یک‌شنبه 15 مهر 1403

مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع خروج حجم بالای نقدینگی از شبکه بانکی استان برای سرمایه‌گذاری در بورس و هشدار دادستان زنجان به مشاوران املاکی که موجب دامن زدن به موج گرانی در شهر زنجان می‌شوند، اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان "کوچ پول ها" خروج حجم بالای نقدینگی از شبکه بانکی استان برای سرمایه‌گذاری در بورس را مورد بررسی قرار داد و نوشت: خروج حجم بالایی از نقدینگی بانک‌های استان و هدایت آن به سمت بازار سرمایه از یک سو و عدم افتتاح حساب توسط نمایندگی کارگزاری‌ها در استان از سوی دیگر سبب ایجاد چالشی بزرگ برای بانک‌های استان شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به رشد 7.5 درصدی منابع بانکی طی چهار ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با رشد 30 تا 40 درصدی منابع بانکی تهران می‌گوید: نقدینگی که از بانک‌های استان خارج شده و به بازار بورس رفته باید در زنجان متمرکز شود نه تهران!

همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، دولت سهام شرکت‌های خود را در بورس واگذار و مردم را برای ورود به این بازار تشویق کرد. این تصمیم سبب شد تا حجم بالایی از نقدینگی که سال‌های سال در بانک‌ها رسوب کرده بود از شبکه بانکی خارج و به سمت بورس هدایت شود.

بانکی‌ها می‌گویند: خروج حجم بالایی از نقدینگی بانک‌های استان و هدایت آن به سمت بازار سرمایه از یک سو و عدم افتتاح حساب توسط نمایندگی کارگزاری‌ها در استان از سوی دیگر آن‌ها را وارد چالش کرده است.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد فعالان بورس استان زنجان در دست نیست اما اصغر نجفی، مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان می‌گوید: از 2 هفته پیش مسئولان این مجموعه حجم نقدینگی تبادل شده به صورت آنلاین در بورس را پیگیر شده‌اند و ظرف روزهای آتی تعداد فعالان بورس و حجم معاملات انجام شده احصا می‌گردد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه حجم بالایی از نقدینگی‌های انجام شده در بورس به شکل آنلاین است، تاکید می‌کند: بخشی از معاملات که به صورت آنلاین انجام گرفته یکی از معضلات است چرا که کارگزاری‌های مستقر در استان‌ها نیز به حجم معاملات دسترسی نداشته و تمامی آمارها به صورت متمرکز از سوی دفتر مرکزی مستقر در تهران اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه استخراج آمار مربوطه از حدود 2 هفته پیش در دستور کار قرار گرفته و در این راستا کارگزاری‌ها را مکلف به ارائه آمار آنلاین کرده‌ایم، می‌گوید: دفاتر مرکزی مستقر در تهران پافشاری می‌کردند که امکان ارائه آمار وجود ندارد اما با پیگیری‌های بورس منطقه‌ای زنجان و همراهی استانداری طی چند روز آتی، آمار احصا می‌شود. اگر آمار مردادماه در دسترس قرار گیرد، میزان حجم معاملات و تعداد فعالان بورس در استان مشخص می‌شود.

به گفته او هم‌اکنون حدود 47 کارگزاری در استان زنجان وجود دارد که آمار درخواستی از 25 تا 30 کارگزاری دریافت شده و مابقی طی روزهای آتی به تالار بورس منطقه‌ای زنجان ارائه می‌شود.

پایگاه خبری همدلی زنجان از هشدار دادستان زنجان به مشاوران املاکی که موجب دامن زدن به موج گرانی در شهر زنجان شده اند، خبر داد و نوشت: دادستان زنجان در سخنان خود گفته است: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، برخی مشاوران املاک با ایجاد جو کاذب و با تبانی، ایجاد شبکه زنجیره ای، فضای ناسالم و تحریک افراد مبادرت به بالا بردن قیمت زمین، مسکن و اجاره بها می کنند. اگر از کارهای خود دست برندارند با برخورد جدی دستگاه قضا مواجه می شوند.

وی افزود: مجازات سنگین برای این افراد در قانون تعریف شده است. در راستای حفظ امنیت و منافع حقه مردم زنجان با کسی تعارف نداریم.

پایگاه خبری موج رسا نیز از پلمب 130 بنگاه مشاور املاک متخلف در استان زنجان خبر داد و از قول رییس اتاق اصناف استان نوشت: از سال گذشته تا به امروز نسبت به ابطال پروانه بهره برداری 400 بنگاه املاکی که فعالیت نداشتند اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه برخورد با پرونده هایی که تخلفات آنها بیشتر بوده در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: در این راستا نیز بیش از 130 مورد از بنگاه‌هایی که تخلفات گسترده داشتند پلمب شدند.

رییس اتاق اصناف استان زنجان با بیان اینکه با واحدهایی که به صورت خودسرانه نسبت به فک پلمب خود اقدام کرده بودند با دستور دادستانی برخورد قانونی شد تاکید کرد: واحدهای صنفی که تخلفات متعدد داشتند نسبت به پلمب آنها اقدام می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*