دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

نخستین همایش زبان و محیط زیست برگزار شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نخستین همایش زبان و محیط زیست برگزار شد

نخستین همایش زبان و محیط زیست امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست پردیسان برگزار شد.

نخستین همایش زبان و محیط زیست امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست با حضور معاونان این سازمان برگزار شد.

زبان‌شناسی محیط زیستی یکی از جدیدترین موضوعات بین‌رشته‌ای در زبان‌شناسی کاربردی و محیط زیست است، این مبحث به مطالعه رابطه و تعامل میان زبان‌ها و روش‌های سخن گفتن و جهان طبیعی و اجتماعی‌ای می‌پردازد که انسان‌ها در آن ارتباط برقرار می‌کنند.

زبان‌شناسی محیط زیستی راهی برای یافتن تعاملاتی است که به صورت شبکه‌ای مرتبط برای بهره مندی از زندگی سالم‌تر اهمیتی در خور توجه دارد.

نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زبان فارسی اهمیت بالایی دارد و در گذشته زبان جغرافیایی جهان بوده است.

وی افزود: زبان مشابه موجود زنده و پویا است و از ویژگی‌های هویتی کشور محسوب می‌شود.

مرادی بیان داشت: بعد از جغرافیا دین و فرهنگ، زبان مؤلفه فرهنگی هر کشوری است.

همچنین بهمن زندی، کارشناس زبان شناسی زیست محیطی درباره دیوار نویسی شهری از منظر زبان‌شناسی اجتماعی و محیط زیستی گفت: زبان شناسی زیست محیطی موضوع میان رشته‌ای است و از این طریق می‌توان به مسائل محیط زیستی در کشور پاسخ مناسب و دقیق‌تر داد.

وی بیان داشت: زبان شناسی علم میان رشته‌ای مانند یک پل عمل می‌کند و در حوزه محیط زیست دو نوع است، زبان شناسی زیست محیطی انتقادی، زبان شناسی زیست محیطی برای بررسی روابط زبان و زیست بوم که هر دو حائز اهمیت است.

زندی با اشاره به اینکه کوچه و خیابان علاوه بر محل گذر محلی برای اندیشیدن است، گفت: معابر می‌تواند محلی برای انتقال مفاهیم از طریق تصویر و نوشتار باشد و اطلاع رسانی و هشدار زیست محیطی از این طریق منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری