چهارشنبه 4 مهر 1403

نتایجی ضعیف‌تر از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها؛/ ورزش ایران در مسیر نزولی کاملا محسوس

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
نتایجی ضعیف‌تر از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها؛/ ورزش ایران در مسیر نزولی کاملا محسوس

کاروان ایران در شرایطی کار خود در هانگژو را به پایان رساند که ورزشکاران ایرانی از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها هم ضعیف‌تر نتیجه گرفتند.

به گزارش "ورزش سه"، بازی‌های آسیایی در 16 روز اخیر در هانگژو چین در جریان بود و کاروان کشورمان در 38 رشته 278 ورزشکار داشت. کار ایران در این رقابت‌ها با 13 طلا، 21 نقره و 20 برنز با 54 مدال و رتبه هفتمی به پایان رسید. این درحالی است که ایران در اکثر روزها جایگاه پایین‌تری داشت و با طلاهای روز آخر ایران رتبه خود در بازی‌های آسیایی را بهبود بخشید.

در این مطلب نکات مهم این مسابقات را مرور می‌کنیم:

*سیر نزولی پله پله ایران ادامه دارد این رتبه و تعداد مدال‌ها حتی با بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها قبل از این مسابقات هم فاصله داشت و مسئولان کاروان ایران برای پایین آوردن توقعات گفته بودند حداقل 16 مدال طلا می‌آوریم و دنبال تکرار جایگاه ششم دوره قبلی هستیم ولی سیر نزولی ایران همچنان ادامه دارد. کاروان ایران در 2010 گوآنژو چهارم شد، 2014 اینچئون به رتبه پنجم رسید، 2018 جاکارتا ششم شد و در هانگژو نیز رتبه‌ای بهتر از هفتمی به دست نیاورد. این درحالی است که ایران در دوره‌های گذشته حداقل 20 مدال طلا به دست می‌آورد ولی در این دوره افت محسوسی در طلاهای ایران به چشم آمد.

*هشت رشته ایران طلایی شدند کاروان ایران کلا در هشت رشته توانست مدال طلا کسب کند و کشتی با پنج مدال طلا بیشترین سهم را داشت، ووشو سه مدال طلا گرفت (با احتساب کوراش)، شطرنج، سنگ‌نوردی، والیبال، کاراته و دو و میدانی نیز هر کدام یک مدال طلا به دست آوردند.

*بانوان شروع و تمام کردند اما قهرمان نشدند با وجود اینکه اولین مدال و آخرین مدال کاروان ایران را بانوان به دست آوردند اما این دوره هیچ طلایی توسط بانوان به دست نیامد. خیلی از ورزشکاران زن ایران نقره‌ای شدند و حتی کبدی زنان هم که شاید تردیدی در طلایی شدن‌شان وجود نداشت، به برنز بسنده کرد و 13 طلای ایران توسط مردان به دست آمد.

*کاروان پرجمعیت ایران و نتایج دور از انتظار در مجموع با وجود اینکه ایران در هانگژو یکی از پرجمعیت‌ترین کاروان‌های خود در طول تاریخ را داشت اما نتایجی دور از انتظار را گرفت. به ویژه در کسب مدال طلا که از اهداف و برنامه‌ها فاصله چشمگیری داریم.

* چند شگفتی در جدول مدال‌ها در جدول مدال‌ها مطابق انتظار چین در رده نخست قرار گرفت اما در خانه رکورد شکست. آنها با 201 طلا، 111 نقره و 71 برنز مدال‌های هانگژو را درو کردند. ژاپن دوم و کره جنوبی سوم شد و هند نیز با پیشرفتی چشمگیر با 28 مدال طلا در رتبه چهارم قرار گرفت. در این دوره چین تایپه نیز پیشرفت خوبی داشت و بالاتر از ایران در رتبه ششمی قرار گرفت اما قزاقستان که در طول دوران برای رده چهارمی با ایران رقابت می‌کرد همانند ایران دچار افت شده است.

*ورزش ایران در مسیر نزولی محسوس اگرچه تاکید مسئولان ورزش کشورمان اعزام کاروان کیفی به بازی‌های هانگژو بود اما به نظر می‌رسد همین کاروان کیفی در بسیاری از رشته‌ها انتظارات را برآورده نکرده است که می‌توان به وزنه‌برداری، تکواندو، کبدی، تیراندازی، فوتبال، بسکتبال، هندبال و قایقرانی اشاره کرد.

*باید اشاره کرد که ژیمناستیک، هم مدال تاریخی نقره کسب کرد که با توجه به حواشی عجیب بیش از یکسال این رشته، درخشان بود.

*رشته‌های تیمی کاروان کشورمان در بازی‌های آسیایی هانگژو نتایج چندان خوبی نداشتند و حتی در رشته‌ای مانند کبدی که شاید خیلی‌ها روی مدال طلایشان حساب می‌کردند، نقره و برنز حاصل کار بود‌.

*بسکتبال عملکرد ناموفق داشت و واترپلو هم چهارم شد.

*یکی از رشته های گروهی موفق والیبال بود که کارش را با قهرمانی به پایان رساند.

*شطرنج دیگر رشته تیمی بود که تاریخ سازی کرد و مدال ارزشمند طلا بدست آورد.

*در بخش تیمی، تنیس روی میز هم درخشان ظاهر شد و برای اولین بار با شکست ژاپن برنز آسیا گرفت.

نتایجی ضعیف‌تر از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها؛/ ورزش ایران در مسیر نزولی کاملا محسوس 2