سه‌شنبه 17 مهر 1403

هشدار ژنرال چینی: امکان حمله به تایوان منتفی نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هشدار ژنرال چینی: امکان حمله به تایوان منتفی نیست

پکن - ایرنا - یک مقام نظامی بلند مرتبه چین می گوید چنانچه راه دیگری برای جلوگیری از استقلال تایوان وجود نداشته باشد چین به تایوان حمله خواهد کرد.

به گزارش ایرنا "لی زوچنگ" رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح چین و عضو کمیسیون مرکزی نظامی این کشور روز جمعه در پکن افزود: اگر امکان اتحاد مجدد مسالمت آمیز میان چین و تایوان از بین برود، نیروهای مسلح و مردم چین و تایوان، تمام اقدامات لازم را برای برطرف کردن قاطعانه هرگونه توطئه و اقدامات جدایی طلبانه انجام خواهند داد.

او تاکید کرد «ما قول نمی دهیم که استفاده از زور را کنار بگذاریم استفاده از زور به عنوان گزینه ای برای انجام ثبات و کنترل اوضاع در تنگه تایوان همچنان محفوظ است».

این ژنرال چینی همچنین یاداوری کرد «تا زمانی که کمترین فرصت برای حل مسالمت آمیز وجود داشته باشد، ما صد برابر تلاش خواهیم کرد».

"ژنرال لی" به نیروهای استقلال طلب و جدایی طلب تایوان به شدت هشدار داد «مسیر استقلال تایوان به بن بست می انجامد هر گونه چالش در مورد این قانون مجازات شدیدی به دنبال خواهد داشت».

از سوی دیگر رئیس دفتر امور تایوان در چین روز جمعه گفت که «یک کشور دو سیستم» و «اتحاد صلح آمیز» بهترین راه برای وحدت چین و تایوان است.

"لیو جییی" یاداور شد که تلاش های خارج از کشور برای دخالت در «اتحاد مجدد» میان چین و تایوان شکست خواهد خورد.

چین، جزیره تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون "اصل یک چین" بخشی از خاک خود می داند مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل "یک چین" هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 1394 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دموکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

*س_برچسب‌ها_س*