سه‌شنبه 10 مهر 1403

معرفی سه تفنگ دار معروف مخالف ابوالحسن بنی‌صدر / در کدام انتخابات ناطق‌نوری بالاتر از مرحوم هاشمی رفسنجانی قرار گرفت؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع

اقتصادنیوز: علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس مجالس چهارم وپنجم در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است؛ به برخی از حوادث ابتدای انقلاب پرداخته است.

به گزارش اقتصادنیوز او در این باره نوشت: بنده (ناطق نوری) و آقای معادیخواه و دکتر حسن روحانی در جریانات انتخابات ریاست جمهوری و مسایل دوران بنی‌صدر، معروف شدیم به سه تفنگ‌دار، چون همیشه با هم بودیم و در دفاع از حزب و موضع سران آن و نیز در مجلس همیشه در یک جهت حرکت میکردیم‌. در انتخابات ریاست جمهوری چالش جدی میان روحانیت ایجاد شد که آقای مروارید فوق‌العاده روی شهید بهشتی حساسیت داشت و در جلسه‌ی جامعه برضد حزب حرف زد. یک بار بین من و ایشان جدال شد.

انتخابات برگزار شد و بنی‌صدر رئیس جمهور شد و کار برای حزب مشکل شد. ماندیم که حالا باید چه کار کنیم لذا همه‌ی سران حزب و ما نقطه‌ی تمرکز کارمان انتخابات مجلس شورای اسلامی شد. ثبت‌نام که شروع شد روزی در دفتر جهاد بودم که مرحوم شهید باهنر تلفن زد و گفت‌: «در شورای حزب تصمیم گرفته شده که شما هم یکی از افرادی باشید که کاندیدای حزب برای مجلس باشید.» به ایشان عرض کردم‌: «اگر وظیفه می‌دانید که من باشم عیبی ندارد.» بنابراین در انتخابات مجلس اول هم دفتر هماهنگی بنی‌صدر و هم جامعه‌ی روحانیت و هم حزب‌، کاندیداهای مختلف داشتند، منتها مقداری از لیست جامعه روحانیت و حزب مشترک بود و با گرم شدن انتخابات تمام نیروهای فقاهتی یک لیست مشترک دادند و این ائتلاف بزرگ نامیده شد.

انتخابات برگزار شد و آقای فخرالدین حجازی نماینده اول تهران شد. مهندس بازرگان نفر دوم یا سوم شد و بقیه آقایان هر کدام در ردیف‌های مختلف قرار گرفتند. مرحوم شهید رجایی نفر دوازدهم و بنده نفر سیزدهم و آقای هاشمی نفر چهاردهم شد.

این مطلب برایم مفید است بلی 0 نفر این پست را پسندیده اند