پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

نحوه قانونگذاری باید اصلاح شود / تصمیمی خارج از برنامه هفتم اخذ نشود

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
نحوه قانونگذاری باید اصلاح شود / تصمیمی خارج از برنامه هفتم اخذ نشود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت اصلاح نحوه اجرای قانون و قانونگذاری تأکید کرد که با هدف حل مشکلات مردم به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه 29 شهریور) در نشست شورای اداری مشترک شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با تبریک هفته وحدت و 17 ربیع‌الاول میلاد حضرت محمد (ص) گفت: باعث خرسندی است که به استان شهیدپرور، ولایتمدار و نامدار اصفهان سفر کردم و در جمع مسئولان شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل که نمادی از تمدن، فرهنگ و سرآمدان شعر، ادب و فلسفه است حضور یافتم. امیدواریم بتوانیم گامی به جلو برداریم و این وظیفه ما است و جمهوری اسلامی و شهدا این انتظار را از ما دارند و البته ما نیز لحظه‌ای از این کار غفلت نخواهیم کرد.

وی با یادآوری اینکه به‌عنوان یک رزمنده و خادم مردم تأکید دارم که باید فرهنگ نحوه مدیریت‌مان در سطوح و مسائل مختلف کشور را اصلاح کنیم، افزود: این مهم در بخش اداری و مدیریت مسائل مهم‌تر از هر بخش دیگری است.

قالیباف با اشاره به مشکلات این دو شهرستان و مطالبات مدیران آن با بیان اینکه نحوه مدیریت مشکلات یکی از موضوعات اصلی است که باید دنبال شود گفت: به‌عنوان نماینده مردم مشکلات شما را حتماً پیگیری و دنبال می‌کنیم و معتقدم در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که به سرعت می‌توان وضعیت را متحول کرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی موضوع مولدسازی در برنامه هفتم توسعه و با تأکید بر اینکه مولدسازی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات شما را حل کند، گفت: توجه به این مهم کفایت می‌کند که استان اصفهان بتواند زیرساخت‌های خود را تکمیل کند به شرطی که دستگاه‌های مختلف همراهی لازم را داشته باشند و مدیران قوی و امین متولی این موضوع شوند.

رئیس مجلس با بیان اینکه نظارت با ترساندن مدیر متفاوت است گفت: قانون برنامه هفتم به مردم و مدیران اختیار می‌دهد که در چارچوب قانون برای حل مشکلات تلاش کنند و از مسائل مختلف گره‌گشایی می‌کند.

رئیس مجلس در پاسخ به برخی مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان و مسئولان این دو شهرستان درباره مسائل این منطقه گفت: در مجلس موانع سد راه اختصاص منابع به کنارگذر کاشان - آران و بیدگل و اتصال به چرمشهر را پیگیری و برای حل آن تلاش خواهیم کرد؛ البته معتقدم اگر این پروژه منطق اقتصادی داشته باشد نباید برای اجرای آن منتظر بودجه دولتی ماند.

وی در همین زمینه تأکید کرد: بخشی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم ریشه در تمرکزگرایی دارد، درحالی که نباید به دنبال حل تمامی مسائل و تعیین تکلیف آنها در تهران باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دولت چهاردهم به طور مداوم بر اجرای برنامه هفتم توسعه تأکید دارند، گفت: با هدف حل مشکلات کشور و پاسخ به مطالبات مردم ما در مجلس به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود، بلکه باید این برنامه را میثاق ملی بدانیم زیرا دولت و مجلس آن را با خرد جمعی تدوین و تصویب کرده‌اند و قابل تحقق و اجرا است.

رییس مجلس در همین زمینه تأکید کرد: ما در مجلس برای این برنامه وقت زیادی گذاشتیم و فراز و نشیب‌های زیادی برای تصویب آن طی کرده‌ایم و نتیجه آن شد که در قانون برنامه هفتم برای حل و فصل برخی مشکلات اساسی به صورت جدی و قطعی تعیین تکلیف شده است.

قالیباف با بیان اینکه گاهی مسائل مختلف از جمله اقتصادی به دلیل تصمیمات نسنجیده عقب افتاده است افزود: ما نیازمند همکاری مسئولان دولتی استان‌ها و شهرستان‌ها برای تحقق برنامه هفتم به منظور حل اساسی مشکلات کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نحوه قانونگذاری و اجرای قانون را اصلاح کنیم، گفت: همه ما باید بدانیم زمانی ایران قوی می‌شود که مردم قوی شوند؛ ما دفاع مقدس را با مردم اداره کردیم و مشکلات اقتصادمان را هم باید با کمک مردم حل کنیم.

رئیس قوه مقننه خطاب به مسئولان حاضر در نشست افزود: راه حل‌وفصل تمامی مسائل و مشکلات مطرح شده در این جلسه در قانون برنامه هفتم وجود دارد و نیاز است آن را مطالعه و موضوعات را احصاء کنید البته لازم است دولت باید آیین‌نامه‌های آن را تصویب کند.