شنبه 15 اردیبهشت 1403

نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید

نگین رسولی پور بهترین بازیکن دو سه سال اخیر بسکتبال دختران و زنان ایران خودباوری را راهکار رسیدن به موفقیت می داند.

به گزارش ورزش سه؛ درخشش نگین رسولی پور 24 ساله در دو سه سال اخیر آنقدر چشمگیر بوده که بی شک او را به زودی می توان لژیونر دید هر چند در سال بسکتبالی دختران و زنان کشورمان که با قهرمانی بهمن تهران در لیگ برتر و عملکرد فوق العاده این بازیکن در پست گارد راس به پایان رسید نیز پیشنهادی جدی از باشگاهی آلمانی داشت که تا نزدیک به قطعی شدن قرارداد و انتقال نیز پیش رفت.

البته دخترانی از بسکتبال ایران بوده اند که بازی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بصورت مقطعی تجربه کرده اند اما نگین رسولی پور نامی خواهد بود که توانایی انتقال به اروپا و حداقل بازی در سطح دسته یک و برتر کشورهای این قاره را دارد.

نگین که قبل از بسکتبال، فوتسال بازی می کرد و یکی از مهمترین تفریحاتش در نونهالی بازی با توپ گرد فوتبال در پارک با پسرها و دوچرخه سواری بود را در بسکتبال باید کشف پوران عباسی دانست، درست مثل بازیکنان مطرحی چون شادی عبدالوند، فائزه شهریاری، کیمیا یزدیان تهرانی، شیدا شجاعی، شیوا خرم شاهی، آیرین آرتونیان و...

یکی از کسانی که بیشتر نقش و تأثیر را در رشد و پیشرفت خیره کننده نگین رسولی پور در بسکتبال ایفا کرده گلاره کاکاوندپور کاپیتان سابق تیم ملی و مسئول کمیته بسکتبال سه به سه زنان سابق فدراسیون به شمار می رود، کسی که در لیگ برتر سالی که گذشت به عنوان مدیر فنی روی نیمکت بهمن تهران قهرمان جدید ایران حضور داشت.

امتیازآورترین بازیکن 1400 لیگ برتر ایران با کسب مجموع 278 امتیاز و دارنده عنوان بهترین پاس منجر به گل دهنده ی لیگ برتر 1402 که اواخر اسفند دومین جام قهرمانی این رقابتها را با بهمن تهران بالای سر برد یک استقلالی دو آتشه نیز محسوب می شود که برادرش محمد پارکورکاری حرفه ای محسوب می شود و در بخش فری استایل اسکی آلپاین هم نفر اول کشور به حساب می آید.

نگین رسولی پور ستاره بی چون و چرای پنج فینال اخیر لیگ برتر بسکتبال زنان ایران در ترکیب بهمن با کسب 91 امتیاز ترمز مهرسان دیگر فینالیست تهرانی را کشید تا جام قهرمانی را از چنگ رقیب درآورد.

این استعداد شگرف بسکتبال ایران که در سال 1399 پدرش را از دست داد با قد 173 سانتیمتر و توانایی بازی در پستهای یک و دو یا همان "پوینت گارد" و "گارد فوروارد" با پیراهن های شماره 10، 9 و 19 اصالتی تبریزی دارد تا به مانند "آیتک سلامت" در والیبال ثابت شود استان آذربایجان شرقی دو ستاره توانمند ورزش زنان در دو رشته مهم تیمی و توپی را به بسکتبال و والیبال ایران معرفی کرده است.

ستاره ی تیم ایران در المپیک جوانان 2018 آرژانتین و تیم ملی بزرگسالان در رقابتهای سطح ب 2023 آسیا گفت و گوی اختصاصی مفصل و جالبی را با "ورزش سه" انجام داد که بی شک خواندن آن از سوی مسئولان ورزش کشورمان می تواند منجر به برنامه ریزی دقیق تری به منظور رفع ایرادات بسکتبال زنان ایران شود.

بسکتبالی که می تواند در بخش زنان سه به سه و پنج به پنج هم در دهه ی پیش رو به درخشش در آسیا دست پیدا کند، همانطور که اولین برد تاریخ زنان ورزش ایران در رشته های تیمی و توپی قهرمانی جهان را به نام خود سند زده است.

س: در رقابتهای لیگ برتری که گذشت بی شک بهترین بازیکن بودی که بیشترین تأثیر را در قهرمانی بهمن ایفا کردی و برای فصل جدید هر تیمی که قهرمانی بخواهد اولین بازیکن لیستش نگین رسولی پور خواهد بود، نقاط مثبت و منفی لیگ بسکتبال زنان را چطور ارزیابی می کنی؟

ما بتانسیل بسیار خوبی در بسکتبال دختران و زنان داریم و استعدادهای مستعد فراوان. بازیکنانی با سن کم اما توانمند و عاشق یادگیری که می توانند موفقیت در آینده را در صورت توجه بیشتر تضمین کنند. اما بزرگترین نقطه ضعف در پایداری حمایت کننده های مالی یا همان اسپانسرهاست که موقتی هستند، یکسال می آیند و سال بعد نیستند، مشکل دیگر کم و معدود بودن مجموعه های توانمند مالی برای علاقه مندی به سرمایه گذاری روی بسکتبال زنان است.

س: بسکتبال ایران 18 طلا، 7 نقره و 10 برنز قهرمانی آسیا در بخش مردان دارد و تک مدال انفرادی برنز مهارتهای انفرادی قهرمانی سه به سه جهان که توسط شادی عبدالوند گرفته شده است یعنی در مجموع 35 مدال تیمی آسیایی توسط مردان و یک مدال انفرادی جهانی توسط زنان، این همه تفاوت کمی دور از انتظار نیست؟

برای اینکه تنها بیش از پنج شش سال است که پای زنان و دختران ایرانی به رقابتهای بین المللی باز شده و مدت اندکی هست که مجوز حضور با لباس مورد تأیید در سطح برون مرزی فراهم شده است. ما پنجاه سال از آسیا و کشورهای صاحب عنوان و سبک زنان بسکتبال این قاره عقب هستیم اما مردان و پسران از ابتدا در رقابتها حضور داشتند. به پسرها و مردان بی تعارف در ورزش بیشتر بها داده می شود، در این پنج شش سال هم که دختران و زنان به رقابتهای بین المللی اعزام می شوند هر دو سال یکبار است و نحوه اردوها نیز سه ماه قبل از بازیها، این روند اگر اصلاح شود می شود عملکرد بسیار بهتری داشت.

س: با چه اتفاقاتی شاهد تحول در نتیجه بسکتبال زنان ایران در عرصه بین المللی خواهیم بود؟

لیگ باید اسپانسرها و بازتاب بیشتری داشته باشد، باید دیدارهای تدارکاتی بین المللی بیشتری را تجربه کنیم، عموما بدون تجربه بین المللی به معدود رقابتهای خارجی و بازیهای سخت اعزام می شود البته یکی دو سال اخیر دیدارهای برون مرزی هم داشته ایم که اگر توجه و ارزش بیشتری گذاشته شود یا سرمایه گذاری و کار شود عملکرد بسکتبال دختران و زنان ایران در آینده قابل قبول خواهد بود. از نگاه من اگر از هر لحاظ حمایت شویم آینده خوبی در انتظار است چون پتانسیل خوبی وجود دارد.

س: بازیهایی که از تیم ملی بزرگسالان در رقابتهای دیویژن ب آسیا در سال 2023 دیدیم و راه یابی به فینال و واگذاری آن تنها با دو امتیاز نشان داد برای رقابتهای 2025 و بعد از آن می شود روی این تیم بی تعارف حساب باز کرد

نسل جدید توانمندی زیادی دارند، با بسکتبال روز بیشتر آشنا هستند و اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده و دارند. پایه بسکتبال بازیکنان جوان امروزی درست تر شکل گرفته و مربیان نسل جدید روی کارهای پایه ای بیشتر وقت گذاشته و کار اصولی تری انجام شده است، انتقال تجربیات مربیان مرد با توجه به سالها درخشش این بخش از بسکتبال ایران در آسیا و حضور در جام جهانی و المپیک به زنان نیز گره گشا و کمک کننده بوده است.

مردان وقتی بسکتبال ایران آقای آسیا شد گوشه ای از این تجارب را به زنان هم منتقل کردند.

س: دقیقا مشخص است که نسبت به گذشته دختران و زنان بسکتبال ایران اصولی تر بازی می کنند

اصولی تر و البته تخصصی تر، نسبت به گذشته بازیکنان در پستهای مختلف بسکتبال تخصصی تر به کار گرفته می شوند و مربیان هم نگاه تخصصی تری به توانمندی بچه ها و تفکیک پستهای بازیکنان دارند.

با توجه به تحولات چند سال اخیر به ویژه در لیگ برتر، شاهد رشد نسبی بازیکنان بودیم و قابلیتها افزایش یافته، البته حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر هم کمک شایانی به این موضوع داشته است.

س: درست مثل اتفاقی که اواخر دهه هفتاد با حضور "هنری واشنگتن" در ترکیب تیم پیکان به عنوان اولین بازیکن خارجی لیگ برتر مردان پدید آورد و در دهه هشتاد سیل بازیکنان خارجی تأثیرگذار در لیگ یکی از عوامل مهم رشد و تغییر بسکتبال مردان ایران شد

حضور بازیکنان خارجی در تیم های لیگ برتر زنان انگیزه بازیکنان داخلی را هم بالاتر برده و در تمرینات و مسابقه ها خیلی چیزها را می شود یاد گرفت و یاد گرفته ایم، این موضوع به پیشرفت و بالارفتن سطح کیفی لیگ خیلی کمک کرده درست مثل مثالی که زدید و در بسکتبال آقایان شاهد آن بودیم.

من اسمهای زیادی را شنیده ام مثل آندره پیتس، ویتاری مارش، گابه مونیکه، جوزف گارس، جکسون ورومن، کلوین لی وارنر، تونی مدیسون، لورن وودز، مارک دیومایسی، جابر ابراهیم، جاناتان گیبسون، کلوین شپارت، دومنیک جونز، برایان راش و... یا در حاضر بازیکنانی مثل جردن استیونس، پری پتی، ویل چری، گلن بردلی، کورین هنری که در لیگ آقایان بازی می کنند و در بیست سال اخیر به رشد بسکتبال کمکهای زیادی کرده اند.

استمرار حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر زنان هم همین شرایطی که برای بسکتبال مردان ایران ایجاد کرد را رقم خواهد زد اما به شرطی که تعداد بازیها و تیم های لیگ برتر بیشتر باشد و زمان طولانی تری در سال درگیر رقابتهای لیگ شویم.

س: یعنی در حال حاضر زمان لیگ برتر بسکتبال زنان کوتاه است؟

اگر قرار باشد فقط با 11 بازی لیگ تمام شود که کمکی نمی کند، امسال اگر فینال به پنج بازی نمی رسید فایده نداشت، تقسیم تعداد تیم های اندک به در گروه نقطه ضعف لیگ زنان محسوب می شود.

می شد 9 تیم را در یک گروه گذاشت که رفت و برگشت هر تیم 16 بازی کند و بعد پلی آف های 2 از 3 و نیمه نهایی و فینال 3 از 5 تا بازیکنان بتوانند معنای بسکتبال در لیگ را مثل آقایان بفهمند و بچشند.

ما هر روز تمرین می کنیم تا ماهی چند بازی معدود کنیم، کل لیگ برتر زنان پنج ماه طول می کشد که در کل چندان به نفع نیست.

بسکتبال زنان در سطح باشگاهی و لیگ برتر یک سال خلاصه می شود در شش ماه تمرین برای 13 تا 17 بازی، به نظر شما با توجه به کمترین رقابتهای سالانه یا دو ساله برون مرزی این به نفع بسکتبال زنان ایران است و اینچنین می شود با این همه پتانسیل به قدرت آسیا تبدیل شد؟!

س: رمز قهرمانی بهمن در فینالهای جذاب با مهرسان که حتی 2 بر یک عقب افتادید و کار برای حریف به ظاهر تمام شده بود اما توانستید برگردید و 3 بر 2 به قهرمانی برسید در چه بود؟ اتحاد بازیکنان و تیم بدون در کنار زحمات کادر فنی روز قهرمانی بهمن بود، همدلی بازیکنان و کادر فنی و تلاش سخت کوشانه باعث شد امسال عملکرد فوق العاده ای به ویژه در فینال به جا بگذاریم.

وقتی در سه بازی اول در مجموع 2 بر 1 عقب افتادیم پیش خودم فکر کردم تمام شد و جام از دست رفت اما کمک همه ی تیم و انتقال انگیزه به یکدیگر تعیین کننده بود به ویژه خانواده و مادرم که خیلی به من کمک کردند تا باور کنم هنوز هیچ چیز تمام نشده و توانستیم بردها را 2 بر 2 مساوی کنیم و بازی آخر را هم ببریم تا جام مال ما شود.

س: برگردیم به تیم ملی که تو در سالهای اخیر ستاره جوان و بی چون و چرایش محسوب می شوی، آیا از دید تو می شود به سطح اول آسیا صعود کرد و درخشید؟

صد در صد این توانمندی در نسل کنونی بسکتبال زنان ایران وجود دارد اما برنامه ریزی دقیق، اردوهای متعدد، بازیهای بین المللی و مربی سطح اول خارجی یا حتی استفاده از مربیان سطح بالای مرد ایرانی می تواند در این راه کمک کند.

الان که خانم النی کاپوچیانی به عنوان سرمربی به تیم ملی برگشتند و قراردادشان تمدید شد خبر بسیار خوبی بود که باید بصورت ویژه از آقای جواد داوری به عنوان رییس فدراسیون و خانم دکتر فریده هادوی به عنوان مدیر تیم های ملی یا خانم ملک به عنوان نائب رییس بانوان تشکر کرد.

خانم النی سبک دفاع و چرخش توپ و توانمندی بازیکنان را به خوبی افزایش داد و به جوانان حسابی ارزش و خودباوری را تزریق کرد.

س: پس حسابی به آینده بسکتبال زنان ایران امیدواری؟

خیلی به این نسل جدید و توانمندی بچه ها امیدوارم، ببینید آقای جواد داوری به عنوان رییس فدراسیون خودشان قهرمان ملی بودند و جزو نسل طلایی با چهار قهرمانی و طلای آسیا که در جام جهانی و المپیک بازی کرده اند و سه قهرمانی با تیم ملی در جام ملتهای آسیا دارند، این یعنی شناخت صحیح و دقیقی دارند و به بسکتبال زنان هم توجه می کنند.

س: سال قبل انتقالت به اروپا و آلمان قطعی شده بود اما برخی فکر می کردند شایعه است

یکی دو تیم آلمانی و مجارستانی پیشنهادهای جدی مطرح کردند که به نظرم شاید برای فصل جدید مناسب تر باشد تا لژیونر شوم. نه تنها من بلکه بازیکنان دیگری هم این توانمندی را دارند و شک نکنید این اتفاق در دهه ی پیش رو برای بسکتبال زنان ایران خواهد افتاد.

س: سوال آخر، چرا اندونزی را در فینال دیویژن ب 2023 با اینکه تنها با در اختلاف بازی را واگذار کردیم نبردیم یا در بسکتبال سه به سه زنان قهرمانی 2024 آسیا با آن بازیهای درخشان به مدال نرسیدیم؟

کم بودن تجربه و تجربه نکردن بازیهایی در آن سطح، البته اشتباهات فردی و جمعی هم دخیل است که باز از کم تجربگی نشأت می گیرد اما اصل ماجرا چیز دیگری است.

س: جالب شد، چه چیزی، چه ماجرایی؟

خودباوری، این خودباوری را نداشتیم که می شود قهرمان شد و تیم های بزرگ را مغلوب کرد، بسکتبال دختران و زنان ایران به خودباوری نیاز دارد و تنها پاشنه آشیل ما در حال حاضر در کلمه ای ترکیبی خلاصه می شود که همان خودباوری است و بس.

گوشه ای از افتخارات نگین رسولی پور در بسکتبال:

مقام چهارمی لیگ برتر 1396 با ساسان کرمان مقام چهارمی لیگ برتر 1397 با هیرو تهران و لیگ برتر 1398 با بهمن تهران لیگ برتر 1399 با مهرام تهران لیگ برتر 1400 با اکسون تهران امتیاز آورترین بازیکن لیگ برتر 1400 با 278 امتیاز لیگ برتر 1401 با بهمن تهران و لیگ برتر 1402 با بهمن تهران بهترین پاس منجر به گ دهنده ی لیگ برتر 1402

پوریا تابان

نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید 2
نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید 3
نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید 4
نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید 5
نگین رسولی: بسکتبال زنان به خودباوری نیاز دارد / این دختر بسکتبال لژیونر می شود، شک نکنید 6