شنبه 31 شهریور 1403

معیار تشخیص حق از باطل

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران مطلبی با عنوان معیار تشخیص حق از باطل را که برگرفته از صفحه 309-307 جلد 16 کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام نوشته استاد شهید مرتضی مطهری است را منتشر کرد:

شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امیر المؤمنین شرفیاب شد و گفت: آیا ممکن است طلحه و زبیر و عایشه بر باطل اجتماع کنند؟ شخصیتهایی مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَه چگونه اشتباه می کنند و راه باطل را می پیمایند؟ آیا این ممکن است؟

امام علیه السلام در پاسخ او سخنی دارد که دکتر طه حسین، دانشمند و نویسنده مصری، می گوید: بعد از آنکه وحی خاموش گشت و ندای آسمانی منقطع شد، سخنی به این بزرگی شنیده نشده است. فرمود:

«انَکَ لَمَلبُوس عَلَیکَ، انَ الحَقَ وَ الباطِلَ لا یُعرَفانِ بِاقدارِ الرِجالِ، اعرِفِ الحَقَ تَعرِف اهلَهُ وَ اعرِفِ الباطِلَ تَعرِف اهلَهُ»

ترجمه: سرت کلاه رفته و حقیقت بر تو اشتباه شده. حق و باطل را با میزان قدر و شخصیت افراد نمی شود شناخت. این صحیح نیست که تو اول، شخصیتهایی را مقیاس قرار دهی و بعد حق و باطل را با این مقیاسها بسنجی: فلان چیز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند. و فلان چیز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف.

نه، اشخاص نباید مقیاس حق و باطل قرار گیرند. این حق و باطل است که باید مقیاس اشخاص و شخصیت آنان باشند. یعنی باید حق شناس و باطل شناس باشی. نه اشخاص و شخصیت شناس؛ افراد را (خواه شخصیتهای بزرگ و خواه شخصیتهای کوچک) با حق مقایسه کنی، اگر با آن منطبق شدند شخصیت شان را بپذیری و الا نه. این، حرف - صحیح - نیست که آیا طلحه و زبیر و عایشه ممکن است بر باطل باشند؟

در اینجا امام علی علیه السلام معیار «حقیقت» را خود «حقیقت» قرار داده است و روح تشیع نیز جز این چیزی نیست. در حقیقت فرقه شیعه مولود یک «بینش مخصوص» و اهمیت دادن به «اصول اسلامی» است، نه به افراد و اشخاص.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.