دوشنبه 2 مهر 1403

معافیت مالیاتی قراردادهای تحقیق و توسعه تا سقف 2.5 میلیارد تومان

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
معافیت مالیاتی قراردادهای تحقیق و توسعه تا سقف 2.5 میلیارد تومان

معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری بااشاره به ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: براساس قانون قراردادهای تحقیق وتوسعه دانشگاه‌ها تا سقف 2.5 میلیارد تومان در سال شامل معافیت مالیاتی می‌شود.

معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری بااشاره به ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: براساس قانون قراردادهای تحقیق وتوسعه دانشگاه‌ها تا سقف 2.5 میلیارد تومان در سال شامل معافیت مالیاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه علم و صنعت با حضور دکتر حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر داوود یونسیان، رییس دانشگاه علم و صنعت، اعضای هیات رییسه و جمعی از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

دکتر حسین افشین در این مراسم گفت: من در معاونت علمی در خدمت عزیزان هستم تا بحث مرجعیت علمی و نوآوری و فناوری را جلو ببریم.

وی اظهار کرد: بخشی از سیاست‌های معاونت علمی در دانشگاه‌ها این است که معاون پژوهشی را به رسمیت بشناسد. به همین دلیل ما در ارزیابی‌های خود طرح‌های دانشگاه‌های بزرگ را ارزیابی نمی‌کنیم‌. چراکه زمان و صلاحیت این را نداریم که در حوزه تخصصی اساتید اظهار نظر کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به پتانسیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: ماده 13 این قانون پتانسیل خوبی دارد که اساتید بتوانند از آن استفاده کنند. بر اساس این قانون قرارداد تحقیق و توسعه تا سقف 2.5 میلیارد در سال مشمول معافیت مالیاتی شوند و دانشگاه علم و صنعت می‌تواند تا سقف 200 میلیارد از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم درگیری بین اساتید و کارشناسان را کاهش دهیم، گفت: تنها تایید تحقیق و توسعه بودن طرح‌ها به عهده معاونت علمی است.

افشین در مورد ظرفیت ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: در صورتی که مراکز تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها برای تامین تجهیزات آزمایشگاه‌ها و مرکز نوآوری و... سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند شامل اعتبار مالیاتی شوند. این طرح‌ها باید در شورایی مصوب شود تا آنها بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: اساتید به خاطر ارتباطاتی که دارند می‌توانند تا هزار میلیارد از این ظرفیت استفاده کنند؛ تنها شرط این است که طرح حتماً باید طرح تحقیق و توسعه باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره حمایت‌های بنیاد علم برای توسعه پژوهش‌ها گفت: ما معتقدیم که مرجعیت علمی برای رشته‌های علوم پایه است و انقلاب علمی حتماً از مسیر رشته‌های علوم پایه اتفاق می‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: معاونت علمی از طرح‌های پژوهشی که دانشگاه‌ها برای معاونت بفرستد، تا سقفی حمایت می‌کند و رشته‌های علوم پایه به صورت مجزا حمایت می‌شوند.

افشین درباره حمایت از حوزه فناوری‌های نوظهور دانشگاه گفت: حمایت‌های معاونت علمی نمی‌تواند در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها باشد، ولی می‌توانیم تجهیزات لازم برای حوزه‌های نوظهور را در صورتی که در فهرست تجهیزات شبکه آزمایشگاهی نباشد و مشخص شود افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، خریداری کنیم و به شبکه آزمایشگاهی اضافه می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم اعضای هیئت علمی از ظرفیت حمایت مالیاتی استفاده کنند. تاکنون می توانیم بگوییم دانشگاه‌ها از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: موضوع سرآمدان علمی که تا کنون به تعویق افتاده است تا پایان مهر ماه اعلام می‌شود.