چهارشنبه 18 مهر 1403

معاون استاندار خراسان شمالی: آسیب‌ها باید در صحنه اجتماع حل شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار خراسان شمالی: آسیب‌ها باید در صحنه اجتماع حل شود

بجنورد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: آسیب‌های اجتماعی باید در حوزه اجتماع حل شود و نباید به حوزه‌های انتظامی، قضایی و امنیتی کشیده شود.

ولی الله حیاتی روز دوشنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده استان اظهار داشت: کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند مطالعات علمی و هم افزایی بین تمامی دستگاه ها برای رفع آن در حوزه جامعه است، زیرا با درک و شناخت نیازهای جامعه در ابعاد مختلف و کنترل و هدایت به‌موقع آن می‌توان از گسترش مسائل اجتماعی به سمت بحرانی شدن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه حل معضل طلاق و خودکشی بر سایر آسیب های اجتماعی استان اولویت دارد، خاطرنشان کرد: فاروج و رازوجرگلان از شهرستان هایی هستند که درگیری بیشتری با این آسیب دارند که مبارزه با آن نیازمند ارایه برنامه ای جامع، عملیاتی، منسجم با هدفگذاری ویژه در سطح استان، شهرستان و دهستان ها، از سوی اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان است.

اعتبارات استانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی محدود است

حیاتی با اشاره به اینکه 80 درصد اعتبارات ملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است، افزود: رویکرد دستگاه های اجرایی استان باید مبتنی بر این امر باشد که اعتبارات لازم برای حل آسیب های اجتماعی را از حوزه ملی جذب کنند، زیرا اعتبارات استانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار محدود است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: اگرچه برخی از آسیب های اجتماعی ریشه در مناسبات اجتماعی و اقتصادی دارد ولی با بررسی های انجام شده، بسیاری از این آسیب ها ریشه در عدم آگاهی و دانش کافی جامعه دارد، که با برنامه ریزی صورت گرفته و توسعه آموزش در استان، در دهه فجر امسال شاهد ریشه کن شدن بی سوادی در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه توسعه خانه های عالم، تاثیر مهمی در ارتقای اطلاعات دینی مردم و کاهش آسیب های اجتماعی دارد، افزود: نباید از نقش خانه های عالم در ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی غافل شد، زیرا تاریخ ثابت کرده است هرگاه از ارزش های اسلامی فاصله گرفتیم، شاهد افزایش آسیب های اجتماعی بوده ایم.

حیاتی با تاکید بر اینکه صداو سیما نقشی محوری در آگاهی بخشی مردم برای کاهش آسیب ها دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه مسایل اقتصادی و کرونا بر بسیاری از مسایل اجتماعی کشور موثر است، ولی باید با شناسایی به موقع آسیب ها و مدیریت قوی اجازه ندهیم این مسایل اجتماعی به حربه ای برای سوء استفاده دشمنان و معاندان تبدیل شود.

عرضه شیر خام فقط در مراکز مجوزدار 

حیاتی با بیان اینکه بازرسی از واحدهای صنفی، باید در جهت اجرای مصوبات استان باشد، اظهار داشت: براساس مصوبات گذشته، شیر خام باید در واحدهای صنفی مرتبط که مجوز لازم را برای عرضه این محصول دارند، توزیع شود.

وی افزود: واحدهای صنفی مجاز برای عرضه شیر خام، نه تنها باید الزامات بهداشتی را به دقت رعایت کنند، بلکه باید شیر را از دامداری های صنعتی و مورد تایید دامپزشکی استان خریداری کنند. وی تصریح کرد: تاکنون در راستای اجرای این طرح اقدام خاصی صورت نگرفته است و فقط بازدیدهایی انجام شده است که این امر نیازمند ورود جدی دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*