شنبه 5 آبان 1403

هدفگذاری تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
هدفگذاری تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سیدرضا فاطمی امین در ویژه برنامه هلال بهار شبکه خبر گزارشی از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1401 و هدفگذاری این وزارتخانه در سال 1402 ارائه کرد. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:  کدام یک از اسناد بالادستی را در سال 1401 پیگیری کردید و چه نتیجه‌ای حاصل شد؟

اقتصاد مقاومتی مهمترین سند بالادستی برای وزارت صمت است. ما در اقتصاد شاخص‌های متعددی داریم، اما یک شاخص بسیار محوری و مهم تولید است. خوشبختانه تولید در سال 1401 وضعیت خوبی داشته، رشد بخش صنعت در 9 ماهه نخست سال گذشته بیش از 8 درصد بود که 2 برابر متوسط رشد اقتصادی کل کشور بود. همچنین رشد بخش صنعت در پاییز سال گذشته هم به 11.6 درصد رسید که از سال 1396 به بعد بی‌سابقه است.

فاطمی امین گفت: طبق آمار گمرک، در 11 ماه نخست سال 1401، واردات مواد اولیه یا همان کالا‌های واسطه‌ای 14 درصد رشد داشته که نشان دهنده رونق تولید است و میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید 8 میلیون و 300 هزار دستگاه رسیده است.

 چند واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه فعال در سال 1401 احیا شدند؟

سال گذشته، 3 هزار و 200 واحد جدید به بهره‌برداری رسید و 2 هزار و 200 واحد هم سرمایه‌گذاری خود را توسعه دادند و به خطوط تولید خود اضافه کردند و 1600 واحد تعطیل هم فعال شدند.

 شاید برای بینندگان این سوال پیش بیاید که این عملکرد و آمار وارقام امیدخش رشد تولید، چرا در وضعیت معیشتی مردم دیده نمی‌شود؟

ما در بسیاری از شهر‌ها مشکل کمبود کارگر داریم، مثل اشتهارد، ساوه، زرندیه، اسلامشهر، شهرک‌های اطراف قم یعنی آنقدر تولید بالا رفته که واحد‌های صنعتی نیروی کار پیدا نمی‌کنند.

فاطمی امین با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران 5 سال تورم بالای 30 درصد داشتیم.

وی راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را هم رشد تولید دانست و افزود: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های 1400 و 1401 در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.

 وزارت صمت چه برنامه‌ای برای نوسازی و بازسازی خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی در سال 1402 دارد؟

وزارت صمت طرحی برای بازسازی واحد‌های صنعتی آماده کرده که یک نمونه آن نوسازی الکتروموتور‌ها است. بیش از 60 درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتور‌ها انجام می‌شود که تا 10 درصد قابل کاهش است که با طرح جدیدی با وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

از 8 دستور رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو چند دستور اجرایی شده؟

عمده 8 دستور رئیس‌جمهور اجرایی شده است مانند افزایش دوره گارانتی و رشد تولید. به عنوان نمونه در سال 1401 تولید خودروی کامل 45 درصد رشد کرده که شامل همه انواع خودرو است. همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از 19 به 16 کاهش پیدا کرد و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو دارد.

قرعه کشی خودرو چه زمانی به طور کامل حذف می‌شود؟

متاسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند. در بازار ایران به طور متوسط باید 1.5 میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در 4 سال قبل از 1401، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

وی درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید هم گفت: در سال 1402 هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه است؛ بنابراین تقریبا به تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.

از نظر شما مهمترین اتفاق سال 1401 چه چیزی بوده؟

تغییر رویکرد حکمرانی در وزارت صمت آغاز شده و بیش از 60 درصد پیشرفت داشته است، که یک تحول عمیق و راهبردی است همچنین امید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به آینده افزایش یافته است.

 عیدی وزیر صنعت، معدن و تجارت به مخاطبان برنامه هلال بهار در سال جدید چیست؟

تلاش برای توازن اشتغال و تولید در کشور عیدی ما به مردم است، همچنین تمرکز بر توازن سرمایه‌گذاری از برنامه‌های وزارت صمت در سال جدید است و تلاش خواهیم کرد در سال 1402 کسب‌وکار‌های ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشند.

وی با اشاره به حمایت بیش از 70 تشکل و اتحادیه تولیدی و صنفی کشور از عملکرد وزارت صمت در سال 1401، آن را نشانه همدلی در این بخش و سرمایه اجتماعی مناسب وزارت صمت خواند.

فاطمی امین همچنین از برنامه‌ریزی برای تعاملی شدن وزارت صمت علاوه بر آینده‌نگری در سال 1402 خبر داد.