پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نفشه ای که برای دلار تهران گرفته شد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
نفشه ای که برای دلار تهران گرفته شد

قیمت دلار همچنان در کانال 48 و 49 هزار تومان در گردش است و بانک مرکزی بوسیله بازار ساز اجازه نمی دهد که قیمت دلار به 50 هزار تومان برسید.

قیمت دلار همچنان در کانال 48 و 49 هزار تومان در گردش است و بانک مرکزی بوسیله بازار ساز اجازه نمی دهد که قیمت دلار به 50 هزار تومان برسید. نقشه بانک مرکزی بر ثبات قیمت دلار متمرکز شده است و بازارساز می‌کوشد که مانع ورود دلار به کانال 50 هزار تومان شود. در سه ماه گذشته هم در این حوزه موفق عمل کرده و توانسته قیمت دلار را ثابت نگه دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند این ثبات قیمتی ناشی از مداخله دولت در بازار است و اگر دولت نتواند در نیمه دوم سال ارز لازم را به بازار تزریق کند، دلار روند افزایشی به خود می‌گیرد. اما روند این اسکناس در آخرین ماه تابستان چگونه است؟

قیمت دلار امروز دوم شهریور ماه 1402 کار خود را در کانال 49 هزار تومان آغاز کرد اما برای ساعتی وارد کانال 48 هزار تومان شد و سپس به کانال 49 هزار تومان برگشت.

این رفت و برگشت در حالی است که در معاملات روز گذشته دلار محدوده حساس 49 هزار و 200 تومان را پشت سر گذاشته و به 49 هزار و 300 تومان رسیده بود. به گفته معامله‌گران این محدوده حساس قیمت دلار بود که بالاخره شکسته شد اما افزایشی‌ها نتوانستند دلار را بالای این مرز نگه دارند.

نکته مهم درباره قیمت 49 هزار و 300 تومانی این بود که دلار در چند هفته گذشته نتوانسته بود به این رقم برسد و عبور از این کانال به معنای رشد بیشتر قیمت دلار بود. چون به گفته معامله‌گران، دلار پس از این رقم، به سمت کانال 49 هزار و 500 تومان قدم بر می‌داشت و این روند می‌توانست مقدمه رشد قیمت دلار باشد.

اما به نظر می‌رسد کاهشی‌های بازار مانع رشد بیشتر قیمت دلار شدند و دلار برای سومین ماه متوالی در پله‌های نخست کانال 49 هزار تومان ایستاد تا بار دیگر نشان دهد بازار ارز فعلا به ثبات قیمتی رسیده و قصد تغییر کانال ندارد.

اما آیا این روند ثبات ادامه دارد؟ تلاش‌های بازارساز در بازار آزاد بر ثبات قیمت دلار متمرکز شده است و بازارساز می‌کوشد که مانع ورود دلار به کانال 50 هزار تومان شود. در سه ماه گذشته هم در این حوزه موفق عمل کرده و توانسته قیمت دلار را ثابت نگه دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند این ثبات قیمتی ناشی از مداخله دولت در بازار است و اگر دولت نتواند در نیمه دوم سال ارز لازم را به بازار تزریق کند، دلار روند افزایشی به خود می‌گیرد.

از طرف دیگر در نیمه دوم سال متغیرهای کلان اقتصاد مانند رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت هم کار را برای دولت و کنترل بازار دشوار می‌کند. برای همین باید دید بازارساز در نیمه دوم سال چه خوابی برای دلار دیده است.

واکنش معامله‌گران دلار به مرگ رهبر واگنر

در شامگاه چهارشنبه خبر سقوط هواپیمای پریگوژین سوژه معامله‌گران شد. صحبت معامله‌گران درباره شورش گروه واگنر به رهبری پریگوژین در ابتدای تیر ماه بود که قیمت دلار قبل از این اتفاق در همین حوالی این روزهای بازار بود.

قیمت دلار هرات در شکستن مرز مقاومتی ناکام ماند. این مرز مقاومتی در معاملات دو هفته گذشته هم به مرز سختی بدل شده بود و قیمت دلار هرات نتوانسته بود آن را بشکند. قیمت دلار هرات روز چهارشنبه 49 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول از خود میل به افزایش نشان داد و تا 49 هزار و 300 تومان بالا رفت. در ادامه و در نیمه دوم بازار، قیمت دلار هرات در تثبیت نرخ در بالای مرز مقاومتی ناکام ماند و با کاهش به کف 49 هزار تومان رسید. در پشت خط چهارشنبه قیمت دلار حتی کانال 49 هزار تومان را از دست داد و به 48 هزار و 950 تومان رسید.

قیمت درهم امارات در 13 هزار و 570 تومان باز شد و با افزایش در 13 هزار و 630 تومان بسته شد. درهم دلاری با این نرخ درهم 50 هزار تومان برآورد می‌شود که شکاف هزار تومانی با قیمت دلار هرات دارد.

در شامگاه چهارشنبه خبر سقوط هواپیمای پریگوژین سوژه معامله‌گران شد. صحبت معامله‌گران درباره شورش گروه واگنر به رهبری پریگوژین در ابتدای تیر ماه بود که قیمت دلار قبل از این اتفاق در همین حوالی این روزهای بازار بود. در آن روز قیمت دلار هرات مرز مقاومتی 49 هزار و 300 تومان را شکست و با افزایش وارد دامنه 50 هزار تومان شد. در مجموع قیمت دلار در روزی که خبر شورش واگنر به بازار رسید با تمام اخبار مثبت دیگر نزدیک به 1500 تومان افزایش داشت.

عده‌ای از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار در کمتر از یک هفته دوباره نوسانی خواهد شد. این دسته با اشاره به این موضوع که قیمت دلار در چارت نشان می‌دهد که خبر جدیدی به بازار مخابره خواهد شد.

معامله‌گران فنی معتقدند قیمت دلار در روز چهارشنبه به مقاومت مهم 49 هزار و 200 تا 300 تومان خورد و اصلاح داد. از نظر آن‌ها مقاومت مهم‌تر در بازار دلار سطح 49 هزار و 500 تا 600 تومان است که در صورت تثبیت قیمت بالای این مرز می‌توان با قطعیت گفت روند دلار صعودی شده است. اما اگر قیمت دلار همچنان در زیر مرز مقاومت مهم تثبیت دهد همچنان بازار در روند نزول است. حمایت مهم دلار در روز پنجشنبه 48 هزار و 800 تومان و سد مهم در برابر کاهش دلار 48 هزار و 600 تومان است که در این هفته نتوانست زیر آن تثبیت دهد.

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

نفشه ای که برای دلار تهران گرفته شد 2