چهارشنبه 11 مهر 1403

مشکلی در تامین کالاهای اساسی نوروز و ماه مبارک رمضان در استان زنجان وجود ندارد / افزایش 13 درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مشکلی در تامین کالاهای اساسی نوروز و ماه مبارک رمضان در استان زنجان وجود ندارد / افزایش 13 درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه امسال در جوجه‌ریزی، رکورد سال‌های گذشته شکسته شده است، گفت: امسال تاکنون یک میلیون و 440 هزار قطعه جوجه‌ریزی شده که 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و مشکلی از بابت تامین مصرف کالاهای اساسی و مورد نیاز مرغ استان در عید نوروز و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; روح‌الله حسنی، چهارشنبه شب در نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با موضوع تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راهبرد وزارت جهاد کشاورزی، عرضه کالا به اندازه کافی و مکمل آن نیز نظارت بر بازار است و هم‌اکنون افزایش سطح رقابت در عرضه کالا با روش‌های مختلف و با کمک سایر دستگاه‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نظارت بر بازار کالاهای اساسی از 15 دی سال جاری به سازمان جهاد کشاورزی محول شده است، خاطرنشان کرد: از تاریخ مذکور تاکنون 7500 مورد نظارت بر بازار صورت گرفته و دامنه نظارت‌ها تا سطح روستاها در حال گسترش است.

حسنی در خصوص دلیل گرانی محصولات کشاورزی ابراز کرد: خشکسالی بی‌نظیر و بی‌سابقه امسال در گرانی کالاها موثر بوده که موجب رشد قیمت‌ها شده که طرح‌های مختلفی برای کنترل قیمت بازار در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه امسال در جوجه‌ریزی، رکورد سال‌های گذشته شکسته شده است، گفت: امسال تاکنون یک میلیون و 440 هزار قطعه جوجه‌ریزی شده که 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و مشکلی از بابت تامین مصرف کالاهای اساسی و مورد نیاز مرغ استان در عید نوروز و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ مشکلی از بابت تامین اقلام اساسی پروتئینی وجود ندارد و عرضه کالاها 3 ماه است که از طریق سامانه‌ها در فضای مجازی صورت می‌پذیرد که در سطح کشور بی‌سابقه است ضمن اینکه میوه شب عید نیز با قیمت‌هایی که تعیین می‌شود، توریع خواهد شد.

حسنی با بیان اینکه حمایت از تولید در راستای حمایت از مصرف‌کننده است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی بر این است که مشکلی در تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی پیش نیاید.

عبدالله جعفری، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه مبدا سامانه بازرگام (سامانه بخش خصوصی عرضه کالا)، استان یزد است، گفت: این سامانه به دلیل محدودیت‌هایی که داشت، جامع نیست و در استان‌ها نیز نمایندگی ایجاد کردند اما نتوانستند ساپورت کنند و شعبه بازرگام در استان تهران فعال است.

وی اظهار داشت: در استان زنجان هم دیدیم که در صورت استفاده از این سامانه با مشکل مواجه می‌شویم لذا از سامانه‌های بومی استفاده شد که کل اقلام تنظیم بازاری در این سامانه‌ها موجود است.

جعفری تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بدون جانبداری از سامانه خاصی از هر سرمایه‌گذاری که توان و ظرفیت توزیع کالا به‌صورت سامانه‌ای داشته باشد، حمایت می‌کند که هم‌اکنون 2 سامانه در استان زنجان که داوطلب این امر بودند، فعال هستند که قوی‌تر از بازرگام، ظاهر شده‌اند و 2 سامانه مجازی هم فروشگاه مجازی‌اند که کالاها را درب منزل تحویل می‌دهند اما کالاهای دولتی در سبد فروش آن‌ها قرار ندارد.

به گزارش موج رسا؛ هم‌اکنون 2 سامانه خرم‌پی پروتئین و اَپی کالا برای عرضه کالاها در استان زنجان فعال هستند و سامانه ساتور هم در ادامه به این سامانه‌ها اضافه می‌شود.

* تلاش برای تمرکززدایی فروشگاه لباس از مرکز شهر

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این نشست در خصوص گرانی پوشاک به دلیل بالا بودن نرخ اجاره‌بها در استان زنجان گفت: به دنبال این هستیم که با کمک شهرداری، مراکز تجمعی قابل قبول شهروندان در مناطق مختلف شهر ایجاد شده و از تجمع فروشگاه‌های لباس در یک نقطه از شهر خودداری شود.

وی اظهار داشت: مرکز فروش لباس در خیابان سعدی است که نرخ اجاره‌ها نیز بالا است و به همین دلیل قیمت پوشاک نیز افزایش می‌یابد.

فغفوری تصریح کرد: تورم استان زنجان در قیمت اجاره و مسکن نسبت به استان‌های دیگر، کمتر است اما پایه قیمتی نسبت به سایر استان‌ها بالاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به برگزاری نمایشگاه کیف و کفش که 3 هفته قبل در زنجان برگزار شد، گفت: 30 واحد تولیدی در این نمایشگاه حضور داشتند که بیش از 95 درصد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، تولیدکنندگان زنجان بودند و فقط یک شرکت از البرز و یک شرکت هم از خراسان رضوی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه شهروندان، استقبال خوبی از نمایشگاه کیف و کفش داشتند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگانی در این نمایشگاه شرکت کردند که در گذشته اصلاً تمایل و علاقه‌ای برای شرکت در نمایشگاه نداشتند.

فغفوری در خصوص هزینه‌های دریافتی از غرفه‌داران بیان کرد: دستگاه‌های دولتی در برگزاری نمایشگاه‌ها دخیل نیستند و هزینه‌ها را نمایشگاه دریافت می‌کند که آن هم برای خود نمایشگاه هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه 3 سال است که اتاق اصناف، مجری نمایشگاه بهاره است، ابراز کرد: اتاق اصناف طی قراردادی که با نمایشگاه کاسپین منعقد کرده، نمایشگاه را برگزار و فقط رقمی را به عنوان هزینه به نمایشگاه پرداخت می‌کند.

انتهای پیام /