چهارشنبه 18 مهر 1403

معاون استاندار خراسان شمالی: تولید قند در استان کمتر از نیاز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار خراسان شمالی: تولید قند در استان کمتر از نیاز است

بجنورد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: میزان تولید قند در استان کمتر از نیاز است و به همین علت باید کارگاه‌های تولیدی در این بخش حمایت شوند.

محمود قنبری روز پنجشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار داشت: برای برطرف شدن این نیاز توسط دولت به کارخانه ها و کارگاه ها شکر داده می شود تا تبدیل به قند کنند که برای راه اندازی این واحدها باید کمک کنیم.

وی افزود: حتی اگر نیاز باشد شکر را باید به سایر استان ها بدهیم تا برای نیاز این استان به قند تبدیل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر حمایت از تولید کننده ها در تمامی زمینه ها تاکید کرد و اظهار داشت: از بانک ها می خواهیم که به کارخانه ها و کارگاه هایی که در این شرایط اقتصادی دچار مشکل شده اند فرصت دهند تا از فعالیت باز نمانند.

قنبری اظهار داشت: همچنین از واحد های تولیدی نیز می خواهیم تا در فرصت داده شده بدهی های خود را به بانک ها پرداخت کنند زیراکه سرمایه بانک ها متعلق به همه است نباید تنها در اختیار برخی از تولید کننده ها باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: از مسوولان و کارشناسان دستگاه های اجرایی و همچنین بانک ها می خواهیم تا نسبت به روند فعالیت واحد هایی که درخواست تقسیط وام ها را دارند حساس باشند و به صورت دوره ای بازدید داشته باشند و در صورت عمل نکردن به تعهدات داده شده اقدام قانونی انجام دهند.

در این نشست مشکل یک واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که از سال 85 تاکنون پنج میلیارد و 300 میلیون ریال در چند مرحله وام گرفته اما تاکنون هیچ قسطی به بانک پرداخت نکرده است و 12 میلیارد ریال به بانک ها بدهی دارد، علاوه بر این میزان بدهی سند در رهن بانک را نیز به صورت غیر قانونی فروخته است.

قنبری با بیان اینکه کمک می کنیم تا واحدهای تولید از فعالیت خارج نشوند افزود: تلاش دستگاه های اجرایی حفظ اشتغال و ایجاد آن است، از بانک ها و دستگاه های اجرایی مربوط می خواهیم که برای پرداخت بدهی این واحد تولید فرصت دو ماهه داده شود.

وی اظهار داشت: اما روند اقدام غیر قانونی باید مورد بررسی قرار گیرد و حتی بنگاهی که این معامله را انجام داده است باید پاسخگو باشد.

قنبری از مسوولان خواست تا با حمایت واحدهای راکد را نیز فعال کنند و گفت: بایستی در این شرایط به وجود آمده برای ایجاد اشتغال بیشتر تلاش و سرمایه هایی که بدون استفاده مانده اند را دوباره زنده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از فعالان در حوزه اقتصادی خواست تا برای ایجاد واحد تولیدی آورده داشته باشند و افزود: افرادی که تنها متکی به وام و تسهیلات بانکی هستند در فعالیت های اقتصادی موفق عمل نخواهند کرد و حتی بدهکار نیز می شوند و همچنین باید طرح های توجیه اقتصادی داشته باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بر توجه به کارگاه های تولید قند در استان تاکید کرد و گفت: کارگاه های تولیدی در این زمینه بزودی راه اندازی می شود.

رضا فیروزه افزود: هم اکنون قند تولیدی در استان پاسخ مصرف را نمی دهد که از سایر استان ها تامین می کنیم.

تاکنون آماری از میزان تولید قند در استان خراسان شمالی ارائه نشده است اما میزان شکر مصرفی استان با توجه به جمعیت863 هزار نفری، 23 هزار و 303 تن است. 12 هزار و 303 تن شکر مورد نیاز استان از سایر منابع از جمله فراوری شکر خام به دست می آید.

کارخانه قند شیروان به عنوان قدیمی ترین کارخانه استان با ظرفیت رسمی مصرف روزانه چهار هزار تن چغندر قند در 10 کیلومتری غرب شیروان واقع است که در این واحد 30 هزار تن قند وشکر و جایگزینی آن تولید می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و بیش از 316 واحد صنعتی در آن دایر است.

*س_برچسب‌ها_س*