شنبه 21 مهر 1403

مسیرهای دسترسی به تفرجگاه‌های غرب اصفهان مسدود است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مسیرهای دسترسی به تفرجگاه‌های غرب اصفهان مسدود است

اصفهان - ایرنا -، مسیرهای دسترسی به تفرجگاه‌های غرب اصفهان در آستانه عید فطر به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا و مقابله با بازگشت دوباره شرایط بحرانی، تا اطلاع ثانوی مسدود است.

تفرج‌گاه‌ها و طبیعت بکر چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت واقع در غرب اصفهان از روزگاران دور تا به امروز، همواره به عنوان انتخاب فرحبخش و خاطره‌انگیز گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

هوای پاک و خنک، وجود مناظر چشمنواز و واقع شدن در مسیر اتصال استان به غرب کشور، سه مزیت منحصر به فردیست که همه ساله موجب سرریز موج عظیمی از مسافران و گردشگران به ویژه در فصل بهار و تابستان به این منطقه می‌شود.

گرمای شدید، تکرار پدیده آلودگی هوا در بیشتر روزهای سال و نبود مناظر طبیعی بکر در مرکز و شهرستان‌های همجوار اصفهان؛ موجب شده خیل عظیمی از خانواده‌ها برای گذران بهار و تابستان به سمت شهرستانهای غربی استان سفر کنند.

در حالی که پیش بینی می‌شد با توجه به پایان ایام روزه‌داری؛ دور جدید سفرها به این شهرستان‌ها آغاز شود، اما افزایش نگران‌کننده و ناگهانی شمار بیماران مبتلا به کرونا در بخش هایی از این منطقه، رویای شادی‌آفرین تفریح و تفرج را به حاشیه راند و باردیگر محدودیت‌های ترافیکی و تردد را برای گردشگران به دنبال داشت.

در حای که انتظار می‌رفت موج ابتلا به کرونا در فریدن پس از جدال نفسگیر متولیان و کادر درمان با این بیماری فروکش کند اما بر اساس آخرین آمار از 18 تا 31 اردیبهشت امسال، 18مورد مثبت در فریدن شناسایی شده که 12 مورد آن مربوط به شهر داران، سه مورد مربوط به شهر دامنه و سه مورد مربوط به کل شهرستان است.

در چنین شرایطی فرماندار فریدن، از هموطنان و هم‌استانی‌هایی که قصد تفریح و گشت و گذار در طبیعت و تفرجگاه‌های این شهرستان را دارند درخواست کرد تا اطلاع ثانوی سفر خود را به تعویق بیندازند چرا که مسیرهای منتهی به تفرجگاه‌ها در این منطقه مسدود است.

سیدتقی معین‌الدینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، به افزایش بسیار نگران کننده آمار مبتلایان به کرونا در فریدن و نمود بیماری طی روزهای گذشته اشاره و بیان کرد: با هدف پیشگیری از شیوع بیماری و به دنبال پیش بینی سفر به این منطقه در تعطیلات عید فطر، از روز پنجشنبه ورودی‌های این شهرستان تحت کنترل قرار گرفت و برای گردشگران و عشایر هنگام ورود به شهرها و روستاهای شهرستان، غربالگری انجام خواهد شد.

وی افزود: با توجه به خطر ناشی از حضور افراد در اجتماعات، مردم از برگزاری آیین‌های مختلف که موجب تجمع به هر شکلی باشد پرهیز کنند چراکه ماموران بهداشتی و انتظامی با پشتوانه قضایی به وظیفه قانونی خود در موارد تخلف عمل خواهند کرد.

رییس ستاد کرونا در فریدن ادامه داد: اقشار مردم بخصوص اصناف و متصدیان حمل و نقل عمومی لازم است طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را به دقت رعایت و به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند.

بنا بر تصمیم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیمارستان شهید رجایی داران (مرکز فریدن) به دلیل موقعیت جغرافیایی و برخورداری از تجهیزات تشخیصی کامل مانند سی تی اسکن، آزمایشگاه و نیروی انسانی باتجربه به‌عنوان مرجع بیماران کرونایی در غرب استان انتخاب شده است. به این معنا که از این پس بیماران کرونایی شهرستان‌های فریدن، گلپایگان، خوانسار، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در بیمارستان شهید رجایی داران پذیرش می شوند.

قرار بود با ادامه روند کاهشی بیماران مبتلا به کرونا در منطقه، این بیمارستان هم از پذیرش بیماران کرونایی خارج و بیماران به اصفهان اعزام شوند اما ظهور بیماری در یک هفته اخیر نگرانی در این خصوص را دو چندان کرده است.

رییس بیمارستان شهید رجایی داران به ایرنا گفت: پس از شیوع کرونا، بیماران اعزامی از شهرستان‌های بویین میاندشت و چادگان را به صورت کامل در این مرکز پوشش درمانی می‌دادیم و بیماران فریدونشهری که نیاز به بستری داشتند نیز به این بیمارستان اعزام می‌شدند.

مهدی ابن نصیر با بیان اینکه آمار پایین فوت شدگان در بیمارستان شهید رجایی داران نشان دهنده این است که مراقبت‌های پزشکی و پرستاری در این مرکز مطلوب بوده است، اظهار داشت: بستری شدن بیمار کرونایی در این بیمارستان موجب شیوع کرونا در شهرستان نخواهد شد، اگر ورودی بیماران کاهش یابد از مرجع بودن خارج و این موضوع به اصفهان محول می‌شود اما با افزایش شمار بیماران، بیمارستان شهرستان‌های اطراف نیز برای پذیرش بیمار فعال می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدن با بیان اینکه نگرانی اصلی حضور مردم در تجمع‌ها و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی است، در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشتر افراد مبتلا شده طی یک هفته اخیر به دلیل حضور غیرضرور در تجمعات، مراسم، مکان ای عمومی، نداشتن وسایل حفاظت فردی در مواجهه با افراد ناقل ویروس و کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی به کرونا مبتلا شدند.

سیف‌الله صالحی با ابراز نگرانی از روند افزایشی شناسایی موارد مثبت در درمانگاه‌های سرپایی این شهرستان گفت: از شهروندان و هم‌استانی‌ها انتظار داریم از سفر به مکان‌های تفریحی شهرستان و همچنین پذیرش مهمان در شرایط فعلی پرهیز کنند.

وی به بروز پیک قابل توجه بیماری در شهرستان اشاره و بیان کرد: شهروندان همچنان به موازین بهداشتی و کلیه دستورالعمل‌ها در این خصوص پایبند باشند.

مراکز تفریحی گردشگری، اقامتی و ورزشی چادگان هم تعطیل است و راه های ورودی به این منطقه کنترل می‌شود

فرماندار چادگان نیز با اعلام این خبر به ایرنا گفت: وضعیت این شهرستان در زمینه کرونا همچنان قرمز است، بنابراین از گردشگران و مسافران درخواست می‌کنیم تا سفر خود را به این منطقه لغو کنند.

عباس توکلی افزود: به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، محدودیت تردد برای گردشگران در چند نقطه شهرستان از اول خرداد اعمال شد و تا پایان تعطیلات عید فطر ادامه خواهد یافت.

ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان فریدونشهر نیز در اطلاعیه‌ای از همه مسافران و گردشگران درخواست کرد که از سفرهای غیرضرور به این شهرستان خودداری کنند.

بر این اساس، در مبادی ورودی این منطقه بکر گردشگری، دست‌کم تا بعد از تعطیلات عید فطر محدودیت ایجاد خواهد شد.

رضا صفری فرماندار فریدونشهر هم در گفت و گو با ایرنا، به ورود عشایر از استان‌های مجاور با وضعیت زرد و قرمز به این شهرستان اشاره و بیان کرد: مردم با ماندن در خانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطع زنجیره انتقال و مبارزه با بیماری کرونا همراهی کنند.

اگرچه بر اساس آمار وزرات بهداشت، وضعیت شهرستان بویین میاندشت سفید اعلام شده، اما مسوولان، ورود گردشگر و مسافر به این منطقه در تعطیلات عید فطر را نیز ممنوع اعلام کردند و تیم‌های ایست و کنترل در قالب ایستگاه‌های سلامت در ورودی‌ها مستقر شدند.

رییس پلیس راه اصفهان هم از مردم خواست در تعطیلات پیش رو از سفرهای غیرضروری و مسافرت‌های تفریحی چشم‌پوشی کنند زیرا با شلوغی جاده‌ها و شهرها احتمال بروز موج دیگری از شیوع کرونا محتمل است.

سرهنگ حسین پورقیصری در گفت و گو با ایرنا افزود: بر همین اساس از هم استانی‌ها تقاضا داریم از سفر حتی به شهرهای با وضعیت سفید بپرهیزند، چرا که ازدحام در چنین شهرهایی سبب آغاز دوباره شیوع ویروس خواهد بود و حضور در مناطق با وضعیت زرد یا قرمز هم خطر ابتلا برای خود مسافران را در پی خواهد داشت.

ویروس کرونا (19 COVID) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بیش از 129 هزار نفر در کل کشور به این بیماری مبتلا شده و از این تعداد یکصد هزار نفر بهبود یافته و بیش از هفت هزار تن فوت کرده‌اند.

شهرستان‌های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بویین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*