جمعه 7 اردیبهشت 1403

نگرانی مشاور امنیت ملی ترامپ از نزدیک شدن بایدن به ایران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگرانی مشاور امنیت ملی ترامپ از نزدیک شدن بایدن به ایران

تهران - ایرنا - رابرت اوبراین با اظهار نگرانی اعلام کرد که هرگونه تلاش توسط بایدن برای دلجویی از ایران می تواند روند صلح در خاورمیانه را به خطر بیندازد.

به گزارش ایرنا از بلومبرگ، مشاور امنیت ملی ترامپ مدعی شد: توافق عادی سازی روابط امارات متحده عربی، بحرین و سودان با اسرائیل به دلیل بی اعتمادی مشترک به ایران بوده است.

وی افزود: شرم آور خواهد بود که ببینیم این روند صلح با بازگشت به مماشات متوقف شده است.

مشاور امنیت ملی ترامپ همچنین در مورد پیوستن عربستان به توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل اظهار امیدواری کرد.

اوبراین گفت که وی انتظار دارد یک روند انتقال بسیار حرفه ای به دولت آینده بایدن انجام شود، و انتظار می رود به زودی با "آنتونی بلینکن" وزیر جدید امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جدید جو بایدن دیدار کند.

اوبراین گفت: هر دو تونی و جیک حرفه ای هستند و سالیوان دارای اعتبار فراوان است.

اظهارات اوبراین در مورد نزدیک شدن احتمالی بایدن به ایران در حالی مطرح می شود که گمان می رود دولت «جو بایدن» با پیروزی در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) احتمالا حرکت دیپلماتیک زودهنگامی را برای کاهش تنش‌ها با ایران در پیش خواهد گرفت.

بایدن گفته است اگر ایران به صورت کامل به توافق هسته ای متعهد بماند وی هم مایل به بازگرداندن ایالات متحده به توافق است. در این صورت تهران خواستار کاهش قابل توجه تحریم‌ها و جبران خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات متحده خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توصیف برجام به «بدترین توافق ممکن» و با هدف به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، در روز هشتم می 2018 (18 اردیبهشت 1397) از برجام خارج شد.

وی تلاش کرد تا سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران اجرا کند اما این سیاست نتیجه‌بخش نبود و جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با پیروزی در انتخابات 2020 رهبری سیاست های امریکا را برعهده بگیرد.

*س_برچسب‌ها_س*