سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد / عکس

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد / عکس

گزارش‌ها حاکی از آن است که روس‌ها استفاده مجدد از موشک کروز Kh-69 را در برنامه خود قرار داده‌اند و در نبرد اوکراین، آن را با هواپیماهای پنهان‌کار سوخ 57 شلیک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طبق اعلام منابع خبری اوکراینی، روس‌ها مدتی پیش با استفاده از موشک کروز Kh-69، نیروگاه تولید برق تریپیل که بیشترین میزان تولید برق را در میان نیروگاه‌های استان کیف داشت، مورد هدف قرار داده بودند.

براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، موشک کروز Kh-69 در حقیقت نسخه نسل پنجم موشک کروز Kh-59MK2 است که طبق اطلاعات به دست آمده توسط اوکراینی‌ها، برد آن افزایش یافته‌است. همانطور که می‌دانید برد نسخه صادراتی این موشک 290 کیلومتر بوده که اوکراینی‌ها مدعی شده‌اند در حمله به نیروگاه تریپیل، موشک‌های کروز Kh-69 از فاصله حدود 400 کیلومتر پرتاب شده بودند.

طبق اطلاعات موجود، اصلی‌ترین حامل موشک کروز، جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی سوخو Su-57 فلون است و این جنگنده می‌تواند تا 4 تیر از این موشک کروز را دهلیزهای داخلی خود حمل کند؛ اگرچه بعید است که جنگنده‌هایی مانند سوخو Su-35S فلانکر -E و یا سوخو Su-34 فولبک مشکلی برای حمل آن داشته باشند. اگر مشخص شود که این موشک توسط فلون شلیک شده باشد، سند دیگری از جنگنده نسل پنجم سوخو Su-57 روس‌ها در طول جنگ اوکراین خواهد بود.

موشک کروز پنهانکار Kh-69، علاوه‌بر برد حداقل 400 کیلومتری، همچنان دارای سرجنگی 310 کیلوگرمی است. نسخه صادراتی این موشک کروز، دارای برد 290 کیلومتر و سرجنگی 310 کیلوگرمی است.

نکته قابل توجه دیگر مربوط به موشک کروز Kh-69، نصب ماژول مکان‌یابی Kometa-M برروی این موشک است که مشابه موشک کروز Kh-101 است. همچنین یکی از نکات قابل توجه مربوط به موشک کروز Kh-69، پرواز در ارتفاع کمتر نسبت به موشک کروز Kh-101 است که این موشک را تبدیل به موشک کروز خطرناکی کرده است.

این مورد اولین مورد استفاده از موشک کروز Kh-69 نیست و روس‌ها بارها از این موشک در طول جنگ اوکراین استفاده کرده‌اند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896367
موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد / عکس 2