جمعه 30 شهریور 1403

نخستین مدل چندوجهی جغرافیایی با قدرت هوش مصنوعی رونمایی شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نخستین مدل چندوجهی جغرافیایی با قدرت هوش مصنوعی رونمایی شد

نخستین مدل زبان بزرگ چندوجهی جغرافیایی (LLM) جهان با نام سیگما جغرافیا رونمایی شد. این مدل، که توسط تیمی از محققان برجسته توسعه یافته است، ادغام جغرافیا و هوش مصنوعی را تسهیل کرده و به تسریع اکتشافات جغرافیایی کمک می‌کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پکن روز پنجشنبه شاهد رونمایی از اولین مدل زبان بزرگ چندوجهی جغرافیایی (LLM) جهان با نام سیگما جغرافیا بود. این مدل که توسط تیمی از محققان آکادمی علوم چین توسعه یافته است، ادغام جغرافیا و هوش مصنوعی را تسهیل کرده و به تسریع اکتشافات جغرافیایی کمک می‌کند.

سیگما جغرافیا توسط مؤسسه تحقیقات علوم جغرافیایی و منابع طبیعی (IGSNRR)، مؤسسه تحقیقات فلات تبت و مؤسسه اتوماسیون طراحی و توسعه داده شده است.

سو فنژن؛ معاون مدیر IGSNRR، می‌گوید که این مدل می‌تواند به سوالات تخصصی جغرافیا پاسخ دهد، مقالات علمی جغرافیایی را تحلیل کند، پرس‌وجوهای عمیق داده‌های جغرافیایی را انجام دهد و نقشه‌های موضوعی رسم کند.

سو همچنین تأکید کرد که در مقایسه با مدل‌های زبان بزرگ عمومی، سیگما جغرافیا درک عمیق‌تری از الگوهای زبانی، اصطلاحات خاص و دانش حرفه‌ای در زمینه جغرافیا دارد که به آن امکان می‌دهد مسائل پیچیده‌تر را مدیریت کند.

هوش مصنوعی به کمک شبکه‌های نسل پنجم آمد

این مدل توانایی تولید پاسخ‌های متنی همراه با عکس‌های منظره جغرافیایی، نقشه‌های موضوعی یا نمودارهای شماتیک را دارد تا به کاربران کمک کند اطلاعات را به شکلی بصری و تخیلی بهتر درک کنند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی این مدل، دستیار تحقیقاتی آن است که می‌تواند فرآیندهایی نظیر درک مفاهیم، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل اطلاعات و نقشه‌برداری را طبق دستورالعمل‌های کاربر تکمیل کند و نمودارهای جغرافیایی حرفه‌ای مورد نیاز را تولید کند.

این مدل تاکنون در بیش از 10 مقاله منتشرشده در مجلات دانشگاهی مانند Nature، The Innovation و Earth's Future مورد استفاده قرار گرفته است و به گسترش درک عمومی از علوم جغرافیایی و حمایت از تحقیقات علمی کمک می‌کند.

این تیم به ارتقای مداوم سیگما جغرافیا ادامه می‌دهد تا بتواند نقشه‌ها را درک کرده و بستری برای همکاری دانشمندان و تیم‌های تحقیقاتی از طریق اشتراک‌گذاری داده‌ها و مدل‌ها ایجاد کند.