جمعه 28 اردیبهشت 1403

هدف از اعطای «نشان عالی دانش» ترویج علم و توسعه گفتمان علمی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هدف از اعطای «نشان عالی دانش» ترویج علم و توسعه گفتمان علمی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دوشنبه شب در آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با یکدیگر این پیمان را بسته‌اند که فارغ از مرزبندی‌های...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دوشنبه شب در آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با یکدیگر این پیمان را بسته‌اند که فارغ از مرزبندی‌های تصنعی وزارتخانه‌ای و سازمانی، برای اعتلای نام ایران عزیز و همچنین تحقق تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری آن را ترسیم کرده‌اند، تلاش مضاعفی داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، علم و عالم باید در صدر قرار داشته باشند؛ از این رو دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تلاش می‌کنند زمینه های مختلفی را به صورت مشترک دنبال کنند که اعطای نشان عالی دانش یکی از این محور‌ها است. مقیمی ادامه داد: هدف اساسی اعطای نشان عالی دانش، ترویج علم و توسعه گفتمان علمی و تکریم عالمان است. ما از یک سابقه بسیار قوی و قدرتمند در زمینه پیشگامی علم و عالمان در دنیا برخوردار هستیم. بزرگانی مانند بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی، فارابی و دیگر بزرگان سال‌ها طلایه‌دار علم در دنیا بوده‌اند و امروز ما شاهد این هستیم که به برکت دانشگاه تهران، باز هم عالمان و دانشمندان کشور عزیزمان بتوانند طلایه‌داری علم دنیا را علمداری کنند. رئیس دانشگاه تهران همچنین به نقش‌آفرینی ایرانیان در گشودن افق‌های جدید علم در دنیا اشاره کرد و یادآور شد: اطمینان دارم که دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در مسیری که حرکت می‌کنند، بتوانند در تحقق تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرینی ویژه داشته باشند. مقیمی در جمع اساتید پیشکسوت، چهره‌های ماندگار و برگزیدگان دریافت نشان عالی دانش، از خود به عنوان «خادم علما و دانشمندان» نام برد و اظهار کرد: این توفیق را خداوند عنایت کرده است که به عنوان خادم علما و دانشمندان در خدمت تکریم عالمان و دانشمندان باشیم. البته برنامه‌های دانشگاه تهران برای ترویج گفتمان علمی و تکریم عالمان به این جلسه ختم نمی‌شود. مقیمی در پایان از بنیاد فرهنگی مصلی نژاد که منابع لازم برای اعطای مدال و جوایز به برگزیدگان نخستین دوره اعطای نشان عالی دانش را تامین کرده است، گفت: دکتر عباس مصلی‌نژاد استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مبلغ 10 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است. در ادامه این مراسم حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: امید به زندگی که شاخص پیشرفت و توسعه کشور‌ها است، در ایران از 54 سال به 77 سال رسیده است که این پیشرفت دسترنج اساتید ایرانی و زحمات آن‌ها است که از پیشرفت کشور در نظام سلامت در ایران خبر می‌دهد. وی گفت: در دنیای امروز، علم تعیین‌کننده است و آینده‌نگران در مسائل استراتژیک می‌گویند کشوری پیشرفته‌تر است که عالم‌پرورتر باشد؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا دانشمندان بیشتری داشته باشیم. قناعتی با بیان اینکه 180 دستگاه پزشکی با تکنولوژی بالا تولید کرده‌ایم، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در علومی مانند کارتی‌سل‌تراپی از سرآمدان دنیا است. همچنین در دانش و علوم سلول‌های بنیادی، نانو فناوری و تولید وسایل پزشکی در مقام‌های بالایی هستیم. وی ادامه داد: از دستاورد‌های ما ربات جراحی از راه‌دور است که در اندوزی در حضور دو رئیس جمهور ایران و اندونزی، جراحی از راه دوری با همین دستاورد‌های ما در فاصله 500 کیلومتری با موفقیت انجام شد. قناعتی گفت: اکنون دو دستگاه جراحی از راه دور سینا را به اندونزی صادر کرده‌ایم و دانشمندان اندونزیایی به صراحت در تلویزیون این کشور اذعان کردند که دستگاه ربات ایرانی سینا از مشابه آمریکایی آن هم کارآمدتر است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آینده ایران درخشان خواهد بود، افزود: امروز خودباوری ضرورت دارد و باید از مرد بزرگی که خودباوری را به ما آموخت یاد کنیم؛ امام خمینی (ره) به ما آموخت که روی پای خود بایستیم.