یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری مهر

فرهنگی خبرگزاری مهر

علی قانع از انتشار ترجمه‌اش از رمان «میهمان نیمه شب» نوشته هدرگودنکاف توسط نشر نون خبر داد.

گزارش مرور اخبار این هفته حوزه کتاب علاوه بر انتشار کتب جدید به برگزاری مراسم معرفی کتابداران برتر و درگذشت ناصر تکمیل همایون می‌پردازد.

یک مردم‌شناس و پژوهشگر حوزه فرهنگ گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک فهم اجتماعی است که نهادهای خاص از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید آن را در جامعه پیش ببرند.

قم - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت پیشکسوتان و خانواده های شهدا در تولید کتاب های دفاع مقدس ظرفیت خوبی دارند و در راستای افزایش تولیدات این عرصه نیازمند یک نهضت عمومی هستیم.

نقش تصدی‌گری وزارت ارشاد و نظرات مختلف نهادهای متولی باید در کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتوانیم به راه حلی مناسب در رابطه با حوزه کودک در فضای مجازی دست پیدا کنیم.

وزیر ارشاد گفت: در راستای سفرهای استانی شاهد ظرفیت های خوبی برای تولید کاغذ داخلی بودیم که با تجمیع تمامی ظرفیت ها، نهضت خودکفایی کاغذ بطور کامل تحقق خواهد یافت.

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی کتاب گذر شهید نصرالهی و ایستگاه دائمی کتابخوانی توسط فرهنگسرای اندیشه در ورودی وزارت ارتباطات برپا شد.

دبیر همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق زمین» سید صادق با اشاره به برگزاری همایش «مخطوطات مشرق زمین» گفت: بزرگترین مشکل ما این است که دانشگاهیان و موزه داران ارزش نسخه های خطی را نمی شناسند.

سیاوش صلواتیان دبیر بیستمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: 900 اثر به جشنواره ایده پردازی تولید محتوای رسانه ای رسید و برگزیدگان از میان آن ها انتخاب شدند.

نویسنده کتاب «مشروطه ایران به روایت آرشیو عثمانی» گفت: آرشیو عثمانی اطلاعات ذی قیمتی درباره تاریخ ایران به‌ویژه تاریخ مشروطه دارد.

هشتادوهشتمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «کودکان و نوجوانان امروز و چالش‌های کتاب‌خوانی» همزمان با روز کتابدار راهکارهایی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی ارائه شد.

برنامه‌های «زنگ کتاب» به‌عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگسرای گلستان در ایام هفته کتاب، برگزار می‌شوند.

به گفته مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری فراخوان دعوت از طراحان اسباب‌بازی‌های کتاب‌محور توسط این‌نهاد فرهنگی منتشر شد.

جدیدترین نشست «با هم یادبگیریم» با موضوع سلامت روان فردا پنجشنبه 26 آبان در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.

مشهد کتابخانه‌ها تأثیر قابل توجهی در گسترش فرهنگ مطالعه دارند. اما کتابداران به دلیل ارتباط بیشتر با افراد جامعه، نقش ویژه و مهمی در این حیطه ایفا کرده و قطعاً شاخصه‌هایی باید داشته باشند.

وزیر ارشاد گفت: هیچ مانعی برای پیشبرد اهداف فرهنگی در دولت مردمی وجود ندارد زیرا جایگاه حوزه فرهنگ در این دولت به واسطه شخصیت فرهنگی رییس جمهور مکتبی و انقلابی ارتقا پیدا کرده است.