جمعه 30 شهریور 1403

اقتصادی خبرگزاری مهر

اقتصادی خبرگزاری مهر

فائو گام مثبتی را در جهت مهار آفت سرخرطومی حنایی خرما در ایران برداشته است. سرخرطومی حنایی خرما یک آفت فرامرزی بسیار مخرب است که می‌تواند به درختان خرما آسیب جدی وارد و منجر به مرگ آن شود.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، از تولید 323 میلیون عدد تخم چشم‌زده ماهی در 50 مرکز تکثیر در کشور خبر داد و گفت: این میزان تولید 61 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

اصفهان - مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سال گذشته 2 هزار و 490 گواهی حمل صادرات فرآورده‌های خام دامی به 34 کشور صادر شد و ارزش صادراتی این محصولات به 69 میلیون و 300 هزار دلار رسید.

شاهرود - رئیس جهاد کشاورزی شاهرود از خسارت تگرگ به باغات و مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: خسارات وارده به 735 هکتار باغات شهرستان 500 میلیارد ریال برآورد می شود.

بیست و هفتمین همایش نقشه برداری کشور با حضور رییس سازمان فضایی و رییس سازمان زمین شناسی افتتاح شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: در حال حاضر تخم نوغان به ازای هر جعبه 20 هزار تومان بین استان‌ها توزیع می شود و قیمت پیله تر در زمان برداشت این محصول اعلام می‌شود.

پس از سه سال افزایش مداوم رشد نقدینگی بانک مرکزی با همکاری دولت در سال 1401 توانست رشد نقدینگی را که مهمترین متغیر در کنترل تورم است، در مسیر نیل به میانگین بلندمدت این متغیر قرار دهد.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نزول دلار به‌تنهایی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران ندارد، گفت: باین اتفاق در اقتصاد ایران تاثیر روانی دارد.

شاهمیرزایی گفت: هم اکنون ظرفیت نسب شده پتروشیمی کشور 93 میلیون تن در سال است که با راه اندازی 108 طرح بزرگ و کوچک جدید تا 12 سال آینده این ظرفیت به دو برابر خواهد رسید.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی، پژوهشی و نوآوری بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه پیام نور امضا شد.

اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند که این موضوع در حال بررسی بوده و تا پایان اردیبهشت تصمیم گیری و نهایی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی ارز است؛ ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.

کوچک شدن مداوم زمین‌های کشاورزی با طرح‌های توسعه پایدار در تضاد کامل قرار دارد چرا که هر چقدر زمین‌های کشاورزی خرد شود و در دست مالکان متعددی قرار گیرد، بهره‌برداری غیراقتصادی‌تر خواهد کرد.

اصفهان - چالش‌های جامعه کارگری در زمینه تامین هزینه‌های معیشت و درمان روز به روز بیشتر شده و نبود امنیت شغلی نمکی بر زخم زندگی سخت این قشر از جامعه است.

در حالی مرغ طی هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف خبرساز، کمیاب و گران شده است که مسئولان از توزیع مرغ گرم و منجمد برای کنترل بازار خبر می‌دهند، اما همچنان قیمت مرغ چند پا دارد!

صادرات غیر نفتی کشور در سال 1401 با عبور از 53 میلیارد دلار و رشد 10 درصدی رکورد جدیدی را در تاریخ کشور به جا گذاشت.