پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

معاون گمرک ایران: آماده تقویت و توسعه روابط تجاری با عراق هستیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون گمرک ایران: آماده تقویت و توسعه روابط تجاری با عراق هستیم

قصرشیرین - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران با بیان اینکه تسهیل روابط اصلی‌ترین هدف ما با کشور عراق است، گفت: برای تقویت، توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری با عراق در مرز رسمی پرویزخان و دیگر مرزهای غربی کشور آمادگی داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محسن جلواتی» روز پنجشنبه در جلسه ای به منظور بررسی مسایل و مشکلات مرز رسمی پرویزخان و تسهیل در امور تجاری با حضور فرمانداران قصرشیرین و گیلانغرب، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران گمرک، افزود: سفر امروز به قصرشیرین و بازدید و برسی مشکلات مرزهای پرویزخان و خسروی بنا به دستور وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران و درخواست نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که بازدید از مرزپرویزخان و پایانه این مرز داشتیم و قرار است با عزیمت به مرز خسروی نیز تمهیدات لازم در خصوص سفر اربعین و زائران را بررسی کنیم.

وی اظهار داشت: مسایل و مشکلات مرز پرویزخان را دیدیم که توسط همکاران احصاء شد و قرار است در مرکز برنامه پیگیری و رفع آن با زمانبندی انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران گفت: وظیفه داریم در حد توانمان برای پیشبرد و حل مسایل و مشکلات مرزهای شهرستان قصرشیرین تلاش کنیم، وضعیت کنونی مرز رسمی پرویزخان شایسته این منطقه و جمهوری اسلامی ایران نیست از این رو از همکاران خودم که در چنین شرایطی کار می کنند و از همه کارگران و تجار به دلیل چنین شرایطی عذرخواهی می کنم.

جلواتی با بیان اینکه ما فراتر از قانون عمل نمی کنیم، ادامه داد: از حداکثر ظرفیت قانون برای حل مشکلات مرزهای شهرستان قصرشیرین استفاده می‌کنیم و پیگیر حقوق کارگران هستیم.

وی گفت: مرز ویترین کشور و آبروی جمهوری اسلامی است از این رو اگر بخواهیم به تجارت خارجی ارج نهیم باید یک جای آبرومند ایجاد کنیم و به رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهور برسیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران اضافه کرد: مرز رسمی پرویزخان را همواره رصد می کنیم، مسوولان شهرستان قصرشیرین تمام مشکلات این منطقه را به ما اعلام کنند تا پیگیری کنیم و برای پیگیری آن ها نیز قول مساعد می‌دهیم.

جلواتی تصریح کرد: زیرساخت‌های مرز پرویرخان اصلی ترین مشکل آن چه در فصل گرما و چه در فصل بارندگی است و کانکس هایی که در مرز برای کارکنان مستقر شده فاقد امکانات لازم است از این رو اولویت ما بهبود شرایط و ایجاد امکانات لازم برای همکاران در مرز و همچنین تجار است.

وی از فراخوان برای جذب سرمایه گذار توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای نصب دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور خبر داد که 2 دستگاه آن برای مرزهای خسروی و پرویزخان در قصرشیرین خواهد بود و ظرف یک ماه آینده نصب خواهند شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، 186 کیلومتر با عراق مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در 20 کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

برچسب‌ها

معاون گمرک ایران: آماده تقویت و توسعه روابط تجاری با عراق هستیم 2