پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نماینده اردبیل: مجلس جلوی فرار مالیاتی و دلال‌بازی را بگیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نماینده اردبیل: مجلس جلوی فرار مالیاتی و دلال‌بازی را بگیرد

اردبیل - ایرنا - نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس، خواستار جلوگیری از فرار مالیاتی و دلال‌بازی در بازار مسکن، ارز و سکه از سوی دولت و مجلس یازدهم شد و گفت: بدون حل این دو معضل، بسترسازی برای رونق اقتصادی در کشور ممکن نخواهد شد.

صدیف بدری روز دوشنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل به مناسبت روز خبرنگار افزود: مردم در تحقق عدالت اقتصادی و حل مشکل معیشتی جامعه انتظار ویژه‌ای از منتخبان خود داشته و به مجلس جدید امید بسته‌اند.

وی بیان کرد: مردم 2 سال است که به علت شرایط اقتصادی و تحریم بین‌المللی و محدودیت‌های مالی ایجاد شده برای ایران در فشار هستند و امیدوارند که برای تحقق انتظارات بحق خود از این مجلس جواب منطقی بگیرند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معیشت و اقتصاد را اولویت اول و اصلی مجلس یازدهم برشمرد و افزود: این اولویت، هم مطالبه مردم محسوب می‌شود و هم اقتضای شرایط کشور است.

وی اظهار کرد: بازار با گرانی افسارگسیخته به حال خود رها شده و همه هر افزایش قیمتی را پذیرفته‌اند و علاوه بر این نرخ مشخصی برای هیچ کالای در بازار وجود ندارد و مسئولان دولتی و وزارتخانه‌های مربوطه هم نظارت دقیقی ندارند.

بدری، آشفتگی و افزایش شدید قیمت مسکن و نرخ‌های اجاره را نیز از جمله مهمترین دغدغه‌های مردمی دانست و بیان کرد: در این حوزه نیز نظارت برنامه مشخصی دیده نمی‌شود.

بدری همچنین با اشاره به نبود برنامه برای مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان مردم گفت: مردم برای حفظ ارزش پول خود هر کجا از جمله در بازار زمین، مسکن، سکه و ارز که احساس امنیتی داشته باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنند و این هجوم سرمایه‌های مردم موجب افزایش کاذب و حباب‌وار قیمت ها در این بازارها شده است.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از اقشار ضعیف برای مسکن‌دار شدن از طریق تامین زمین، پرداخت وام کم‌بهره، کاهش هزینه ساخت، بیمه و سایر هزینه‌های جانبی افزود: برای این کار مجلس از اقدامات مثبت دولت حمایت می‌کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس، اقدامات وزیر راه و شهرسازی کنونی را تاحدودی مثبت ارزیابی کرد و گفت: قیمت مسکن در 2 سال اخیر افزایش زیادی داشته و همه اقشار ضعیف از وضعیت به وجود آمده متضرر و متاثر شده و امید به خانه‌دار شدن را به این نرخ‌ها از دست داده‌اند.

وی مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر اجاره را از جمله راهکارهای تنظیم بازار مسکن برشمرد و گفت: باید از طریق اخذ مالیات، از خرید و فروش متعدد املاک و مسکن و دلال بازی و خرید و فروش کاذب در این بازار جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: مقابله با حباب قیمت‌ها به خصوص در بازار مسکن با حرف میسر نیست و در همین راستا مجلس یازدهم اقدامات لازم را برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی انجام داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم، تقویت بعد نظارتی و تقنینی مجلس را جزو الزامات احیای جایگاه نهاد قانون‌گذاری کشور دانست و بیان کرد: ترکیب منتخبان و هیات رئیسه مجلس یازدهم نشان می‌دهد که مجلس یازدهم کارایی مجلس بالا خواهد بود.

وی حرکت و اقدامات 2 ماه گذشته مجلس جدید را به سوی اقدامات خوب و مفید به حال مردم ارزیابی کرد و ادامه داد: شرایط بین‌المللی و مشکلات حاد اقتصادی موجب شده است که اعتماد مردم به مسئولان تا حدودی مخدوش شود.

بدری تاکید کرد: امیدواریم که مجلس یازدهم با عملکرد خود علاوه بر برآورده کردن انتظار مردم موجب ترمیم اعتماد مردم به مسئولان و افزایش و احیای سرمایه اجتماعی شود.

وی اضافه کرد: اگر حرکت و اقدامات مجلس جدید مناسب و در مسیر مطالبات مردم نباشد، ممکن است که نهاد مقننه کشور تضعیف شود و به همین علت لازم است که مجلس، برای خدمت به مردم برنامه‌ریزی انقلابی و جهادی داشته باشد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس همچنین گفت: مجلس زمانی کارآمد می‌شود که کمیسیون‌های تخصصی با افراد زبده تشکیل شده و مراحل تقنین و نظارت از طریق کمیسیون‌ها دنبال شود که مقدمات این کار در مجلس یازدهم آغاز شده است.

وی با بیان این که فراکسیون‌ها جایگاه قوی در نهاد قانون‌گذاری کشور ندارند و در عمل اتفاقی در فراکسیون‌های مجلس نمی‌افتد، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس در کنار کمیسیون‌های تخصصی بازوی قوی نهاد مقننه محسوب می‌شود که باید در دوره جدید از حالت آکادمیک خارج شده و برای حل مشکلات کشور طرح و برنامه ارائه دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با اشاره به تاثیر مشکلات کلان اقتصادی کشور ناشی از تحریم و فشار بین‌المللی بر شرایط کنونی بازار و گرانی ادامه داد: با لحاظ کردن این مساله نیز باز نباید بازار به حال خود رها شود.

وی اضافه کرد: دولت‌ها و مجالس گذشته برای اقتصاد کشور برنامه کلانی تدوین نکرده‌اند و الان نوعی سردرگمی در اقتصاد کلان و نیز تنظیم بازار دیده می‌شود.

بدری خواستار تدوین اهداف و برنامه کلان برای اقتصاد کشور همانند عرصه نظامی و دفاعی شد و تاکید کرد: در اقتصاد همه بخش خود را می‌بینند در حالی که بخشی‌نگری جوابگو و حلال مشکلات اقتصادی کشور نخواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت در نظام اقتصادی کشور گفت: هم‌اکنون نظام جامعی برای شفافیت اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی در دست نداریم و باید برنامه اقدام شفاف در عرصه اقتصادی تهیه شده و بر اساس آن، موضوعات اقتصادی کشور پیگیری و ساماندهی شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این دیدار، فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی در سطح کشور و استان اردبیل را در چارچوب حرفه‌ای و سالم ارزیابی کرد و گفت: این رسانه با نیروهای پرتوان و تجربه حرفه‌ای نزدیک یک قرن، سرمایه گرانقدری برای کشور محسوب می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*