسیاری از واحدهای این پاساژ و سایر پاساژها خالی است و یا در آستانه تخلیه شدن است که علت آن را می‌توان نقل انتقال فعالان از پاساژهای هسته مرکزی شهر به پاساژهای تازه ساخت دانست.

نوروزی که معتقد است کثرت تولید در این عرصه سبب کاهش میزان اجاره بها شده است، می‌گوید: وقتی بازار رقابتی باشد، قیمت اجاره‌ها کاهش می‌یابد.

فعالیت 22 پاساژ در زنجان

بنا به اظهارات سیدمحمود موسوی، رییس اتاق اصناف استان در حال حاضر در سطح شهر زنجان حدود 22 پاساژ فعالیت می‌کنند که دو مورد دیگر نیز در یکی از مناطق بالاشهر در حال ساخت بوده که قیمت سایر پاساژها را تحت تاثیر قرار داده است.

رییس اتاق اصناف استان زنجان اضافه می‌کند: مردم بیشتر ترجیح می‌دهند برای گشت و گذار در پاساژهای لوکس حضور یابند حتی اگر قصد خرید نداشته باشند. تعدادی از مردم نیز بدون توجه به کیفیت اجناس و صرفا از روی چشم‌هم‌چشمی از این مراکز خرید کنند.

پایگاه خبری پیام ملت در گزارشی به چالش های حوزه تغییر الگوی کشت در استان پرداخت و نوشت:

اکثر محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته با افت شدید قیمت مواجه شدند و حتی به ناچیزترین قیمت هم خریداری نمی‌شدند که همین امر باعث شده بود تا بیش‌تر محصولات کشاورزی در محل کشت رها شود و برداشت نگردد.

با این که مسئولین جهاد کشاورزی همواره بر این امر اظهار دارند که به کشاورزان مناطق مختلف استان الگوی کشت ارائه می‌شود و کشاورزان رعایت نمی‌کنند و در نهایت متضرر می‌شوند اما کشاورزان می‌گویند هیچ‌گونه راهنمائی در خصوص کاشت یا عدم کاشت محصول از طریق جهاد کشاورزی دریافت نمی‌کنند و دلیل متضرر شدنشان را همین بی‌برنامه‌گی سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی می‌دانند.

پای صحبت جوان کشاورزی که تمام داریی‌اش را در مسیر کشت هندوانه سال گذشته از دست داده است که بنشینی تمام حرف‌هایش بوی ناامیدی می‌دهد, این کشاورز با اشاره به فروش هندوانه در سال گذشته گفت: چندین هکتار از این محصول را کاشتم و با اشتیاق از فصل پاییز 97 شروع به خریداری تمام نهاده‌ها از جمله لوازم آبرسانی، سم، کود با چندین برابر قیمت کردم و تمام این سرمایه طی چندین سال جهت خرید خانه جمع کرده بودم و سعی داشتم تا با برداشت محصول و افزایش سرمایه قدمی در مسیر ازدواج نیز بردارم که به یک باره سقف آرزوهایم خراب شد و نه تنها هر چه داشتم از دستم رفت بلکه بدهی نیز بالا آوردم.

وی ادامه داد: همواره بر کارآفرینی تاکید دارند مگر کشت و کار و کشاورزی کارآفرینی محسوب نمی‌شود که از قشر زحمت‌کش کشاورزان حمایتی نمی‌کنند و محصولش را به ناچیزترین قیمت با هزاران عیبی که رویش می‌گذارند و می‌خرند و در نهایت دلال مزد کار و زحمت چندین ماهه ما را می برد و دست ما خالی‌تر از هر زمان دیگر می‌شود.

وی با بیان این که کشاورزان هر ساله فقط نام اصلاح الگوی کشت را می شنوند و هیچ خبری از جهاد کشاورزی برای برنامه ریزی کشت در این میان نیست ادامه داد: اصلاح الگوی کشت در حد یک جمله مانده است و خبری از عمل به آن نیست.

یک کارشناس ارشد حوزه کشاورزی در گفت و گو با «پایگاه خبری - تحلیلی پیام ملت» در ارتباط با مبحث گفته شده مبنی بر اینکه کشاورزان مقصر تولید مازاد صیفی جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی در سالجاری هستند، اظهارداشت: الگوی کشت را با ابلاغ یک بخشنامه به جهاد کشاورزی استان‌ها نمی‌توان اجرا کرد. طی سالهای گذشته شاهد بودیم که این اقدام نه میزان تولید را کنترل کرد و نه منجر به تعادل قیمتی شد.

وی اضافه کرد: کشاورزان در زمان کشت، براساس اطلاعات بازار سال گذشته و شرایط موجود اقدام به کشت محصول می‌کنند.

این کارشناس ارشد کشاورزی ادامه داد: در جواب متولیان امر که کشاورزان را مقصر افزایش تولید مازاد می‌خوانند باید از آنان سوال کرد که کشاورز چه محصولی باید کشت کند؟ نیاز کشور به محصول پیشنهادی شما چقدر است؟ تا کنون محصول پیشنهادی شما در بقیه نقاط کشور چه میزان کشت شده است؟ اگر کشاورزان دیگری در نقطه دیگری از کشور قصد کشت همان محصول پیشنهادی شما را داشتند از کجا بدانند ظرفیت کشت تمام شده است؟ چه راهکاری در نظر دارید که پزشک، کارمند، ساختمان ساز، راننده و...... که با ورود استیجاری شان به عرصه تولید به خودشان و من کشاورز آسیب می‌زنند جلوگیری کنید؟

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق الگوی کشت وجود ندارد و مسئولان چه در زمان مازاد تولید و چه در زمان بروز کسری، کشاورزان را مقصر می‌دانند اما هنگام خودکفایی آن را نتیجه برنامه ریزی دقیق خود عنوان می‌کنند.

این کارشناس ارشد کشاورزی تاکید کرد: آیا از دست رفتن دستاوردی مانند قانون تمرکز که کشاورزی و کشاورزان را دچار مشکلات جدی کرده نتیجه اقدامات مسئولانی نیست که در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن همین زیرساخت‌ها قادر به اجرای طرح الگوی کشت نیستند؟ کشاورزی که الگوی کشت را رعایت نکند، از حمایت جهاد کشاورزی محروم می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت اظهار داشت: برش های استانی از طرف وزارت خانه به جهاد کشاورزی ارسال می شود که چه محصولاتی در چه مساحتی باید کشت شوند، در نهایت این مسئله به سطح شهرستان اعلام شده و سهمیه هر بخش برای کشت محصولی مشخص تعیین می گردد.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه ها تمام نهاده ها از قبیل کود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد اما اگر کشاورزی توصیه های کشت را رعایت نکند و کشت اضافه داشته باشد خدمات جهاد کشاورزی دیگر شامل حال او نمی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان این که کشاورزان آزادانه می توانند نسبت به کشت تمام محصولات کشاورزی اقدام کنند تاکید کرد: اگر کشاورزان بخواهند از حمایت سازمان جهاد کشاورزی برخوردار شوند حتما باید توصیه های کارشناسان جهت کشت نوع و سطح زیر کشت را رعایت کنند.

پایگاه خبری موج رسا  از شیوع موج جدید کرونا در استان زنجان خبر داد و از قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان نوشت: آماده باش قرمز در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اعلام شده و از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با بیماری کرونا استفاده می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش با بیان اینکه میزان بیماریابی سرپایی افزایش قابل توجهی در روزهای آتی داشته و با موج جدیدی از بیماران بستری مواجه هستیم، افزود: در 10 روز گذشته میزان بیماریابی از 400 نفر به یک هزار نفر رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س*