شنبه 1 اردیبهشت 1403

مزار شهید فرانسوی‌الاصل جنگ کجاست؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
مزار شهید فرانسوی‌الاصل جنگ کجاست؟

عبدالحافظ السالم همرزم کویتی شهید کمال کورسل و برادر دو شهید مجاهد در جنگ تحمیلی می‌گوید: شهید کمال کورسل به سپاه بدر آمد. این سپاه متشکل بود از مجاهدان عراقی و دیگر کشورها. در عملیات مرصاد مجاهدان عراقی بیش از 200 شهید دادند که در قم دفن هستند. کمال کورسل دو بار به جبهه آمد و به این سپاه ملحق شد و در عملیات مرصاد شرکت کرد. او همه سعی خود را کرد تا به خط مقدم برود و در نهایت هم شهید...

بار‌ها و بار‌ها از جوانان و نوجوانانی نوشتیم که جانشان را در طول هشت سال دفاع مقدس کف دستشان گرفتند تا ما بتوانیم امروز به راحتی زندگی کنیم. نوشتیم از رشادت‌ها، دلاورمردی‌های مردان و زنان سرزمینمان که سینه سپر کردند تا ما سربلند بمانیم و یک وجب از خاکمان به دست اجنبی نیفتد.

به گزارش همشهری آنلاین، البته این موضوع برای آن‌ها که برای کیان مملکتشان می‌جنگند طبیعی است، اما در این جنگ نابرابر بودند کسانی که به دفاع از اسلام و شرف این مردم و بدون هیچ‌گونه وابستگی ملیتی در کنار رزمنده‌های ما قرار گرفتند و جاودانه شدند. نمونه این افراد هم «کمال کورسل» شهید فرانسوی‌الاصل بود که به عشق بنیانگذار انقلاب اسلامی در این وادی حضور یافت و به درجه رفیع شهادت رسید.

به خواست خود حقیقت را جست‌وجو کرد

«سیدمحمدصادق حسینی‌مقدم» نویسنده کتاب درباره این شهید گفت: خجالت می‌کشم در مورد شهدا صحبت کنم. این کار ناقابلی بود که توانستم برای این شهید انجام دهم؛ شهدایی که گاهی حتی نام آن‌ها را هم نشنیده‌ایم و فراموششان کرده‌ایم. شهدایی که گاهی تنها یک پلاک از آن‌ها بازگشته و هیچ اثری از آن‌ها نیست.

نویسنده کتاب «کمال کورسل» در مورد علت علاقه‌مند شدن خود به این شهید گفت: او اصلاً مسلمان نبود و در محیطی غربی به دنیا آمده بود، اما در نهایت به اسلام روی آورد و بعد از چند ماه هم شیعه شد. یعنی نه تنها دینی را پذیرفت که در محیط زندگی خود شناخته شده نیست بلکه در نهایت به مذهب تشیع هم مشرف شد و این مهم‌ترین ویژگی وی است. ویژگی دیگر وی مهاجرت به ایران و حضور در مدرسه حجتیه برای طلبگی و حضور در جبهه و شهادت است. زندگی این شهید نکات بسیاری را دارا است که می‌تواند هر فردی را به خود جلب کند.

وی در ادامه گفت: این شهید روی من و زندگی شخصی‌ام تأثیر فراوان داشته است. آنچه بیش از پیش توانسته اثرگذار باشد علاقه وی به حقیقت طلبی است و اینکه این شهید خود به جست‌وجوی حقیقت رفته و آن را یافته است. در واقع کسی او را مجبور نکرد و از او نخواست، اما برخی از ما نام مسلمان و شیعه را داریم، اما گاهی حقانیت را زیر سؤال می‌بریم و روی آن پای می‌گذاریم. حسینی مقدم افزود: گرایش کمال کورسل به اسلام، تشیع، ایران و در نهایت شهادت، دلایل گوناگونی داشته است. یکی از آن دلایل مادر وی است. این شهید با مادری زندگی کرد که یک مسیحی واقعی و معتقد بود. زمانی که قرار شد وی به ایران بیاید، مادر او یک سؤال می‌پرسد و آن این است که مردمان آن سرزمین به خدا ایمان دارند؟ و وقتی پاسخ مثبت می‌گیرد، به راحتی سفر فرزند خود را می‌پذیرد.

دلیل دیگر گرایش این شهید به اسلام حقیقت‌طلبی و حق‌جویی وی است. او خود راهی را انتخاب می‌کند که در نهایت به حقیقت آشکار می‌رسد و در این راه هم جان می‌دهد. همچنین حضور در کنار دانشجویان ایرانی مزید بر علت شد تا وی به دین اسلام مشرف شود و در نهایت برای طلبگی به ایران بیاید و با توجه به علاقه شدیدی که به امام خمینی (ره) داشت، فرمان امام (ره) را پذیرفته و در این راه هم جان خود را فدا می‌کند.

باهوش و عملگرا

حجت‌الاسلام علی رجبی، از همرزمان این شهید درباره خاطرات خود با این شهید می‌گوید: شهید کمال به شدت باهوش بود و در فرانسه معلمان می‌گفتند آینده علمی درخشانی در انتظار او است. وی با این سطح هوشی فرانسه را رها کرد و به ایران آمد و در مدرسه حجتیه قم مشغول تحصیل درس شد.

وی در ادامه می‌افزاید: یک روز طلبه‌ها را جمع کرده بود و به آن‌ها گفت ما صرف اینکه یاد می‌گیریم کافی نیست، ما باید عمل کنیم. در واقع فقط بعد علمی وی نبود بلکه این شهید بزرگوار کاملاً عمل‌گرا بود و آنقدر با وجود مخالف‌ها پیگیری کرد تا در نهایت به جبهه راه یافت و شهید شد. به نظر من جذبه امام حسین (ع) همه عاشقان را جذب می‌کند و در این زمینه ملیت معنا و مفهومی ندارد.

تشنه شناخت اسلام

شفیع آقامحمدیان، کارگردان فیلم‌های چشم عقاب، مروارید سیاه و... که از همکلاسی‌های این شهید در فرانسه بوده هم می‌گوید: در فرانسه کانون دانشجویان مسلمان ایران را تشکیل دادیم تا بتوانیم با فعالیت‌های منافقان مقابله کنیم. یکی از فعالیت‌های این کانون این بود که برخی از دوستان فرانسوی خود را به این کانون بیاوریم و در مراسم مختلف آن‌ها را با اسلام آشنا کنیم. شهید کمال هم از همین افراد بود که به واسطه همکلاسی‌های خود به این کانون آمد و با اسلام آشنا شد. کمال کورسل صاحب بصیرت بود؛ او همچون فردی تشنه با ولع به حرف‌های ما گوش می‌داد و در مورد اسلام می‌پرسید. این چنین هم بود که در نهایت به اسلام مشرف شد و به ایران آمد.

شفیع آقامحمدیان، همکلاسی شهید کورسل، از نحوه آشنایی خود با این شهید هم می‌گوید: دوره‌ای در خارج از کشور دانشجو بودم. در آن زمان مرکز کانون دانشجویان مسلمان در فرانسه تأسیس شده بود و وی هم در مراسم مختلف حضور پیدا می‌کرد و یکی دوبار قبل از طلبگی به ایران آمد و در نهایت یک ارتباط خانوادگی با وی برقرار کردم.

این کارگردان سینما گفت: ما شهدای اندکی از کشور‌های اروپایی داریم، اما وجود همه آن‌ها تأثیرگذار است. نمی‌توان گفت اروپا به کیش خود و ما هم به کیش خود. برخی از آن‌ها اطلاعات بسیاری در مورد انقلاب و جنگ دارند و در واقع افرادی هستند که به اختیار خود و بدون هیچ اجباری به جنگ رفتند و حرف‌های آن‌ها بسیار قابل تأمل است.

وصیت کرده بود در قم دفن شود

عبدالحافظ السالم همرزم کویتی شهید کمال کورسل و برادر دو شهید مجاهد در جنگ تحمیلی می‌گوید: شهید کمال کورسل به سپاه بدر آمد. این سپاه متشکل بود از مجاهدان عراقی و دیگر کشورها. در عملیات مرصاد مجاهدان عراقی بیش از 200 شهید دادند که در قم دفن هستند. کمال کورسل دو بار به جبهه آمد و به این سپاه ملحق شد و در عملیات مرصاد شرکت کرد. او همه سعی خود را کرد تا به خط مقدم برود و در نهایت هم شهید شد. وی وصیت کرده بود که در صورت شهادت در قم دفن شود.

برای شناخت این شهید همکاری نکردند

سید محمد صادق حسینی مقدم از نحوه آشنایی خود با این شهید می‌گوید: در گلزار شهدای قم و توسط یکی از دوستانم با این شهید آشنا شدم، اما آشنایی من تنها در حد نام و ملیت این شهید بود، زیرا بر سر مزار وی اطلاعات خاصی نوشته نشده بود. از طرف دیگر هیچ یک از ارگان‌ها با ما برای به دست آوردن اطلاعات همراهی نکردند. در واقع آنچه از ظواهر امر پیدا بود، ظاهرا اجازه همکاری در این باره را نداشتند.

تنها شهید اروپایی دفاع مقدس

ژروم ایمانوئل کورسل در سال 1964 از پدری تونسی و مادری فرانسوی در فرانسه متولد شد. وی به تبعیت از مادر به مسیحیت روی آورد و در یکی از سفر‌های خود به تونس با دین اسلام آشنا و در نهایت مسلمان شد. پس از آشنایی با کانون دانشجویان مسلمان و نزدیکی بیشتر با ایرانی‌های فرانسه، با تشیع آشنا و با گذر زمان به اسلام مشرف شد. او در سال 1361 به ایران آمد و در مدرسه حجتیه دوران طلبگی خود را گذراند. وی پس از دیدار با امام خمینی (ره) تصمیم به حضور در جنگ گرفت و در نهایت با وجود مخالف‌های فراوان با حضور در عملیات مرصاد، شهید و در قم به خاک سپرده شد. وی تنها شهید اروپایی دفاع مقدس است.

او در خاطراتش نوشته است: «اول به اسلام اهل سنت معتقدم بودم، دیدم اسلام امام خمینی (ره) که در ایران است، اسلام دیگری است. از دانشجویان ایرانی که در فرانسه بودند خیلی تحقیق و پرس‌وجو کردم. انجمن دانشجویان لبنانی و سوری شیعه هم که در فرانسه بود، خیلی کمکم کردند. به هر حال کتاب‌های زیادی در این زمینه خواندم. کتاب المراجعات را خواندم و به‌طور کل یقین پیدا کردم و شیعه شدم. بعد از این تصمیم گرفتم به ایران بیایم و از نزدیک ایران را ببینم.»

*منتشر شده در همشهری محله منطقه4 به تاریخ 1393/7/12

از میان اخبار

گم‌شدن مرموز دختر 17 ساله

این بستنی معروف شمال تهران از آمریکا مشتری دارد