دوشنبه 23 مهر 1403

هلال‌احمر ملایر پای احداث مجموعه درمانی و آموزشی می‌ایستد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هلال‌احمر ملایر پای احداث مجموعه درمانی و آموزشی می‌ایستد

همدان - ایرنا - فعالیت‌های انسان‌دوستانه جمعیت هلال احمر ملایر در تسکین آلام مردم آسیب‌دیده از حوادث و بلایا، همه یادآور نقش ارزشمند فرشتگان نجات سرخ‌پوش این جمعیت است که جلوه‌هایی از ایثار، فداکاری و خدمت داوطلبانه خلق می‌کنند؛ خدمتی ماندگار که حالا تمام هم و غم خود را برای احداث یک مجموعه بزرگ درمانی و آموزشی معطوف کرده‌است.

داستان از این قرار است که جمعیت هلال احمر ملایر صاحب یک قطعه زمین به مساحت یک‌هزار و 400 مترمربع در ابتدای خیابان شهدا (شیر و خورشید سابق) این شهر است که ارزش این زمین بیش از یکصد میلیارد تومان برآورد و در بهترین نقطه شهر واقع شده است.

با توجه به نیاز مبرم مردم ملایر به کمک‌های هلال احمر به ویژه در حوزه دارویی و درخواست‌های مکرر شهروندان و مطالب درج شده در فضای مجازی برای راه‌اندازی داروخانه هلال احمر، طی چند سال گذشته از طرف جمعیت هلال احمر ملایر تلاش زیادی برای احداث یک مجموعه بزرگ درمانی و آموزشی در این زمین که مالکیت و سند آن به نام هلال احمر است، صورت گرفت، مجموعه‌ای که بدون شک در غرب کشور بی‌نظیر خواهد بود.

البته مشکلاتی در مسیر احداث این مجموعه بزرگ درمانی و آموزشی وجود داشته و دارد و با وجود پیگیری‌های فراوان از سوی مسوولان جمعیت هلال احمر استان و شهرستان و نماینده مردم ملایر در مجلس، هنوز گره این مشکل باز نشده است؛ در حالی‌که مهرماه سال گذشته نیز رییس جمعیت هلال احمر کشور برای حل و فصل این موضوع به ملایر سفر و از نزدیک از زمین این مجموعه بازدید کرد.

این طرح به اندازه‌ای برای رییس جمعیت هلال احمر ملایر مهم است که روز گذشته / چهارشنبه / در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تا زمانی‌که در هلال احمر ملایر حضور داشته باشم، اجرای این را پیگیری خواهم کرد.

حسن آبخو اظهار داشت: اگرچه برخی در خصوص پیگیری و اجرای این طرح با من اختلاف‌نظر دارند و در جلساتی این اختلاف‌نظر به تنش لفظی نیز کشیده شده است، اما به طور شفاف اعلام می‌کنم این طرح را تا هر زمانی که باشم، پیگیری می‌کنم و هیچ طرحی را که در آن مالکیت جمعیت هلال احمر بر ملک مورد نظر سلب شود را امضا نمی‌کنم، حتی اگر مجبور به استعفا و یا جابجایی‌ام از هلال احمر شوم.

وی افزود: در این مجموعه ساختمان‌هایی برای استقرار واحدهای مورد نیاز همچون توانبخشی، داروخانه، فیزیوتراپی، ساخت و عرضه وسایل مصنوعی مرتبط با درمان و توانبخشی، دندانپزشکی، درمانگاه، کلاس‌های آموزشی، مرکز تزریق واکسن حجاج در طبقه‌های دوم و سوم پیش‌بینی شده است.

رییس جمعیت هلال احمر ملایر گفت: در طبقه اول این مجموعه نیز با توجه موقعیت خوب و ارزشمند آن، یک مجموعه «بازارچه خیریه» برای ایجاد درآمد پایدار، پشتیبانی از مجموعه درمانی، ارایه خدمات درمانی ارزان قیمت به مردم و خدمات درمانی رایگان به بیماران نیازمند این شهرستان پیش‌بینی شده است.

آبخو ادامه داد: با توجه به موقعیت تجاری این ملک و پیش‌بینی درآمد سالانه میلیاردها تومان از این مجموعه، این درآمد می‌تواند صرف خرید تجهیزات پیشرفته تشخیصی، درمانی و حمایتی برای استفاده ارزان قیمت خدمات درمانی شهروندان ملایری شود.

وی بیان کرد: طی 2 سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده توسط مدیرعامل وقت جمعیت هلال احمر استان همدان، محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و تشکیل جلسه‌های متعدد در جمعیت هلال احمر کشور و حضور رییس جمعیت هلال احمر کشور در ملک مورد نظر در ملایر، مقدمات اجرای این طرح فراهم شده است.

بازارچه خیریه؛ پشتیبانی از بیماران نیازمند

رییس جمعیت هلال احمر ملایر یادآور شد: حتی برخی از خیران و نیکوکاران نیز حاضر به مشارکت در ساخت این مجموعه به شرط هزینه بخش‌هایی از درآمدهای حاصله برای درمان بیماران نیازمند شهرستان هستند که اجرای این طرح توسط خیران، کمک‌های دولتی شهرستانی و استانی و اعتبارات جمعیت هلال احمر با توجه به ماهیت و ساختار فعالیت‌های هلال احمر، به راحتی امکان‌پذیر است.

آبخو گفت: با توجه به ارزش میلیاردها تومانی این ملک به دلیل قرار گرفتن آن در بهترین نقطه تجاری شهر ملایر، احداث این مجموعه با حفظ مالکیت تمام آن برای هلال احمر، می‌تواند علاوه بر توجیه اقتصادی و تولید ثروت و ایجاد درآمد بالا برای کارهای عام‌المنفعه، حمایت از محرومان، نیازمندان و کمک به درمان بیماران نیازمند و ارزان‌سازی برخی از خدمات درمانی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: با استفاده از درآمد حاصل از واحدهای تجاری بازارچه خیریه این مجموعه، می‌توان از تردد صدها نفر از بیماران سخت درمان و بستگان این بیماران به شهرهای دیگر و صرف هزینه‌های سنگین درمان‌های تکمیلی بیماری‌هایی همچون سرطان و ام. اس جلوگیری کرد و در زمان وقوع بحران‌ها و بلایا می‌تواند مرکز مهمی برای تمرکز فعالیت‌های داوطلبانه و انسان‌دوستانه در مرکز شهر باشد.

آبخو بیان کرد: ورودی باشکوه و معماری زیبای سنتی بازارچه خیریه این مجموعه در طبقه همکف می‌تواند سازگاری زیادی با بافت سنتی بازار ملایر داشته باشد که همچون نگین درخشانی، به عنوان یکی از نمادهای شهر ملایر و برازنده شهر جهانی انگور و شهر جهانی مبل و منبت خواهد بود.

کرونا و ایثار جمعیت هلال احمر ملایر برای نجات مردم 

رییس جمعیت هلال احمر ملایر همچنین ایثار و از خودگذشتگی داوطلبان هلال احمر ملایر را در مقابله با کرونا ستودنی خواند و اظهار داشت: در این عرصه نیز هلال احمری‌ها برای مبارزه با بیماری کرونا مهربانانه در کنار مردم قرار گرفتند.

آبخو افزود: در 2 ایستگاه تب‌سنج و کنترل تب به منظور آموزش و کنترل بیماری کرونا در ورودی‌های شهر ملایر، 191 نفر روز نسبت به کنترل تب و تب‌سنجی از 109 هزار نفر اقدام کردند.

وی گفت: نیروهای هلال احمر ملایر در این مدت با توزیع ماسک، لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده در بین بیماران سرطانی، دیالیزی، پیوند اعضا، بیماران سخت درمان و کودکان بیمار از طریق مجمع خیران، انجمن‌ها و خیریه‌های شهرستان و توزیع کمک‌های مالی و سبدهای غذایی به بیماران آسیب‌دیده، تلاش کردند وظایف انسان‌دوستانه خود را در روزهای سخت شیوع این بیماری انجام دهند.

رییس جمعیت هلال احمر ملایر پیوند ناگسستنی بین مردم و هلال احمر را صفحات زرینی در تاریخ این شهرستان دانست که این فداکاری‌ها در زمینه جمع‌آوری کمک و ارسال این کمک‌ها به هموطنان مناطق آسیب‌دیده از زلزله کرمانشاه، سیل گلستان، لرستان و سیستان و بلوچستان و همچنین ویروس کرونا، نشان دهنده فرهنگ بالای نوع‌دوستی، سخاوت و ایثار و از خودگذشتگی مردم ملایر است.

آبخو ارسال ده‌ها کامیون کمک‌های مردمی به مناطق آسیب‌دیده از زلزله و سیل و کمک‌های نقدی به حساب‌های اعلام شده از طرف هلال احمر، ارسال 45 کانکس به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، حضور تعداد زیادی از نجاتگران و داوطلبان هلال احمر و سایر اقشار مردم ملایر در مناطق آسیب‌دیده از زلزله و سیل را از جمله اقدامات داوطلبانه جمعیت هلال احمر ملایر برشمرد.

وی گفت: در حوزه آموزش نیز با تلاش فراوان مربیان داوطلب این جمعیت، 29 هزار نفر از قشرهای مختلف جامعه در کلاس‌های مختلف آموزشی شرکت کردند که شامل دوره‌های کمک‌های اولیه، مهارت داوطلبی، آمادگی در برابر مخاطرات، دوره‌های تخصصی امداد جاده‌ای، پیش بیمارستانی، امداد و نجات در کوهستان، آموزش طرح خادم در درب منازل و نیز آموزش شنا برای نجاتگران و امدادگران داوطلب بوده است.

کمک 3.5 میلیارد تومانی هلال احمر ملایر به سیل و زلزله‌زدگان

رییس جمعیت هلال احمر ملایر امدادرسانی به 513 مورد حوادث و سوانح جاده‌ای توسط نجاتگران مستقر در سه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای زاغه، پیروز و آورزمان و انتقال 565 مصدوم به مراکز درمانی، 250 مورد عملیات امداد و نجات در برف و کولاک، امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه با اعزام تیم‌های امدادی و عملیاتی به منطقه سرپل ذهاب به مدت 10 روز، ساماندهی و به‌کارگیری 770 نفر روز از نیروهای داوطلب مردمی، اعضا جوانان و امدادگران و نجاتگران و تهیه طرح جامع اسکان اضطراری را از مهمترین اقدامات این نهاد در سال گذشته عنوان کرد.

آبخو ادامه داد: با پیگیری‌های نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل وقت جمعیت هلال احمر همدان، مقدمات اجرای طرح احداث پایگاه امدادی در محور ملایر به نهاوند، انبار امدادی در مجموعه اداری هلال احمر ملایر و مجموعه آموزشی، تجاری و درمانی در این شهرستان انجام و سال گذشته عملیات اجرایی پایگاه بین جاده‌ای آورزمان آغاز شد که هم اکنون منتظر صدور پروانه ساخت برای شروع طرح هستیم.

وی با بیان اینکه برای احداث انبار امدادی نیز منتظر صدور پروانه ساخت توسط شهرداری ملایر هستیم ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده تجهیزاتی همچون یک دستگاه خودور نجات پیشرفته تویوتا هایلوکس با تمام تجهیزات امدادی، 2 ست تجهیزات کوهستان، موتور برق، موتور آب، بتن‌بر و تجهیزات انفرادی مورد نیاز برای نجاتگران اختصاص یافت و تعمیرات ساختمانی ساختمان اداری و ساختمان پایگاه زاغه نیز انجام شد.

آبخو بیان کرد: طی سه سال گذشته در بخش فعالیت‌های داوطلبانه بیش از سه میلیارد و 500 میلیون تومان کمک‌های نقدی برای کمک به افراد آسیب‌دیده از سیل لرستان، سیستان و زلزله کرمانشاه جمع‌آوری و ارسال شد.

وی اجرای 12 پروژه محرومیت‌زدایی، اعزام هشت کاروان سلامت به مناطق محروم شهرستان، برگزاری 15 طرح نیابت به مناسبت شب یلدا و نوروز در مراکز سالمندان ملایر و سامن و مرکز نگهداری معلولان، توزیع سالانه 200 بسته غذایی در راستای طرح فرشتگان رحمت (نوروز) و همای رحمت بین نیازمندان و برپایی 16 ایستگاه سلامت در مناسبت‌های مختلف را از دیگر اقدامات برشمرد.

*س_برچسب‌ها_س*
هلال‌احمر ملایر پای احداث مجموعه درمانی و آموزشی می‌ایستد 2