دوشنبه 2 مهر 1403

«همایش بین المللی علمی تخصصی وحدت و مقاومت» برگزار شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
«همایش بین المللی علمی تخصصی وحدت و مقاومت» برگزار شد

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری «همایش بین المللی علمی تخصصی وحدت و مقاومت» را نوید بخش روزهای روشنی برای اتحاد شیعه و اهل سنت سیستان و بلوچستان در پرتو گفتمان امامین انقلاب اسلامی دانست.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری «همایش بین المللی علمی تخصصی وحدت و مقاومت» را نوید بخش روزهای روشنی برای اتحاد شیعه و اهل سنت سیستان و بلوچستان در پرتو گفتمان امامین انقلاب اسلامی یاد کرد و از «طوفان الاقصی» به عنوان کلان مساله امروز جهان اسلام یاد کرد که قابلیت خنثی کردن فتنه انگیزی‌ها مبتنی بر نقاط اختلاف را دارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی، مدیرنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اموراهل سنت استان سیستان و بلوچستان و مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری «همایش بین المللی علمی تخصصی وحدت و مقاومت» را نوید بخش روزهایی روشن برای اتحاد شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان در پرتو گفتمان امامین انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: مساله «طوفان الاقصی» به عنوان کلان مساله امروز جهان اسلام، ظرفیت خنثی کردن همه فتنه‌انگیزی‌ها مبتنی بر نقاط اختلاف و گسل‌ها را دارد.

وی افزود: اگر چه «وحدت» همزاد «انقلاب اسلامی» بوده است اما زادگاه اصلی هفته وحدت، استان سیستان و بلوچستان است چرا که آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای قبل از انقلاب و در هنگامی که در ایرانشهر تبعید بودند طی تفاهمی با مولوی قمرالدین، قرار گذاشتند که بین 12 تا 17 ربیع الاول به نام «هفته وحدت» معرفی شود. لذا با صراحت می‌توان گفت که هفته وحدت در سیستان و بلوچستان متولد شده است.

سیفایی اضافه کرد: ضرورت داشت تا موضوع «وحدت» با خروجی آن یعنی «مقاومت» به صورت یک صدای بلند و رسا از سیستان و بلوچستان ساطع شود و به همین منظور، جدا از حضور مهمانان داخلی از استان سیستان و بلوچستان، علما و سران طوایف، اندیشمندان، دانشگاهیان و جامعه زنان، مهمانانی هم از خارج استان و سایر کشورها از جمله فلسطین و پاکستان دراین همایش حضور داشتند.

مدیر نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این همایش یک روزه قریب به 500 نفر شرکت‌کننده داشته، از ارسال پیام از سوی رئیس شورای تبلیغ غزه به این همایش خبر داد.

حجت‌الاسلام سیفایی با اشاره به تشکیل 5 کمیسیون تخصصی در این همایش از برپایی آنها با عناوین «آینده طوفان الاقصی»، «ایران قدیم و ظرفیت اقوام و مذاهب»، «زن فلسطینی و چالش‌های زنان در جهان امروز»، «ظرفیت اقوام و مذاهب درتحقق تمدن نوین اسلامی» و «عدالت اجتماعی و جهانی» خبر داد و تاکید کرد: با توجه به جدی بودن مباحث مطرح شده در کمیسیون‌ها و انتقال پیام به مهمانانی که از فلسطین آمده بودند و همچنین همراه بودن اقشار، مذاهب و طوایف سیستان و بلوچستان در دفاع از مردم فلسطین، این همایش به‌خوبی توانست صدایی رسا برای مظلومیت مردم فلسطین و اتحاد جهان اسلام باشد.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه مساله طوفان الاقصی به عنوان کلان مساله امروز جهان اسلام، ظرفیت خنثی کردن همه فتنه‌انگیزی‌ها مبتنی بر نقاط اختلاف و گسل ها را دارد افزود: معتقدم امروز، مهمترین مسئله جهان اسلام «فلسطین» است که به عنوان جگر گوشه به خون تپیده رسول خداست. برگزاری «همایش وحدت و مقاومت» در یک سالگی طوفان الاقصی بار دیگردرهم‌تنیدگی وحدت و مقاومت را ثابت کرد و لذا اگر ما خواهان مقاومت در برابر شیاطین، استکبار و اسرائیل هستیم باید بدانیم که این کار بدون «وحدت» امکان‌پذیر نخواهد بود.

سیفایی افزود: اگر کسی می‌خواهد در جنگ امروز جهان اسلام و جبهه حق با اسرائیل نقش‌آفرینی کند، می‌بایست در دو جبهه بجنگد؛ یکی در راستای مبارزه با طاغوت و دیگری در جهت تلاش برای کاهش اختلافات و دوری از تفرقه و نزاع در جهان اسلام.

حجت الاسلام سیفایی که خودش هم در این همایش یکی از سخنرانان بود، در سخنانش، از امت اسلامی به عنوان فرزندان معنوی رسول خدا (ص) یاد کرده و تاکید داشت که در درون خانواده رسول خدا (ص)، درگیری و نزاع ممنوع است و احدی حق ندارد به بهانه اختلافات در خانواده رسول خدا (ص)، موجب دعوا و تفرقه شود.

مدیر نهاد نمایندگی مقام رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بیانیه پایانی همایش اظهار داشت: بیانیه پایانی 5 بند داشت که هرکدام از آنان شامل جمع‌بندی مباحث هریک از کمیسیون‌های پنج گانه بود که بر ظرفیت طوفان الاقصی به عنوان کلان مساله امروز جبهه حق برای کمرنگ کردن نقاط اختلاف و تمرکز بر ظرفیت‌های عدالت‌طلبانه جامعه ایرانی در راستای هم‌دردشدن در مساله عدالت اجتماعی، تاکید داشت.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در پایان با بیان اینکه این همایش با محوریت نهاد نمایندگی ولی فقیه و سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان همکارهای این همایش برگزارشد، تاکید کرد: اگردشمنان اسلام تصورمی‌کنند اختلافات و تفاوت‌هایی که در درون مذاهب و امت اسلامی وجود دارد می‌تواند زمینه مناسبی برای فتنه انگیزی و ایجاد نزاع و درگیری باشد، بدانند که با تجمع امت اسلامی ذیل نام رسول خدا (ص)، هیچگاه این خواب‌های موهوم تعبیر نخواهد شد.

گفتنی است استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان در روز سه شنبه 27 شهریور، میزبان برگزاری «همایش بین المللی علمی تخصصی وحدت و مقاومت» با حضور گسترده علما، ریش سفیدان، معتمدین استان، مسئولان و مدیران کشوری و استانی، نخبگان علمی دانشگاهی و حوزوی و همچنین علما و فرهیختگان مذهبی و علمی از کشورهای پاکستان و فلسطین بود؛ همایشی که شیعه و سنی در کنار هم و شانه به شانه، با دغدغه‌مندی درباره مشکلات جهان اسلام، تقویت نقاط مشترک برای رسیدن به یک وحدت پایدار و چاره اندیشی برای وضعیت فلسطین و غزه با اتکاء به وحدت و مقاومت به بحث و گفت‌وگو نشستند.

این همایش یک روزه که مورد استقبال طیف وسیعی از مردم استان سیستان و بلوچستان نیز قرار گرفت با صدور یک بیانیه و با تاکید بر وحدت استوار، اعلام کرد ایران اسلامی هم زادگاه و هم پناهگاه مقاومت اسلامی در برابر فتنه‌انگیزی‌های نظام سلطه بوده و اگر اکثریت جامعه هم کلام و همگام با گفتمان مقاومت نبودند و سختی‌های این مسیر را به جان نمی‌خریدند، قطعا این برگ درخشان به ثمر نمی‌نشست. یادآوری می‌شود که این همایش با این عنوان و چنین موضوعی، برای اولین بار است که در کشور برگزار می شود و آیت الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، مولانا نذیراحمد سلامی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، مولانا عبدالرحمن عارفی نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در خبرگان رهبری، مولانا سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه سراوان، مولانا عبدالرحمان، امام جمعه کویته پاکستان، آیت الله سید ضیاء الدین طباطبایی و حجت الاسلام علی موحدی راد، مدیرکل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از اعضای هیات رئیسه این همایش بودند.