چهارشنبه 18 مهر 1403

مطالبات گروه‌های مختلف پزشکی زنجان در اسرع وقت پرداخت می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مطالبات گروه‌های مختلف پزشکی زنجان در اسرع وقت پرداخت می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پس از تامین دارو، وسایل حفاظتی و نیازهای بیمارستانی این استان مطالبات گروه‌های مختلف پزشکی در اولویت قرار گرفته که اولین فرصت ممکن پرداخت خواهد شد.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: با توجه به شرایط کرونایی تمامی عناصر حوزه سلامت درگیر این بیماری شده‌اند و از طرفی مدیریت این مساله نیز هزینه های بسیار زیادی به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی این استان طی 2 ماه گذشته حدود چهار میلیارد تومان فقط برای خرید ماسک و وسایل حفاظتی پرسنل و کادر بیمارستانی هزینه کرده است، یعنی در حوزه درمان ماهانه 2 میلیارد تومان برای این نوع اقلام صرف می‌شود.

قزلباش ادامه داد: در حوزه بهداشت این میزان مبلغ به 3.5 میلیارد تومان می‌رسد و از طرفی تعطیلی ایام کرونایی نیز درآمد بیمارستان ها را به شدت کاهش داده و این در حالی است که 50 درصد هزینه های دانشگاههای علوم پزشکی به در آمدهای اختصاصی و 50 درصد دیگر از طریق بودجه دولتی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد، حدود 20 درصد از درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی استان طی سه ماه گذشته کاهش یافته که افزایش هزینه های فعلی و کاهش درآمدها می‌تواند در آینده مشکلات جدی را در این حوزه ایجاد کند.

قزلباش افزود: از طرفی به خاطر جابجایی های پزشکان در مطب و بیمارستان ها فعالیت آنان نیز به مراتب کاهش یافته که در این ارتباط فشار روانی ناشی از آن مشکلاتی را ایجاد کرده است و در مجموع می توان گفت پس از ریشه کنی کرونا، روزهای سختی در پیش داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در جوامع بشری بروز بیماری هزینه هایی زیادی دارد و وقتی یک بیماری نظیر کرونا با شدت بیشتری گسترش می یابد، هزینه ها را به مراتب افزایش می دهد که غیرقابل جبران است.

وی اظهار داشت: طبق پیش بینی متولیان حوزه سلامت به ویژه سازمان جهانی بهداشت (who) و مراجع، بعد از پایان دوره کرونا در سطح وسیع اختلالات روانی به دلیل تغییر رفتار و سبک زندگی افراد رخ خواهد داد.

این مسؤول در خصوص تفاوت آمار فوتی های مربوط به کرونا گفت: فوتی های کرونایی سه گروه را تشکیل می دهند، یک دسته افراد با علائم حاد تنفسی تحت درمان قرار گرفته و پس از انجام آزمایش نتیجه مثبت تشخیص داده می شود، گروه دیگر فوتی های هستند که جواب آزمایش آنان نیامده اما علائم مشکوک کرونا داشته اند و گروه دیگری فوتی هایی هستند که ممکن است مثبت یا منفی باشد اما مثل افراد کرونایی دفن می شوند.

وی یادآوری کرد: بر این اساس فوتی ها طبق پروتکل‌های بهداشتی، در بخش کرونایی دفن می‌شوند که در نتیجه آمار بیشتر از عدد واقعی است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 83 هزار و 505 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 91 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزارو 209 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*