دوشنبه 2 مهر 1403

مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی

ساری - ایرنا - تأمین اعتبار حل مشکلات میزبانی تیم فوتبال نساجی که طی اخیرا به یکی از بحث‌های مهم محافل و رسانه‌های ورزشی استان تبدیل شد، موضوعی چند ساله است که به گفته مسئولان با وجود محدودیت‌های شدید بخش زیادی از آن از اعتبارات استانی انجام شد، اما نشانی نادرست به هواداران باعث نارضایتی آن‌هاست.

به گزارش ایرنا، حاشیه‌های ایجاد شده درباره دلایل تأخیر در آغاز عملیات بهسازی چمن طبیعی ورزشگاه شهدای ساری و ادامه پروژه تعویض چمن ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر طی روزهای اخیر در حالی رقم خورد که به نظر می‌رسد زیر سایه برخی ضعف‌ها در اطلاع‌رسانی، نه تنها اقدامات انجام شده و هزینه‌های اختصاص یافته به این موضوع به چشم نمی‌آید، بلکه در مسیری اشتباه سطح مطالبه‌گری برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی استان فقط به منابع مالی استانی محدود شده است.

بحث توسعه کیفی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر که از زمان صعود این تیم به لیگ برتر در اردیبهشت سال 1397 آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد همواره یک مساله تکراری داشت و آن هم تأمین اعتبار برای انجام اقدامات مورد نیاز بود؛ مسأله‌ای که از همان گام نخست به دلیل نیاز استادیوم خانگی قدیمی نساجی به نوسازی و تجهیز چالش‌ساز شد. دامنه این چالش‌ها و تنش‌ها امسال به دلیل آغاز عملیات تعویض چمن ورزشگاه وطنی حتی از محدوده ورزشگاه شهید وطنی و شهرستان قائمشهر هم فراتر رفت و به ورزشگاه شهدای ساری کشیده شد؛ ورزشگاهی که میزبان بازی‌های خانگی نساجی در فصل بیست‌ویکم معرفی شد، اما کیفیت پایین و نامناسب چمن آن باعث شد که خانه‌به‌دوشی‌های تنها نماینده فوتبال شمال کشور به خارج از مرزهای استان کشیده شود.

ضرورت مطالبه ملی

آن‌چه که طی این سه سال و بویژه در چند ماه اخیر همواره هواداران نساجی را آزار داده باور بی‌توجهی مسئولان استان به رفع نیاز اولیه نساجی یعنی فراهم کردن یک زمین با کیفیت است؛ موضوعی که در نگاه هواداران مهم‌ترین سند اثبات آن شرایط کنونی نساجی است، اما مسئولان استان معتقدند در عین حال که اصل مطالبه هواداران آن‌ها زیر سووال نبوده و به حق است، باور این که در مازندران به رفع نیازهای نساجی اهمیت داده نمی‌شود از اساس اشتباه است، زیرا در شرایطی که در شرح وظایف دستگاه‌های استانی هزینه کردن منابع استانی در اجرای زیرساخت‌های ورزش قهرمانی تعریف نشده، طی سه سال اخیر از محل اعتبارات استانی بیش از 40 میلیارد تومان فقط برای تجهیز و نوسازی محل بازی‌های خانگی نساجی هزینه شد؛ رقمی که به گفته مسئولان ده‌ها برابر اعتبارات هزینه شده برای زیرساخت‌های ورزشی استان تا پیش از صعود نساجی به لیگ برتر است.

حاشیه‌های چند روز اخیر در فضای رسانه‌ای و هواداری مرتبط با فوتبال استان و بویژه باشگاه نساجی و بیان شدن اظهارنظرهایی توسط مدیرعامل این باشگاه در رسانه ملی مبنی بر دغدغه نداشتن مسئولان استان برای حل مشکل نساجی سبب شد تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران نیز نکاتی پیرامون این حاشیه‌ها و اقدامات انجام شده از اعتبارات استانی برای حل مشکل نساجی را عنوان کند که روز دوشنبه بخشی از این اظهارات در خبرگزاری ایرنا نیز منتشر شد.

نیاز به منابع ملی

مفید غلامی‌راد روز سه‌شنبه نیز پیش از جلسه هماهنگی و پیگیری آخرین وضعیت اجرای پروژه چمن طبیعی ورزشگاه‌های شهید وطنی و شهدای ساری که با حضور مدیرکل ورزش و جوانان، رئیس هیئت فوتبال استان، رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران و تعدادی از مسئولان مرتبط با این دو پروژه برگزار شد با دعوت از چند رسانه جزئیات بیشتری را از تلاش‌های صورت گرفته در سه سال اخیر برای حل مشکل نساجی بیان کرد.

او به هویت داشتن فوتبال در مازندران اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت پیگیری بیشتر توسط نمایندگان و مسئولان استان برای تحقق سهم مازندران از اعتبارات ملی ایجاد زیرساخت‌های ورزش قهرمانی گفت: متأسفانه طی سه سال اخیر به درست یا غلط در استان انتظار تأمین اعتبارات مربوط به تجهیز و نوسازی ورزشگاه شهید وطنی به سمتی هدایت شد که همه نگاه‌ها به منابع استانی است. در حالی که مقررات و ضوابط تأکید می‌کند این اعتبارات باید از منابع ملی تأمین شود و اعتبارات استانی باید در بخش ورزش همگانی تأمین شود.

این مسئول البته اصل مطالبه هواداران را درست و به حق و درست دانست و اظهار کرد: در هر حال حق با هوادار است. این حق اولیه یک تیم مردمی و هوادارانش است که ورزشگاهی با کیفیت و استاندارد داشته باشند. ما هم به عنوان مسئول وظیفه داریم برای رفع نیازها تلاش کنیم، اما این که همه انتظارات از داخل استان باشد و در عین حال طوری وانمود شود که هیچ کاری انجام نشده رفتار منصفانه‌ای نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران به برخی اقدامات انجام شده از منابع اعتباری استانی برای کمک به میزبانی نساجی در سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: آماده‌سازی ورزشگاه‌های اینچنینی باید از محل اعتبارات ملی انجام شود، اما تا کنون تا حد توان پای کار ایستادیم و با اختصاص اعتبار از منابع استانی به حل مشکل میزبانی نساجی کمک کردیم.

مازندران در جدال نابرابر اعتبارات ورزشی

وی تصریح کرد: طبق اسناد موجود از زمان صعود نساجی به لیگ برتر تا کنون بالغ بر 42 میلیارد تومان فقط برای ورزشگاه شهید وطنی هزینه شد که حدود 85 درصد این رقم از محل اعتبارات استانی تأمین شده است. برای ورزشگاه ساری هم در دو مرحله از منابع استانی اعتبارات بهسازی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در سایر استان‌ها از اعتبارات ملی برای پروژه‌های اینچنینی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران علاوه بر این که ضعف مازندران در جذب اعتبارات ملی را عامل فشار به منابع استانی و بروز چالش‌های تیمی مانند نساجی بیان می‌کند معتقد است ورزش مازندران در یک معادله نابرابر با بسیاری از استان‌ها قرار گرفته است که در نهایت منجر به آسیب دیدن تیم‌ها، آزرده شدن هواداران، فشار به ورزشکاران و نادیده گرفته شدن خدمات ارائه شده از محل منابع استانی به جامعه ورزش می‌شود.

غلامی‌راد افزود: این که بر اساس منابع اعتباری استانی مازندران را با اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و برخی نقاط دیگر کشور ورزشگاه‌های با کیفیت دارند مقایسه کنیم منطقی نیست. در خراسان با کمک آستان قدس رضوی ورزشگاه مجهز امام رضا (ع) ساخته شد. در اصفهان و اهواز نمی‌توان نقش صنایع بزرگ را در ساخت ورزشگاه‌های مجهز نادیده گرفت. این معادله نابرابر سبب می‌شود که کار تیمی مانند نساجی در استانی مثل مازندران که صنایع بزرگ ندارد و از اعتبارات کافی ملی برخوردار نیست سخت شود.

سهم‌خواهی ورزش مازندران در برنامه هفتم توسعه

این مسئول راهکار برون‌رفت از این وضعیت را پیگیری‌های جدی و قانونی برای افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی بیان کرد و افزود: ما باید اساس را بر این بدانیم که نساجی همیشه در لیگ برتر ماندگار است و زیرساخت برای سایر تیم‌ها نیز فراهم شود، اما هیچ کدام از ورزشگاه‌های ما کد اعتباری ملی ندارند. در چنین شرایطی لازم است که مسئولان استان در طول فرآیند اجرایی بودجه پیگیر اختصاص اعتبارات باشند. حتی باید در برنامه هفتم توسعه به طور عام برای ورزش مازندران و به طور خاص برای فوتبال یک برنامه توسعه‌ای مشخص تدوین شود.

وی بخشی از مسئولیت مدیریت افکار عمومی و آگاه‌سازی را نیز متوجه رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای دانست و گفت: رسانه‌ها نباید شرایط را به گونه‌ای نشان دهند که حقایق بیان نشود. انتظار ما این است که در اطلاع‌رسانی شفاف عمل کنند. ما با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها پشت نساجی ایستاده‌ایم، اما این همراهی نباید مطالبه‌گری از اعتبارات ملی را برای استانی مانند مازندران کمرنگ کند.

البته به گفته این مسئول اقدامات انجام شده و حمایت‌های صورت گرفته از محل اعتبارات استانی طی سه سال اخیر صرفا به میزبانی نساجی و تجهیز دو ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و شهدای ساری خلاصه نشده است. تکمیل سالن ورزشی ماهفروجک ساری، بهسازی ورزشگاه‌های نوشهر و نور، کمک به تجهیز ورزشگاه چالوس و ساخت سالن ورزشی جویبار و چندین طرح ورزشی زیرساختی مهم دیگر استان نیز از محل اعتبارات استانی انجام شد که در عمل کم شدن توان اجرایی در بخش ورزش‌های همگانی استان است.

تنگنای بودجه‌ای ورزش مازندران

بنا به این اظهارات بیان شده توسط غلامی‌راد، محدودیت در تخصیص و تأمین اعتبارات مورد نیاز برای حل مشکلات میزبانی نساجی موضوعی است که در حقیقت به همه بخش‌های زیرساختی استان وابسته است، اما نگاهی جزئی‌تر به این موضوع وابستگی آن به سایر رشته‌های ورزشی و نیاز مالی شهرستان‌های مختلف استان در حوزه اعتبارات ورزشی را هم نشان می‌دهد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز با تأکید بر این که همه مسئولان استان بر موضوع حمایت از نساجی تأکید دارند، به چالش‌های اعتباری مازندران و نیاز بخش‌های مختلف ورزش استان به حمایت مالی اشاره می‌کند.

حسن رنگرز در نشست روز سه‌شنبه اظهار کرد: شرایط ما با برخی استان‌ها که باشگاه‌های متمول و منابع اعتباری کلان دارند متفاوت است. ضمن این که از نظر تعدد رشته‌های ورزشی نیز در مازندران سرآمد هستیم. فقط در 30 رشته ورزشی مدال‌آور داریم که باید به نیاز همه این ورزشکاران توجه شود.

وی افزود: در همین رشته فوتبال علاوه بر نساجی که موظف به حمایت از آن هستیم، تیم لیگ یکی رایکا را داریم که ورزشگاه و زمین با کیفیتی ندارد. در لیگ دو تیم‌های شهرداری نوشهر و شهدای بابلسر را داریم که تیم بابلسر با مشکل زمین مواجه است. 250 سالن ورزشی در استان داریم که برای نگهداری همه آن‌ها به اعتبار نیاز است. 500 میلیارد تومان برای تکمیل 82 پروژه نیمه‌کاره ورزش استان نیاز داریم و 60 میلیارد تومان به پیمانکاران پروژه‌های ورزشی بدهکاریم. ورزشکاران مدال‌آور ما در باشگاه‌های مختلف به تجهیزات اولیه‌ای نیاز دارند که گاهی با 10 میلیون تومان هم تأمین می‌شود. در چنین شرایطی طی سه سال اخیر بیش از 40 میلیارد تومان به تجهیز و نوسازی ورزشگاه وطنی اختصاص یافت که عمده ان از محل اعتبارات استانی بود.

ضرورت واقع‌نمایی در رسانه‌ها

این مسئول خاطرنشان کرد: همه توان اعتباری و اجرایی موجود در استان برای کمک به نساجی به کار گرفته شده است. همین حالا در واقع دو ورزشگاه استان در اختیار تیم نساجی است و برای کمک به این تیم در حال تجهیز است. پس انتظار داریم که دوستان نگویند کاری انجام نشد. اتفاقا با بضاعت مالی اندک و نیاز مالی بالایی که استان دارد کمک زیادی به میزبانی نساجی شد که تلاش بر این است همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد: انتظار ما از رسانه‌ها، کادر مدیریتی باشگاه نساجی و هواداران این است که در مطالبه‌گری‌ها بضاعت استان را هم در نظر بگیرند. برای تأمین این اعتبارات باید بخشی از پروژه‌ها مانند مرمت سالن‌ها یا سایر پروژه‌ها را متوقف کنیم و از اعتبارات آن‌ها مبالغی را اختصاص دهیم. با همین روند نیز طی سه سال گذشته میلیاردها تومان برای تجهیز و بهسازی ورزشگاه شهید وطنی هزینه شد.

رنگرز در بخشی از اظهارات خود به دلیل توقف چند روزه و ند شدن روند اجرایی پروژه چمن طبیعی ورزشگاه قائمشهر نیز اشاره کرد و گفت: بر خلاف آن‌چه که در برخی صفحه‌های هواداری عنوان شده دلیل این توقف کمبود اعتبار است، بروز اختلاف نظری فنی بین مشاور و پیمانکار عامل این موضوع است که در حال بررسی و برطرف شدن است. برای حل این مباحث فنی با معاون عمرانی پیشین استانداری به توافق رسیده بودیم و امیدواریم که با روی کار آمدن آقای علیخانی به جایش آقای رازجویان این فرآیند ادامه پیدا کند و به زودی برطرف شود.

مشاهدات میدانی، شنیدن اظهارنظرهای مسئولان، بررسی مقررات توزیع اعتبارات و شرح وظایف دستگاه‌ها و نهادها همگی بیانگر این موضوع هستند که مازندران سهم چندانی از اعتبارات ملی حوزه ورزش ندارد و همین امر نیز سبب بروز تنش‌هایی اینچنینی در استان شده است، اما نکته مهم در این بین تنش‌زایی‌هایی است که گاه و بی‌گاه با وجود همه اقدامات انجام شده و بدون توجه به کمبودهای اعتباری انجام می‌شود.

در واقع آن‌چه که سبب شده چالش‌های مربوط به میزبانی نساجی در مازندران دنباله‌دار شود و به نقطه کنونی برسد، ماجرای ضعف همیشگی مازندران در جذب اعتبارات ملی است. طی سال‌های اخیر و حتی پیش از صعود نساجی به لیگ برتر همواره این موضوع که مازندران به یک ورزشگاه استاندارد و با کیفیت نیاز دارد مطرح بود. اما به هر دلیلی این نیاز در سهم‌بری مازندران از اعتبارات ملی مورد توجه قرار نگرفت و نتیجه آن حالا فشار بر منابع اعتباری استان و هزینه کردن از اعتبارات سایر بخش‌های ورزشی فقط برای یک نقطه از ورزش استان است.

*س_برچسب‌ها_س*
مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی 2
مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی 3
مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی 4
مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی 5
مطالبه‌گری درون‌استانی؛ نشانی اشتباه به هواداران نساجی 6