سه‌شنبه 1 خرداد 1403

میوه در تب و تاب گرانی / مردم قدرت خرید ندارند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
میوه در تب و تاب گرانی / مردم قدرت خرید ندارند

یکی از عوامل اصلی گرانی میوه عدم نظارت بر بازار است و کشاورزان نه تنها نقشی در گرانی میوه ندارند، بلکه دلالان نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، بازار میوه مدام در حال نوسان است و قیمت میوه ها ثبات خاصی ندارد بلکه مدام در حال بالا و پایین رفتن است که در این میان نقش دلالان در عرضه و تقاضا بسیار مشهود است.

این روزها که به تابستان نزدیک می شویم میوه هایی رنگارنگ در سینی هایی بزرگ بسیار مرتب و چشم نواز چیده شده و از دور نظر هر مشتری را به خود جلب می کنند اما کمی جلوتر که می روی قیمتهای روی میوه، مشتری را پشیمان می کند.

قیمت هر کیلو زردآلوی درجه یک در بازار میوه 90 هزار تومان، گیلاس 120 هزار تومان، توت فرنگی 70 هزار تومان، گوجه سبز 50 هزار تومان، هلو 40 هزار تومان و شلیل هم 50 هزار تومان است که بر حسب کیفیت این میوه ها، قیمت آنها بالا و پایین می شود.

مصرف میوه یکی از مهمترین نیازهای انسان است اما قیمت این نوبرانه ها بسیار نجومی است و این میوه های لاکچری در بازار چشم انتظار مشتری نشسته اند.

این در حالیست که در برخی از استانها مانند لرستان، میوه های مذکور به وفور و با کیفت ممتازی تولید می شود ولی همین میوه ها با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود در حالی که باغداران هم از قیمت های خرید راضی نیستند که نشان می دهد باز هم رد پای دلالان در این میان مشهود است در حالی که اگر این میوه ها بدون واسطه در بازار عرضه شود قطعا با قیمتی متعادل به دست مشتری می رسد.

بازار میوه در دست دلالان

رازقی یکی از باغداران لرستانی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: باغ گیلاس و آلبالو دارم و این دو محصول را با کیفیت بسیار بالایی تولید می کنم ولی در فصل برداشت به دلیل اینکه زمان ماندگاری این میوه ها طولانی نیست و باید پس از چیدن سریعا عرضه شود، گاهی دلالان سواستفاده کرده و این میوه را از ما کمتر می خرند و در بازار با چند برابر قیمت می فروشند.

وی افزود: مثلا گیلاس را از ما 40 هزار تومان می خرند و تا 100 هزار تومان می فروشند در حالی که اگر این محصولات از طریق جهاد کشاورزی مستقیم وارد بازار شود می تواند با قیمت مناسبی عرضه شود.

این باغدار لرستانی تصریح کرد: در مجموع نه کشاورز از تولید محصولات سود می کند نه مشتری می تواند میوه را با قیمت مناسب خریداری کند البته در بیشتر موارد دلالان این میوه ها را با قیمت کمی از ما می خرند و به شهرهای دیگر با قیمت چند برابر عرضه می کنند.

تولید سالانه 320 هزار تن محصول باغی در لرستان

محمدحسن کیانی فر مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک، اظهار داشت: نوبرانه میوه ها معمولا قیمت بالایی دارد و گاهی تا چهار برابر قیمت اصلی عرضه می شود.

وی افزود: در استان لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی سالانه بالغ بر 320 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می شود و براساس شرایطی مانند خشکسالی و یا سرمازدگی این میزان کمتر می شود که امسال خشکسالی و سرمازدگی در برخی از مناطق سبب شده تا تولید محصولات باغی بین 10 تا 30 درصد کاهش یابد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: اگرچه خشکسالی و یا عواملی مانند سرمازدگی بر کاهش تولید اثرگذار است اما از سوی دیگر نهال های مثمری که امسال میوه دهند می تواند تا حدی این کاهش تولید را جبران کند.

کیانی فر خاطرنشان کرد: به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی بخشی از این میوه ها به شهرهای بزرگ صادر می شود که بیشتر زردآلو و آلبالو مورد استقبال مشتری شهرهای دیگر واقع شده است.

افزایش 40 درصدی قیمت میوه

حشمت رحیمی رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: بازار میوه به دلیل نوسانی که دارد نیاز به برنامه ریزی و نظارت دارد تا بتوان نرخ گذاری کرد و براساس یک نرخ و قیمت مشخص، میوه ها در بازار عرضه شود.

وی افزود: متاسفانه در بازار میوه هر فروشنده یا بارفروشی خودش قیمتها را مشخص می کند در حالی که باید یک نرخ مصوبی باشد تا همه براساس آن میوه ها را عرضه کنند.

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: می طلبد که جهاد کشاورزی وارد کار شود و با نرخ گذاری بتوانیم اقدامی برای ثبات بازار میوه انجام دهیم که البته اولین اقدام در این راستا از بارفروشی آغاز می شود و اگر جهاد قیمت گذاری کند، ما هم نظارت می کنیم.

رحیمی با اشاره به افزایش قمیت میوه، گفت: قیمت میوه های بهاره و تابستانه حدود 40 درصد افزایش یافته ولی با برنامه ریزی می توان بازار میوه را ساماندهی کرد.

انتهای پیام /

میوه در تب و تاب گرانی / مردم قدرت خرید ندارند 2
میوه در تب و تاب گرانی / مردم قدرت خرید ندارند 3
میوه در تب و تاب گرانی / مردم قدرت خرید ندارند 4