شنبه 6 مرداد 1403

هنرمندان اخلاص حجت‌الاسلام رئیسی را پذیرفته‌بودند / شهید جمهور در فرهنگ و هنر اهداف سیاسی را دنبال نمی‌کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هنرمندان اخلاص حجت‌الاسلام رئیسی را پذیرفته‌بودند / شهید جمهور در فرهنگ و هنر اهداف سیاسی را دنبال نمی‌کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، به دنبال حادثه ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان و شهادت آن‌ها، مصاحبه‌ای داشتیم با محمد سرشار، نویسنده و تهیه‌کننده به عنوان یکی از اهالی خانواده فرهنگ و هنر، در مورد نوع برخورد و دغدغه‌مندی این شهید نسبت به حوزه فرهنگ و هنرمندان. سرشار در ابتدا در مورد ویژگی‌های مخصوص شهید آیت‌الله رئیسی بیان داشت: در چند جلسه‌ای...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، به دنبال حادثه ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان و شهادت آن‌ها، مصاحبه‌ای داشتیم با محمد سرشار، نویسنده و تهیه‌کننده به عنوان یکی از اهالی خانواده فرهنگ و هنر، در مورد نوع برخورد و دغدغه‌مندی این شهید نسبت به حوزه فرهنگ و هنرمندان.

سرشار در ابتدا در مورد ویژگی‌های مخصوص شهید آیت‌الله رئیسی بیان داشت: در چند جلسه‌ای که در خدمت ایشان بودم که عموما هم جلسات غیر رسمی و صمیمانه‌تری بود، مهم‌ترین ویژگی‌ای را که در شخصیت آیت‌الله رئیسی می‌دیدم، می‌توانم بگویم اخلاص ایشان در کارها بود. در ایشان حب نفس و کار کردن برای خود، دیده نمی‌شد. دغدغه اصلی ایشان مردم بود و در تصمیم‌سازی‌هایی که قرار بود اتفاق بیفتد، هدفشان این بود که همان نکاتی را که در شعارهای انتخاباتی خود نیز بیان میکرد، محقق شوند و توجه ویژه به مستضعفین در هر تصمیم، وجود داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه این مردمی بودن، ویژگی‌ای بود که عامه مردم نیز با تمام وجود، آن را احساس می‌کردند، تصریح کرد: در سفرهای استانی و بازدیدهایی که به هر دلیل ایشان با مردم مواجه می‌شدند، مردم احساس می‌کردند که رفتار آیت‌الله رئیسی، رفتاری برخواسته از فروتنی و خدمتگذاری است، نه یک برخورد متفرعنانه و از بالا به پایین.

این نویسنده خاطرنشان کرد: بنظر من این اخلاصی که شخص آقای رئیسی دارند، کمک می‌کند که خدا مسیر درست را نشان دهد و کشور را یاری کند تا انتخاب درستی داشته باشد و راه میانبری را انتخاب کرده و به جلو حرکت کند.

سرشار در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه ما تجربیات تلخ مشابه این اتفاق در طول انقلاب اسلامی زیاد داشته‌ایم، توصیه شما به ملت ایران و بخصوص اهالی رسانه و فرهنگ و هنر در این مقطع حساس چیست، گفت: خداوند سخت‌ترین آزمایش‌هایی را که از یک ملت می‌تواند گرفته شود را در این نیم قرن از ملت ایران گرفته و آن‌ها را آزموده است. از پیش از انقلاب اسلامی تا همین الان، وقتی تاریخ ملت بزرگ ایران را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که پر از آزمایش‌های دشوار است.

این نویسنده ادامه داد: در دوره‌ای به ما می‌گفتند که تاریخ صدر اسلام در حال تکرار شدن است، اما امروز می‌بینیم با پیچیدگی‌هایی که جامعه کنونی پیدا کرده است، آزمون‌هایی که در حال گرفته شدن از ملت بزرگ ایران هستند، دشوارتر از آزمون‌هایی است که از ملت‌های دیگر در تاریخ گرفته شده است.

وی افزود: البته هدف از این آزمو‌ها مشخص است. کسی که با سنت‌های الهی آشنا باشد می‌داند که هرچه یک ملت، در مسیر رشد خود محکم‌تر قدم برداشته و به قله‌ها نزدیک‌تر می‌شود، خدا نیز آزمون‌های دشوارتری می‌گیرد تا این مردم، آب دیده‌تر و مقاومت‌تر شوند تا آمادگی بیشتری برای فتح آن قله بزرگ، پیدا کنند.

سرشار اظهار داشت: این امتحان‌ها برای این است که اگر ضعف و مشکلی وجود دارد، آشکار شود و آن ملت بزرگ تلاش کند تا آن‌ها را برطرف کرده و کارش را با قوت بیشتری جلو ببرد.

این تهیه‌کننده بیان کرد: وقتی ما به افرادی که در این سانحه به شهادت رسیدند، نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هرکدام از آن‌ها دنیایی از لطف و کرامت داشته‌اند. ما می‌توانیم در این ماجرا، مشیت الهی را ببنیم. وقتی اراده الهی به چیزی تعلق گیرد، ما جز تسلیم و راضی شدن به مشیت الهی، تکلیف دیگری نداریم. باید به صبر و نماز استعانت بورزیم و تلاش کنیم که در این بحران‌ها، نگاه ما از قله حرکتی انقلاب اسلامی، برداشته نشود و این سختی‌ها، ما را دلسرد نسازد.

سرشار در مورد علت متمایز شدن شهید آیت‌الله رئیسی برای هنرمندان اشاره کرد: هنرمندان بخاطر احساسات قوی و هوش بالایی که دارند، در مواجه با مدیران و مسئولان حکومتی، به سرعت پایشی از او انجام داده و نقاط قوت و ضعف آن مدیر را شناسایی می‌کنند. چیزی که در مواجهه با شهید آیت‌الله رئیسی مشخص بود، همان مردمی بودن و خلوص ایشان بود.

وی ادامه داد: هنرمند، این ویژگی را به عینه می‌دید و احساس می‌کرد یک فرد دغدغه‌مند، مخلص و علاقه‌مند به خدمت در حال صحبت است. نه مسئولی که آمده است تا با هنرمندان عکس یادگاری بگیرد و برای انتخابات بعدی، بار خود را ببندد و دیگر از هنرمندان سراغی نگیرد تا انتخابات بعدتر. بنابراین فکر می‌کن مهم‌ترین ویژگی‌ای که اهالی فرهنگ در ایشان دیدند، همین مردمی بودن و اخلاص بود.

این نویسنده افزود: نکته دیگر، این بود که آقای رئیسی تلاش می‌کرد مشکلات حوزه اقتصاد فرهنگ را حل کند. فشاری که در دولت قبل در دوره کرونا متحمل شد و رکود تورمی نیز بر آن افزود، برای عرصه هنر بسیار ویران‌کننده بود و به شدت معیشت هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد.

سرشار در پایان اظهار کرد: من از نزدیک و به عینه می‌دیدم که دولت در تلاش است تا وضعیت اقتصاد فرهنگ و معیشت هنرمندان را بهبود ببخشد و شرایط را نسبت به دوره قبل، بهتر کند و کمک کند تا عرصه فرهنگ و هنر، پویایی و شکوفایی بیشتری داشته باشد. این ویژگی دیگر بود که اهالی فرهنگ و هنر، از تعامل با ایشان متوجه می‌شدند.