چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

نقض حقوق زنان در کشورهای غربی؛ از سربازی اجباری تا سوء استفاده در تبلیغات بازرگانی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نقض حقوق زنان در کشورهای غربی؛ از سربازی اجباری تا سوء استفاده در تبلیغات بازرگانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ مهدیه شادمانی کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در خصوص تفاوت جایگاه زنان در ایران و جوامع غربی با در نظر گرفتن مؤلفه موردی خدمت سربازی اجباری زنان در برخی کشورهای غربی، اظهارداشت: طبق اسناد موجود تمام این موارد نشان دهنده تضیع حقوق زنان در غرب است، اما متاسفانه رهبران سیاسی آنها آمارهای موجود در این زمینه را پنهان می‌کنند و در واقع ما شاهد رویکرد...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ مهدیه شادمانی کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در خصوص تفاوت جایگاه زنان در ایران و جوامع غربی با در نظر گرفتن مؤلفه موردی خدمت سربازی اجباری زنان در برخی کشورهای غربی، اظهارداشت: طبق اسناد موجود تمام این موارد نشان دهنده تضیع حقوق زنان در غرب است، اما متاسفانه رهبران سیاسی آنها آمارهای موجود در این زمینه را پنهان می‌کنند و در واقع ما شاهد رویکرد ریاکارانه از آنها هستیم به نحوی که از طرفی خود را مدعی دفاع از حقوق زنان می‌دانند و نسبت به جایگاه حقوق زنان در کشورهای دیگری که منافع سیاسی آنها با غرب در تعارض است ابراز نگرانی می‌کنند.

وی گفت: این رویکرد رهبران غربی نشان دهنده این موضوع است که مسئله حقوق زنان برای غرب به عنوان ابزاری جهت تامین منافع سیاسی به حساب می‌آید و جایگاه انسانی زنان اصلاً مورد توجه نیست چرا که زنان مورد خشونت زیادی واقع می‌شوند.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل افزود: زنان در کشورهای غربی خشونت‌های مختلف جسمی و روحی در قالب آزار و اذیت‌های جنسی را تجربه می‌کنند و هر آنچه که موجب رنج و اذیت زنان می‌شود همچون تهدید و اجبار و محرومیت از آزادی در کشورهای غربی نمایان است اما آنها خودشان را جوامعی مترقی و حامی حقوق زنان جلوه می‌دهند.

شادمانی تصریح کرد: حتی برنامه‌هایی که از سوی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در راستای دفاع از حقوق زنان و مخالفت با خشونت علیه زنان در دستور کار خود قرار دادند هیچ کدام تاثیرگذاری مطلوبی نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از وجوه تمایز میان جمهوری اسلامی ایران و با کشورهای غربی در مسئله حقوق زنان همین موضوع برابری میان زن و مرد هست، امری که کشورهای غربی صرفاً شعار آن را مطرح می‌کنند اما توجهی به تفاوت‌های ظریفی که میان زن و مرد در مسائل روحی و جسمی آنها هست ندارند که نتیجه چنین دیدگاهی این است که زنان به عنوان موجوداتی ابزاری در حاشیه جوامع غربی دیده می‌شوند.

شادمانی عنوان کرد: در جوامع غربی که ادعای آزادی زنان و برابری زن و مرد را دارند شاهدیم که مردان در متن قرار دارند و آنها به عنوان افرادی مسلط و مقتدر به تصویر کشیده می‌شوند و نقش‌های متنوع و مهمی را در جوامع غربی بر عهده دارند و دارای موفقیت هستند اما در مقابل زنان موجوداتی تابع منفعل و کم اهمیت به حساب می‌آیند که بنا بر جنسیت آنها مشاغلی فرعی به آنها تحمیل شده است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت: یکی از مظاهر جلوه و نمایش زنان در جوامع غربی تبلیغات بازرگانی هست، در واقع جایگاه یک زن در سطح یک شی به طور مثال لوازم خانگی تنزل پیدا می‌کند. در واقع نقش آنها صرفا در موضوعات ابزاری و ظاهری همچون مد لباس، آرایش و تجمل گرایی دیده می‌شود.

وی افزود: بنابر آنچه که در کنوانسیون‌های بین‌المللی هست مبنی بر اینکه شاخص‌هایی وجود دارد که نقش زنان را در جوامع امروزی نشان می‌دهد همچون مسائل و مصادیقی از جمله افزایش درآمد، کنترل باربری، افزایش میانگین سن ازدواج و میزان اشتغال زنان هست در حالی که اگر بخواهیم شاخص اصلی برای ارزیابی جایگاه و اهمیت نقش زن در جامعه را داشته باشیم بر اساس شاخص‌های انسانی و زن بودن آنها هست.

شادمانی بیان داشت: در موضوع برابری که جوامع غربی نسبت به آن ادعا دارند می‌توان به مسئله حضور زنان در جنگ‌ها و منازعات مسلحانه است و به تبع آن موضوع سربازی اجباری که برای زنان در برخی از کشورها وجود دارد. در چین، نروژ، سوئد، اسرائیل، کره شمالی، اریتره و امارات زنان باید به صورت اجباری به سربازی بروند.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل عنوان کرد: در برخی کشورهای دیگر مثل آمریکا مکزیک نیوزلند دانمارک سوئیس تایوان هم به صورت داوطلبانه زنان در سربازی حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در همین راستا دولت دانمارک به تازگی اعلام کرده است که در سال 2026 باید سالانه 5000 سرباز زن و مرد به خدمت سربازی بروند چرا که آنها می‌گویند احتمال گسترده شدن جنگ روسیه و اوکراین در منطقه وجود دارد، بنابراین جهت حفظ امنیت دانمارک آنها حتی از زنان هم در خدمت سربازی استفاده می‌کنند.

شادمانی بیان کرد: در همین راستا شاهد هستیم که اوکراین به عنوان یک کشور غربی خدمت سربازی را برای زنان اجباری کرده تا از آنها در مخاصمات نظامی و جنگ استفاده کند و همین که از جاذبه‌ها و جذابیت‌های جنسی زنان اوکراینی برای مقابله با دشمن بهره بگیرد. به این صورت که آنها را به جنگ می‌فرستد و کلیپ‌های جذابی را از حضور زنان در مناطق جنگی تولید می‌کنند تا با استفاده از جذابیت‌های جنسیتی آنها شوق و انگیزه بیشتری را در میان سربازان خودی ایجاد و آنها را به ادامه جنگ با روسیه امیدوار کند.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت: یکی از مقامات اوکراینی اخیراً اعلام کرده است که همه زنانی تحصیلات پزشکی یا دارویی دارند موظف به ثبت نام در ارتش هستند و پس از حضور در ارتش هم از سفر به خارج از کشور منع می‌شوند. بنابراین وقتی انسان شعارهای دروغین برابری و آزادی جنسیتی زن و مرد را در جوامع غربی می‌بیند، متوجه می‌شویم که واقعیت با آنجا که آنها در رسانه‌هایشان بیان می‌کنند بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: در همین راستا همواره شاهد موج گسترده‌ای از حملات رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه وضعیت حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران هستیم و آنها نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ناقض حقوق زنان و اعمال کننده تبعیض جنسیتی معرفی می‌کنند.

شادمانی بیان کرد: در همین مسئله حضور زنان اوکراینی در خدمت سربازی و استفاده از آنها در جنگ مسلحانه و محدودیت‌هایی که برای بانوان ایجاد می‌کند بدون لحاظ کردن نقش همسری و مادری که آنها دارند و ظرافت‌های جسمی که زنان از آن برخوردارند نشان می‌دهد که غرب گرفتار یک استاندارد دوگانه در مسئله زنان و حقوق بشر است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل عنوان کرد: جوامع غربی از زنان جهت دستیابی به منافع و اهداف سیاسی خود در مقابله با کشورهایی که با آنها در تضاد منافع هستند استفاده ابزاری می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که زنان ایرانی از آزادی‌های شرعی و قانونی برخوردار نیستند چرا که آنها آزادی را در برابری و تساوی با مردان تعریف می‌کنند و و اینطور وانمود می‌کنند که در جوامع غربی زنان دارای عدالت جنسیتی هستند و از تمام آزادی‌ها و حقوق برابر با مردان هم برخوردارند و پله‌های ترقی را همراه با مردان طی می‌کنند، اما شاهد هستیم که آنچه وجود دارد صرفاً یک بازی و توهم رسانه‌ای است.