شنبه 7 مهر 1403

مشارکت دولت و خیران برای احداث مدارس

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مشارکت دولت و خیران برای احداث مدارس

ساری - ایرنا - خیرین مدرسه ساز و اداره کل نوسازی مدارس مازندران در حالی فعالیت خود را با تاخیر سه ماهه به دلیل آغاز ویروس کرونا آغاز کردند که هر دو نگران کاهش سهم مازندران از اعتبارات نوسازی ملی به دلیل نبود پروژه خیرساز جدید هستند.

ساخت مدارس به صورت مشارکتی میان خیرین و دولت دارای تاریخی با بیش از چهار دهه قدمت است. مدارس که عمدتا یا ساخته می شود یا توسط خیرین بازسازی یا نوسازی می شود. مشارکت دولت و خیرین نیز طبق آخرین دستور العمل ها به صورت 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم خیر انجام می شود که البته در برخی موارد دولت برای حمایت و تشویق بیشتر خیرین تا 60 درصد هزینه ساخت مدارس را می دهد.

در سالهای اخیر به دلیل نیمه کاره شدن بسیاری از پروژه های خیرساز پروژه های مدرسه سازی مشارکتی با شرایط جدید روبرو شد به طوری که ابتدا خیر باید سهم تعهد خود را اجرا کند و سپس دولت برای اتمام کار باقی هزینه ها را بر عهده می گیرد.

طبق گزارش اخیر سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر اساس بودجه امسال این نهاد، دولت حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای سهم خود از پروژه های خیرساز تعیین کرده است.

البته استان هایی از این اعتبارات برخوردار خواهند شد که پروژه های نیمه کاره خود را هرچه سریع تر ارائه کنند و در غیر اینصورت یا از سهم آنها کم و یا محروم خواهند شد و همین مسئله امروز سه شنبه در نخستین جلسه مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران به یکی از نگرانی های بزرگ تبدیل شد.

خیرین مازندران به صحنه ورود کنند

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران در جلسه امروز که با حضورمدیرکل آموزش و پرورش، هیات مدیره مجمع و مسئولان نوسازی همراه بود گفت: مازندران برای جذب سهم ملی از مدرسه سازی نیازمند ورود جدی خیرین است.

سید حسین هاشمی بااشاره به اینکه هنوز بیش از 40 درصد مدارس استان مازندران فرسوده و هر ساله به تعداد آن افزوده می شود گفت: در صورت عقب نشینی خیرین از تعریف پروژه های جدید مدرسه سازی، مازندران سهمی از سرانه ملی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه خیرین استان نیز دچار مشکلات اقتصادی چه بر اساس مسائل ملی و چه از ناحیه شیوع ویروس کرونا شدند، افزود: اما دستور العمل سازمان نوسازی مدارس و سازمان برنامه بودجه اعطای سهم دولت بر اساس آورده خیرین است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران همچنین از عدم برگزاری مجمع خیرین در شهرستان ها گلایه کرد و گفت: متاسفانه در برخی از شهرها وشهرستانها اصلا تاکنون مجمع خیرینی تشکیل نشده است و خیرین یا در مناطق دیگر و یا به صورت انفرادی فعالیت می کنند.

هاشمی همچنین از عدم ناآشنایی و همچنین مدیریت مسئولان شهرستانی آموزش و پرورش برای گردهم آوری خیرین انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی مدیران آموزش و پرورش و نوسازی مدارس اصلا با خیرین بومی خود ارتباطی ندارند.

سهم سوزی مازندران از بودجه ملی 

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس مازندران نیز در ادامه گفت: با وجود اینکه عملکرد معنوی خیرین استان همواره قابل ستایش و دفاع بوده است، اما در یک سال گذشته عملکرد مالی آنها رضایت بخش نبوده است.

قربانعلی شیرزاد با اشاره به اینکه پروژه های نیمه کاره استان مازندران در حال حاضر در مجموع حدود 40 میلیارد ریال هزینه دارند، افزود: برای برخوداری از سهم بیشتر باید پروژه های جدیدی ارائه کنیم.

وی حضور حدود یک هزار و 800 خیر از جمله حدود 280 خیر زن در سراسر مازندران را یک فرصت بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری از استان ها در جذب سهم دولت از ساخت مدارس خیرساز از مازندران پیشی گرفته اند.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران عدم هماهنگی میان خیرین را یکی از نقاظ ضعف عملکردی آنان توصیف کرد و گفت: خیرین مازندران بسیار توانمند هستند که باید با مدیریت متمرکز و همچنین مستمر آنان را پای پروژه های جدید کشاند.

وی با بیان اینکه سهم مازندران باید از اعتبارات اختصاصی دولت برای مدرسه سازی حداقل 6 درصد باشد، افزود: اما در برخی شهرستان ها شاهد این هستیم که پروژه های خیر ساز کمتر از سه درصد امکان جذب سهم دولت را دارند.

البته در جلسه امروز خیرین و اداره کل نوسازی مدارس یک دیگر را به کم کاری نسبت به حضورفعال خیرین و همچنین نگاه های جزیره ای متهم کردند.

نگاه جزیره ای در توسعه تعلیم و تربیت نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران حرکت خیرین و نوسازی مدارس با نهاد تعلیم و تربیت را در راستای یک مسیر توصیف کرد و گفت: در این مسیر نگاه جزیره ای وجود ندارد.

علیرضاسعدی پور گفت: مازندران در یک دهه اخیر در مسئله مدرسه سازی قدم های بزرگی برداشته است و نباید در این راه متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه مدارس و آموزش و پرورش مازندران نیازمند نوسازی مداوم هستند، افزود: حضور خیرین در هر قدم آموزش و پرورش ضروری و تاثیر گذار است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین به مشکل نبود پروژه های خیر ساز اشاره کرد و گفت: این مسئله باید توسط نوسازی مدارس، خیرین و آموزش و پرورش آسیب شناسی و به سرعت رفع شود.

سعدی پور اتمام پروژه های نیمه تمام را اولویت خیرین و نوسازی مدارس استان عنوان کرد و ادامه داد: باید همه بپذیریم در برخی مسائل کوتاهی کردیم و در جهت اصلاح آن برآییم و مقصر یابی کمکی به مازندران و فضای تعلیم و تربیت نمی کند.

در پایان جلسه امروز قرار شد که مجمع خیرین با بررسی دوباره وضعیت شهرستانی، در مناطقی که مجمع خیرین ایجاد نشده و یا کمکار شدند را فعال کند.

مازندران دارای 536 هزار دانش آموز است که در چهار هزار و 480 مدرسه تحصیل می کنند که از این تعداد حدود 30 درصد تخریبی و نیازمند نوسازی هستند.

*س_برچسب‌ها_س*