دوشنبه 11 تیر 1403

والدین مازندرانی در غربالگری چاقی دانش‌آموزان همکاری کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
والدین مازندرانی در غربالگری چاقی دانش‌آموزان همکاری کنند

ساری - ایرنا - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران از والدین خواست تا در غربالگری دانش‌آموزان همکاری کنند تا پوشش این طرح به صورت 100 در صدی انجام شود.

سید علی ساداتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح غربالگری چاقی دانش‌آموزان که برای دومین سال در مازندران برگزار می‌شود از اهمیت خاصی برای کنترل سلامت دانش‌آموزان برخودار است.

وی با بیان اینکه این طرح از 25 شهریور امسال همراه با ثبت نام دانش‌آموزان آغاز شد افزود: تاکنون و پس از گذشت 2 ماه غربالگری حدود 77 درصد دانش آموزان انجام شد که برای ما قابل قبول نیست.

معاون آموزش و پرورش مازندران شیوع ویروس کرونا را یکی از مشکلات اساسی اجرای سریع و بموقع غربالگری چاقی در استان دانست و گفت: غیرحضوری بودن کلاس‌های درس مانع از اجرای سنجش حضوری قد و وزن دانش‌آموزان می شود.

ساداتی اظهار داشت: مدارس تا 29 آبان ماه جاری فرصت دارند تا قد و وزن دانش‌آموزان را جمع آوری و در سامانه سناد برای غربالگری چاقی ثبت کنند و این فرصت دیگر تمدید نخواهد شد.

وی همکاری و همراهی والدین را برای اجرای کامل غربالگری چاقی دانش‌آموزان ضروری دانست و افزود: بدون همکاری آنان نمی توان بموقع تمام دانش‌آموزان را غربالگری کرد.

معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: والدین فقط باید قد و وزن دقیق دانش آموزان را برای مدیران مدرسه ارسال کنند و نیازی به حضور خود دانش آموز در مدرسه نیست.

ساداتی با بیان این که سال گذشته مازندران به عنوان پایلوت اجرای غربالگری چاقی بود، گفت: سال تحصیلی گذشته این طرح تنها در 15 مدرسه انجام شد که امسال باید در تمامی مدارس انجام شود و به همین خاطر برای آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخودار است.

وی آگاهی آموزش و پرورش و والدین از شرایط جسمی بویژه چاقی والدین را برای پیش گیری آسیب های آتی به سلامت فرزندان بسیاری موثر دانست و افزود: این اطلاعات در برنامه ریزی و مدیریت چاقی می تواند تاثیر گذار باشد.

معاون آموزش و پرورش همچنین به برگزاری کلاس های غیر حضوری و خانه نشینی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: کاهش فعالیت بدنی دانش آموزان می تواند در سلامت جسمی آنها تاثیر منفی بگذارد.

ساداتی ارائه مشاوره و توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت را از مهم ترین اهداف غربالگری چاقی دانست.

بر اساس گزارش رسمی متولیان سلامت مازندران، 20 درصد نوجوانان و دانش آموزان استان دچار " چاقی شکمی " هستند. چاقی سیبی شکل یا چاقی شکمی همان تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم است که بیشتر به صورت زیر جلدی در منطقه شکم و تنه ذخیره می شود.

از اثرات منفی چاقی شکمی بر روی سلامتی دانش آموزان و نوجوانان، افزایش شانس ابتلا به دیابت، ابتلا به فشارخون بالا، بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی و غیره است که در سنین نوجوانی و بزرگسالی فراگیری بیشتری دارد.

مازندران 508 هزار و دانش‌آموز دارد که از این تعداد 280 هزار نفر مربوط به مقطع ابتدایی و باقی آنها متوسطه اول و دوم هستند.

*س_برچسب‌ها_س*