شنبه 31 شهریور 1403

هفت هزار و 691 عنوان کتاب منتشر شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
هفت هزار و 691 عنوان کتاب منتشر شد

در شهریور ماه امسال در مجموع هفت هزار و 691 عنوان کتاب از سوی هزار و 187 ناشر منتشر شد که در مقایسه با سال گذشته کاهش 16درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، در شهریور ماه امسال در مجموع هفت هزار و 691 عنوان کتاب از سوی هزار و 187 ناشر منتشر شد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با 9 هزار و 140 عنوان کتاب، کاهش 16درصدی را تجربه کرده است.

از مجموع کتاب‌های منتشر شده در ماه یاده شده، پنج هزار و 609 عنوان کتاب تألیف و 2 هزار و 82 عنوان کتاب ترجمه شده است؛ در این ماه موضوعات کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و علوم عملی پیشتاز بخش تألیف هستند و بیشترین ترجمه نیز در حوزه موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات، علوم عملی، فلسفه و روان‌شناسی و علوم اجتماعی صورت گرفته است.

در شهریور ماه سال جاری سه هزار و 62 عنوان کتاب در کشور به چاپ مجدد رسید که از این میان به ترتیب موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، دین و علوم اجتماعی بیشترین آمار تجدید چاپ را از آن خود کردند.

همچنین از مجموع کتاب‌های منتشر شده در این ماه، ناشران استان تهران پنج هزار و 575 عنوان کتاب منتشر کردند که با کاهش 10 درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال 1401 مواجه شده است. در واقع ناشران تهرانی در شهریورماه سال گذشته 6 هزار و 163 عنوان کتاب منتشر کرده بودند.

بیشترین آثار چاپ شده در استان تهران به موضوعات کمک درسی، ادبیات، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی و علوم عملی اختصاص پیدا کرده است.

ناشران سایر استان‌ها نیز در آخرین ماه تابستان سال جاری 2 هزار و 116 عنوان کتاب را در موضوعات مختلف راهی بازار نشر کرده‌اند که در مقایسه با دو هزار و 977 عنوان کتاب منتشر شده در شهریور ماه سال گذشته کاهش 29 درصدی داشته است.

استان تهران با سهم 66 درصدی نسبت به سایر استان‌ها انتشار بیشترین کتاب‌های چاپ اول را از آن خود کرده است و استان‌های قم، آذربایجان شرقی، البرز، مازندران، اصفهان و گیلان به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران چهار هزار و 629 عنوان کتاب چاپ اول در شهریورماه 1402 در ویترین کتابفروشی‌ها جای گرفته است و ناشران در موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی، کمک درسی و کودک و نوجوان بیشترین آثار چاپ اول را روانه کتابفروشی‌ها کردند.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در شهریورماه سال جاری هفت میلیون و 814هزار و 129 نسخه است. میانگین شمارگان در این ماه هزار و 20 نسخه را نشان می‌دهد که در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته با هزار و 103 نسخه هشت درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت کتاب در شهریورماه سال 1402 یک میلیون و 378 هزار و 194ریال ثبت شدهکه در مقایسه با شهریورماه سال 1401 با قیمت 942 هزار و 915 ریال، 46 درصد افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات