شنبه 16 تیر 1403

نقشه شوم رادیکال‌های اسرائیل برای کرانه باختری / خیز متحدان نتانیاهو برای فروپاشی تشکلات خودگردان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نقشه شوم رادیکال‌های اسرائیل برای کرانه باختری / خیز متحدان نتانیاهو برای فروپاشی تشکلات خودگردان

اقتصادنیوز: در شرایطی که زمزمه ها در باب حمله ماجراجویانه اسرائیل به مواضع حزب الله اوج گرفته، گروهی از تحلیلگران از نسخه چهره های افراطی کابینه نتانیاهو درباره کرانه باختری می گویند. به باور آنها جریان رادیکال از مدت ها پیش برای اشغال این سرزمین خیز برداشته اند.

به گزارش اقتصادنیوز، از منظر بزالل اسموتریچ، رئیس حزب راست افراطی صهیونیسم اسرائیل، روزهای خوبی پیش روی نیست. در حالی که اسرائیل درگیر جنگ در غزه است، سرنوشت اسرا و حملات حزب‌الله به شمال سرزمین های اشغالی به چالشی جدی برای او تبدیل شده است. هرچند باید اذعان کرد که گزاره‌ها، موجب شده تا اسموتریچ گام هایی را برای تحقق رویای خود جهت الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی بردارد. از همین رو به ادعای ناظران، جنگ از بسیاری جهات برنامه های او را تسهیل کرده است.فارین پالسی در این باره یادداشتی نوشته و اقتصادنیوز آن را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

خواب شوم چهره رادیکال کابینه «بی بی»

به نوشته فارین پالسی، اسموتریچ - که به عنوان یکی از اعضای ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو فعالیت دارد - به ندرت، عبارت "الحاق" را به زبان می آورد. او مدعی است که سرزمین بین رود اردن و دریای مدیترانه، یعنی کرانه باختری نه به عنوان سرزمینی اشغالی (الحاقی) به اسرائیل، بلکه میراثی است برای این رژیم. همانطور که این چهره رادیکال بیش از هفت سال پیش در مصاحبه ای با روزنامه هاآرتص ادعا کرد، تشکیل کشور فلسطینی به منزله تقسیم اسرائیل خواهد بود. در همین راستا اشغال کرانه باختری توسط اسراییل زمینه ساز "یکپارچگی" است. به ادعای این چهره رادیکال، صحبت در مورد الحاق کرانه باختری توسط اسرائیل مانند این است که به شمال بگوییم در حال ضمیمه کردن جنوب پس از جنگ داخلی در ایالات متحده است. در هر صورت، تشریفات قانونی مربوط به الحاق برای اسموتریچ اهمیت کمتری نسبت به ایجاد شرایطی دارد که این گزاره را محقق می کند. برای انجام این کار، او از یک استراتژی دو وجهی پیروی می کند که از یک طرف شامل تغییر قوانین و ایجاد بوروکراسی دوستدار شهرک نشینان است و از سوی دیگر به دامن زدن به خشونت و هرج و مرج در کرانه باختری کمک می کند. همانطور که اسموتریچ بارها اشاره کرده، بهترین گزینه برای الحاق (اشغال) کرانه باختری، زمینه سازی برای فروپاشی تشکیلات خودگردان است؛ متغیری که موجب می شود اسرائیل برای پر کردن خلاء و کنترل مجدد بر کل این سرزمین گامی جدی بردارد.

شغل اصلی اسموتریچ در کابینه اسرائیل عهده داری عنوان وزیر دارایی است؛ پست قدرتمندی که او برای اجرای سیاست هایش از آن استفاده کرده و بر زندگی فلسطینیان کرانه باختری نیز تاثیری منفی گذاشته است.

اسرائیل از زمان اشغال این سرزمین در سال 1967، کنترل کرانه باختری را از طریق اهرم های نظامی اعمال کرده است. نیروهای دفاعی این رژیم (IDF)، از طریق اداره مدنی این سرزمین، مسئولیت های غیرنظامی را در 60 درصد کرانه باختری که تحت صلاحیت تشکیلات خودگردان نیستند، عهده دار بوده اند. اداره مسائل غیرنظامی این سرزمین اشغالی شده مدت‌هاست که موجب شده تا منافع شهرک‌نشینان بر فلسطینی‌ها ترجیح داده شود. با این همه، حداقل‌ها نیز در فوریه 2023 تغییر کرد، زمانی که اداره شهرک سازی جدید با اختیارات گسترده تشکیل شد و وظایفی چون اختیار مصادره زمین های فلسطینی، تصویب ساخت و ساز مسکن در شهرک‌ها، محکوم کردن ساخت و ساز فلسطینی را برعهده گرفت.

زمین؛ بهانه تازه رادیکال ها

اداره شهرک‌ها به عنوان نهادی غیرنظامی وظیفه ادعایی ارتقای منافع شهروندان اسرائیلی یا همان شهرک نشین ها را عهده دار است از همین رو تسریع در ساخت و توسعه شهرک ها در اولویت قرار گرفته است. بیش از آن، انتقال قدرت از ارتش به غیرنظامیان به معنای یک الحاق آرام و خزنده بود. اسموتریچ در گفت و گوهای فاش شده اش در نشست 9 ژوئن با حامیان خود که برای اولین بار در نیویورک تایمز منتشر شد، مدعی شده بود: «در زمینه بین المللی و حقوقی راحت تر می توان گفت که ما در حال الحاق این سرزمین هستیم». در هفته‌های اخیر، اسموتریچ کنترل خود را بر امور کرانه باختری بیشتر تقویت کرده زیرا هیلل روت، یکی از ساکنان شهرک افراطی یتزار، به عنوان معاون رئیس اداره مدنی با اختیار در زمینه‌های مختلف از مقررات ساختمانی و زیرساخت‌های آب گرفته تا پارک‌ها و فضای باز عمومی انتخاب شده است. کنترل بر اماکن عمومی ممکن است کار کوچکی به نظر برسد. اما اینطور نیست: بخش بزرگی از رقابت برای آینده کرانه باختری در عرصه هایی چون جمعیت شناسی - افزایش جمعیت شهرک نشینان - و کنترل زمین است. مدیریت شهرک سازی قرار است ابزارهایی را در اختیار مهاجران قرار دهد تا این کار را به طور مؤثرتری انجام دهند. چشمه های طبیعی که در کرانه باختری پراکنده شده اند، در راستای منافع کشاورزان فلسطینی و همچنین شهرک نشین های اسرائیلی قرار دارند و رویارویی در باب آن بسیار برجسته است.

اما کمپین اسموتریچ خود را به تصویب برنامه های سریع محدود نمی کند: این چهره رادیکال از قدرت خود برای بستن چشم بر ساخت و ساز توسط مهاجران استفاده کرده است. سندی که توسط نیویورک تایمز به دست آمده و خلاصه‌ای از نشست ماه مارس فرماندهی مرکزی ارتش اسرائیل است که مسئولیت کرانه باختری را بر عهده دارد، هشدار می‌دهد که اجرای مقررات ساخت‌وساز برای شهرک‌نشینان از زمان تأسیس اداره شهرک‌سازی کنار گذاشته شده است. حتی دستورات دادگاه نادیده گرفته می شود. در این یادداشت آمده که کمتر از یک دهم از 395 مورد ثبت شده ساخت و ساز غیرقانونی در سال گذشته منجر به تخریب یک ساختمان شده و تقریباً همه آنها درگیر یک پرونده در یک ساختار غیرقانونی بودند. این گزاره احتمالاً میزان مشکل را کمتر نشان می دهد. از آنجایی که بسیاری از بازرسان به دلیل جنگ در غزه برای انجام وظیفه ذخیره فراخوانده شده اند، تخلفات مشکوک حتی مورد بررسی قرار نمی گیرند. در این یادداشت آمده است که متخلفان می توانند با آگاهی از اینکه هیچ پاسخگویی وجود ندارد، اقدام کنند.

بی قانونی در میان شهرک نشینان در کرانه باختری تنها به ساخت و سازهای غیرقانونی محدود نشده است. افراطی ترین شهرک نشینان از مشغولیت های کابینه تحت سلطه جناح راست افراطی در غزه به شکلی بی سابقه سوء استفاده کرده اند. دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) طی ماه‌های پس از آغاز جنگ در 7 اکتبر 2023، 968 حمله به فلسطینی‌ها را با تخریب و جراحت‌های جدی شمرده است. در حالی که برخی از خشونت های شهرک نشینان رویکردی انتقام جویانه قلمداد می شود، بسیاری از این مردمان رادیکال برای به دست آوردن زمین های بیشتر فلسطینی ها را تحت فشار قرار دادند. به ویژه در دره اردن و در منطقه جنوب شهر الخلیل، شهرک نشینان افراطی با ایجاد موانع، حصارها و آزار چوپانان، کنترل بخش های وسیعی از مراتع فلسطینی را به دست گرفته اند. در بسیاری از موارد، کل جوامع گله داران فلسطینی مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نقشه شوم رادیکال‌های اسرائیل برای کرانه باختری / خیز متحدان نتانیاهو برای فروپاشی تشکلات خودگردان 2