جمعه 4 آبان 1403

واکنش علی مطهری به حوادث سلف شریف / فاطمی امین استعفا می‌دهد؟/ راهکار افروغ برای برون‌رفت از شرایط کنونی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
واکنش علی مطهری به حوادث سلف شریف / فاطمی امین استعفا می‌دهد؟/ راهکار افروغ برای برون‌رفت از شرایط کنونی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش علی مطهری به حوادث سلف دانشگاه شریف

علی مطهری، نماینده سابق مجلس درباره حوادث سلف غذاخوری دانشگاه شریف در توییتی نوشت: «برخی دانشجویان دانشگاه شریف در حوادث اخیر امتحان بدی دادند. گذشته از اعتراضی که حق آنها بود، فحشهای رکیک و ناموسی که در دهم مهر دادند تاکنون در دانشگاه سابقه نداشت و آبروی دانشجو را بردند و اخیراً هم با اصرار بر مختلط شدن غذاخوری مفهوم مقدس آزادی را تنزل دادند.»

***

باید نسبت به تجمع برلین عکس العمل مناسب نشان داده شود

اعتماد درباره تجمع روز شنبه ضدانقلاب در برلین نوشت: «درباره جمعیت حاضر در تظاهرات نیز مانور زیادی داده شد. پلیس برلین عدد 37هزار را اعلام کرد و بعضی متولیان تجمع، رقم را تا سه برابر بالا بردند. شعارهایی هم که مطرح شد عمدتا علیه مسوولان جمهوری اسلامی ایران و برخی سیاست‌ها و اقدامات ایران بود....

تعداد جمعیت حاضر در تظاهرات چه آمار حداقلی، چه آمار حداکثری را مبنا قرار دهیم در مقایسه با انتظاری که می‌رفت چندان چشمگیر نبود اما به اندازه‌ای هست که بتوان آن را جدی گرفت.

در روزهایی که ایران تیتر یک دنیاست و پوشش خبرهای مربوط به ناآرامی‌های داخلی، در سطح جهان چنان بازتابی دارد که چهره‌های غربی از آن به اهرمی برای حمله و فشار به ایران بهره می‌گیرند، اصلا غیرقابل انتظار نیست که عزمی جدی از سوی دولت‌های غربی و متحدان‌شان برای ساماندهی و سازماندهی تظاهرات برلین و تورنتو انجام نگرفته باشد. شاید این برنامه‌ریزی‌ها باز هم ادامه پیدا کند و در نقاط دیگری هم تکرار شود.

اگر فرض را بر این بگذاریم که تظاهرات برلین و تورنتو غیرمنتظره نبوده و همدستی دولت‌های غربی با اپوزیسیون ایرانی کاملا متصور است و این فرآیند برای نظام سیاسی ما اهمیت دارد، پس باید متناسب با آن اقدام کرد.

هنوز هم چهره‌های سیاسی دانشگاهی رسانه‌ای متعددی در غرب و منطقه خاورمیانه حضور دارند که حامیان بالقوه ایران هستند یا دست‌کم نسبت به رفتار سیاسی امریکا و غرب در برابر ایران حساسند. متاسفانه در این زمینه یارگیری مناسبی صورت نگرفته و سازمان فرهنگ و ارتباطات از طریق رایزنی‌های فرهنگی کار قابل اشاره‌ای انجام نداده است؛ صداوسیما و متولیان تبلیغات رسمی هم در این قضیه کاملا انفعالی عمل کرده‌اند.»

***

راهکار افروغ برای برون‌رفت از شرایط کنونی

عماد افروغ، جامعه‌شناس در گفتگو با ایسنا درباره حوادث اخیر گفت: «جامعه ما چون یک جامعه طیفی است، متکثر هم هست و این تکثر نباید نادیده گرفته شود. در شرایط بحران یا انقلاب، تکثر فرهنگی میل به وحدت دارد اما بعد از سپری شدن این دوران، فرهنگ متکثر می خواهد به تکثر خود بازگردد، اما اگر سیاست این اجازه را ندهد یا تکثر فرهنگی را به بازی نگیرد، طردشدگی فرهنگی ایجاد می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی علاوه بر بی عدالتی، در توزیع مواهب اقتصادی، نابرابری، انحصارطلبی و رانت خواری داریم، گفت: امتیازات به افراد خاص داده شده و اکثریت از این امتیازات طرد شده اند. براساس نظرسنجی سال 98، فقط 26 درصد جامعه گرایش سیاسی به دو جناح اصلاح طلبی و اصولگرایی دارد و 74 درصد به این دو جناح گرایش ندارند. این آمارفقط نشان دهنده طردشدگی سیاسی نیست بلکه نشانه طردشدگی اقتصادی و فرهنگی هم هست.

افروغ با اشاره به اینکه طردشدگی سیاسی به موضوع مشارکت بازمی گردد، خاطرنشان کرد: فرایند گزینش سیاسی در انتخابات یا سطوح پایین تر مشارکتی به شکلی است که راه را برای حضور اکثریت جامعه بسته است. جالب اینجاست که هرگاه نامزدهای انتخابات، متکثر بودند شاهد حضور اکثریت بوده ایم، چون جامعه طیفی و متکثر می خواهد نمود فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد اما با مقاومت قدرت رسمی روبرو شده است. از سوی دیگر اقتصاد رانتی و تمرکزگرایی در اداره کشور نیز مانع دیگری برای تکثرگرایی است.

این جامعه شناس معتقد است: چون اصلاح ساختاری رخ نمی دهد باید منتظر تکرار این اعتراضات باشیم. اینکه بگویند مناظره و گفت وگو کنیم، گام اول است و باید ببینیم که آیا این گام اول اقدامات عملی جهت مقابله با طردشدگی و انجام اصلاحات ساختاری دربردارد یا خیر؟

وی تاکید کرد: راه برون رفت از این شرایط هم این است که اصلاحات ساختاری انجام شود و طردشدگی پایان یابد.

***

ریشه حوادث اخیر در نگاه مرعشی

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران گفتگویی با اعتماد داشته که بخش هایی از آن را می خوانید:

«- رخدادهای اخیر در واقع بخشی از نارضایتی عمومی را به تصویر کشید، البته به نظر من فرصتی است تا مسوولان جمهوری اسلامی از طریق آن متوجه شوند که بستن راه‌های کنشگری سیاسی و ناامید ساختن مردم در انتخابات مجلس سال 98 و ریاست‌جمهوری 1400 تا چه اندازه برای کشور خسارت‌بار بوده است.

وقتی فضا باز است، صاحبان سلیقه‌های مختلف دست به انتخاب می‌زنند، حتی اگر خواسته‌های آنها حداقلی باشد، مطالبات خود را مطرح می‌کنند و کشور جهت خود را پیدا می‌کند. این روند اما با انسداد در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، حزبی و... متوقف می‌شود و بدل به مطالبات فروخورده و نهایتا اعتراض و خشم می‌شود.

- ایران از دو خطر باید محفوظ داشته شود؛ یکی اینکه ایران نباید به سمت انسداد سیاسی برود و دیگر اینکه دامنه اعتراضات به اندازه‌ای مخرب نشود که ایران دچار نوعی بی‌دولتی و ضعف شود و خطرات بعدی شکل بگیرد...

- معتقدم نظام پس از این باید سیاست راهبردی خود را تغییر بدهد و به جای تکیه بر اقلیتی که در هر شرایطی از سیاست‌های نظام دفاع می‌کند به سمت رضایت اکثریت مردم و ایجاد رضایت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... باشد. در واقع فضای کشور باید به سمت تکثر سوق داده شود.

در نقطه مقابل جوانان کشور باید بدانند که اگر خواسته‌ای دارند باید این مطالبات عینی و شدنی باشد. یعنی به بهانه ظلمی که به مهسا امینی و سایر جوانان این کشور شده، نباید کلیت نظام مورد هدف قرار بگیرد... جوانان ایران باید یاد بگیرند که خواسته‌های خود را یکی‌یکی مطرح کنند. رفتن به سمت خواسته‌هایی که قابل تحقق نیست، ایده ایجاد یک زندگی خوب را نیز مختل می‌کند.»

***

فاطمی امین استعفا می‌دهد؟

دنیای اقتصاد نوشت: «آیا کار وزیر «صمت» پیش از استیضاح به استعفا ختم می‌شود؟ شایعاتی درباره استعفای زودهنگام وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور فاطمی‌امین در پست معاونت اجرایی رئیس‌جمهور به گوش می‌رسد؛ اما کسی این موضوع را به‌صورت رسمی تایید نکرده است.

آنچه واضح است اینکه اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر نحوه اداره حوزه تولید و تجارت بالا گرفته است. برخی از رسانه‌ها به نقل از نمایندگان مجلس اعلام کردند که نشست نمایندگان و رئیس‌جمهور درباره استیضاح وزیر «صمت» بی‌سرانجام بوده که همین موضوع احتمال استعفای وزیر را قوت می‌بخشد.»

استیضاح وزیر صمت مفید نیست

اقبال شاکری، نماینده تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، بیان کرد: مجلس در چندین حوزه و در خصوص چند کالا از وزارت صمت انتظاراتی دارد، این انتظارات در حد مطلوب عملیاتی نشده است، به خصوص در حوزه خودرو و چند محصول اساسی انتظارات مجلس برآورده نشده است اما از نظر بنده وزیر صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را به کار گرفته است و یکسری از شاخص ها را رشد داده است و اکنون مسلط بر امور وزارتخانه است.

وی در ادامه با بیان اینکه به طور کلی مطالبات از وزارت صمت بالاست، اظهار کرد: با تمام اشکالاتی که در عملکرد وزیر وجود دارد از نظر بنده وی عملکردهای خوب نیز داشته است و استیضاح وزیر صمت اکنون مفید نیست. آن انتظاراتی که نمایندگان از نتیجه استیضاح دارند که یک گام مثبت در این حوزه برداشته شود، اینگونه نخواهد شد.

***

روایت روزنامه دولت از حضور بهادری جهرمی در دانشگاه خواجه نصیر

ایران نوشت: «چندی پیش اعلام شده بود که روز دوشنبه علی بهادری جهرمی به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی می‌رود تا در یک نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان «بی‌واسطه با دولت» به سؤالات دانشجویان پاسخ دهد...

عده معدود و محدودی که صرفاً صدای بلندی داشتند، همه تلاش خود را به‌کار بستند تا صدای مخالف آنان به گوش دیگر دانشجویان نرسد. اما به رغم ضایع کردن حق دیگر دانشجویان حاضر در این جلسه، این نشست، هرچند کوتاه، اما بدون درگیری پایان یافت. احتمالاً، پایان بدون درگیری این نشست و پاسخ‌های مستدل و فارغ از هیجان سخنگوی دولت، چیزی نبود که این عده قلیل انتظار آن را داشتند...

مطابق تصاویر منتشر شده و گزارش‌های مستند از این نشست، کثیری از دانشجویان در سالن حضور داشتند تا گفت‌و‌گویی صریح و شفاف با سخنگوی دولت داشته باشند. اما عده‌ای اندک، با تجمع در گوشه‌ای از سالن، احتمالاً به دلیل فقدان استدلال یا ضعف در گفت‌و‌گو، جنجال و شعاردادن بی‌وقفه را انتخاب کردند. هدف از این جنجال‌ها و گاه هتاکی‌ها، پایان گفت و شنود، آن هم در محیطی بود که باید به گفت‌و‌گو متکی باشد...

گویا برای کسانی که استدلالی نداشتند، امکان نداشت که اجازه شنیدن صدای مخالف خود را بدهند. درنهایت، علی بهادری جهرمی به خاطر حفظ حرمت اکثریت دانشجویان و متوقف کردن فحاشی، ناچار شد جلسه را ترک بکند؛ نه به خاطر اینکه این عده محدود از هر تلاشی برای جنجال‌سازی خودداری نمی‌کردند، بلکه برای جلوگیری از درگیری فیزیکی میان دانشجویان.»

عصرایران در این باره نوشت: «این که در فضای به شدت معترض و ضد دولتی دانشگاه ها، یک مقام دولتی جرأت کند و بین دانشجویان برود و با آنها سخن بگوید و سخنان و حتی شعارهای تند آنها علیه خودش را بشنود، اساساً ستودنی است.

ای کاش این گفت و شنودها زودتر و جدی تر و فراگیر تر شکل می گرفت تا فضای تعاملی بهتری فراهم می آمد. با این حال، در جامعه بی گفت و گوی امروز، همین که یک دولتمرد پیشقدم شده و حتی بعد از برخورد نامناسبی که با او در دانشگاه قبلی شد، به دانشگاه بعدی می رود و با گشاده رویی سخن می گوید و می شنود، اتفاق فرخنده ای است، مشروط بر این که مستمر باشد و نیز "آزادی بیان و بعد از بیان" منتقدان تضمین شود...

منطقی نیست که هم علیه کسی که با "چماق" وارد دانشگاه شده شعار داد و هم دقیقاً همان شعار را علیه کسی که با "سخن" وارد شده است، سر داد. اصلاً کل دعوا بر سر این است که باید "سخن و منطق و احترام"، جایگزین چماق و زورگویی و بی حرمتی شود...

اگر در سخنان سخنگوی دولت، اندک بی حرمتی وجود داشت و مثلاً مانند برخی خطیبان و رسانه های تندرو که نابخردانه، معترضان را تحقیر می کنند در سخنانش ردی از بی ادبی بود، این چند سطر شایسته نگارش نبود ولی حال که باید بر سبیل انصاف، باید بر نیک سخنی و نیک رفتاری سخنگو در دانشگاه صحه گذاشت، این سوال مطرح است که معترضان امروز که حتی اجازه نمی دهند یک تریبون آزاد در دانشگاه شان برگزار شود، اگر فردا، آن سوی میز باشند و مثلاً سخنگوی دولت شوند، به اندازه سخنگوی فعلی، به دیگران مجال سخن خواهند داد؟»

***

برای عاملین حادثه اوین پرونده تشکیل شده است

به گزارش ایسنا مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه در حادثه اوین آیا عاملین شناسایی و پرونده تشکیل شده است؟ گفت: دراین زمینه پرونده هایی در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور جنایی تشکیل شد و کسانی که در مورد تحریق عمدی نقش داشتند و مرتکب جرم شدند شناسایی شدند و کسی از چنگ قانون در نمی رود و انها تفهیم اتهام شدند و پرونده در حال تحقیقات است و در اینده نتیجه تحقیقات اعلام می شود.

وی افزود: در این حادثه دلخراش 8 نفر فوت شدند و 25 شناسایی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شده است و ممکن است که به این تعداد اضافه شود یا از این تعداد کم شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: عده ای از زندانیانی که درگیر حادثه بودند از حیث ضررهایی که به آنها وارد شده است از لحاظ جسمی و روحی از اشوبگران در این بازداشتگاه شکایت کردند یعنی عده ای که صدمه دیدند نسبت به اقدامات عاملین اغتشاش و آشوب طرح شکایت کردند. با لحاظ برنامه ریزی هایی که از ناحیه آشوبگران شد از بند سارقان بودند و گفتند اراذل اوباش بودند که کلی است و باید دید در چه جایگاهی از وصف مجرم تعریف می شود. بندی بوده که مربوط به سارقان بوده است و آنها اشوب کردند که از زندان بروند. اما هیچ زندانی نتوانست از اوین متواری شود. در این حادثه متأسفانه 8 نفر از این زندانیان فوت شدند و مطمئناً این برنامه ریزی می‌توانست تبعات بیشتری داشته باشد که با لطف الهی و مدیریت میدانی همکاران ذی مدخل ختم به خیر و کنترل شد و اهداف مورد نظر دشمن محقق نشد و در نطفه خفه شد.

***

تحلیل امنیتی طائب از حوادث اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسین طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران در نشست فصلی بصیرت‌افزایی با عنوان «بررسی و تحلیل وقایع اخیر کشور»، اظهار داشت: یک حادثه‌ای روی داد و تا امروز هم دستگاه‌های اطلاعاتی به پاسخ دقیق نرسیدند و تا امروز بر اساس حادثه قضاوت می‌کنیم؛ البته این سابقه را هم داشتیم که چنین وقایعی حادثه نبوده و بلکه طراحی بوده است. در سال 1388 ماجرای ندا آقاسلطان را داشتیم که طراحی آمریکایی‌ها بود. ما از این طراحی باخبر بودیم، ولی اشراف اطلاعاتی نداشتیم؛ اما در سال 1392 به سوژه هم رسیدیم. آن‌ها بنا داشتند که انتخابات 1392 را هم همانند 1388 به اغتشاش بکشانند. یک فرد دوتابعیتی که در یک دستگاه فرهنگی بود را شناسایی کردند و قصد داشتند به بهانه بازدید، او را به ایران بیاورند و حتی پول هم داده بودند تا فیلم وی هم ساخته شود و بعد از اینکه وارد ایران شد، او را کشته و مرگش را به گردن حاکمیت بیاندازند. برنامه‌ریزی این کار هم به عهده اسرائیلی‌ها بود.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه اظهار داشت: در این پرونده، هم تیم طراح و هم تیم ترورکننده و سلاح شناسایی شد و با همه آن‌ها برخورد و با پیشگیری، ماجرا قبل از حادثه جمع شد. در این ماجرا حادثه‌ای اتفاق افتاد؛ آن هم در شرایطی که نیروهای انتظامی درگیر مسئله بزرگی همچون اربعین بود.

حجت‌الاسلام طائب افزود: در این ماجرا شاهد غفلتی در روایت ماجرای صحنه حادثه بودیم و دشمن، این روایت را به دست گرفت، روایت را به دروغ انجام داد و با فریبکاری به تحریک احساسات مردم پرداخت و آن طرحی را که قرار بود از دانشگاه‌ها شروع کند به جلو انداخت. سپس آن‌ها مسائل را به حوزه قومی کشاندند و از قوم کرد به لر و از قوم لر به بلوچ و سپس به قوم ترک با موضوعی که در اردبیل درست کردند، کشاندند؛ آخرین پرده از این نمایش هم قرار بود در اهواز انجام شود و طی آن در صحنه‌ای یک فرد عرب را هدف قرار دهند؛ البته خوشبختانه دو سه روز پیش تیمی که مجری این توطئه بود، دستگیر شدند.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه ادامه داد: زمان بازگشایی دانشگاه‌ها رسید و دشمنان، طرح خود را در دانشگاه‌ها انجام دادند و سپس قرار بود ماجرا را به مدارس برسانند. آن‌ها قرار بود در انتهای ماجرا به سراغ بازداشتگاه‌ها بروند و به عنوان نماد پیروزی بگویند که درب بازداشتگاه‌ها را هم باز کردیم. دشمنان برای چند بازداشتگاه در چند شهر برنامه‌ریزی کردند که یکی از آن‌ها اوین بود؛ اما آن‌ها در نهایت در اجرای این نقشه شکست خوردند.

***

نارضایتی دولت از وضعیت تورم

به گزارش فارس، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در نشست خبری خود در مورد ثمرات سیاست های اقتصادی دولت گفت: تلاش شد علاوه بر شایسته‌های اقتصاد دولتی از تصمیم‌های اقتصادی شتاب زده پرهیز کند و تا حد ممکن به ریل اقتصادی اعلام شده پایبند باشیم تا بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت را برگردانیم.

وی افزود: ادعا نمی‌کنم همه اقدامات بدون هیچ ایرادی شکل گرفته ولی همه دستگاه‌ها پایبند بوده‌اند مگر در شرایطی مثل جنگ اوکراین که گریزی نباشد.

خاندوزی با بیان اینکه دولت پشتیبان کسب و کارهای دیجیتالی است، گفت: به دلیل آشوب در کشور لطمه جدی به اشتغال‌های کسب و کارهای مجازی داشتیم که در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت جلساتی برگزار شده است. در اواخر شهریور به دلیل فضای ایجاد شده آشوبگران، درآمد در حوزه کسب و کارهای فضای مجازی به شکل منفی تحت تاثیر قرار گرفت که دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی‌کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می‌داند.

وی افزود: وضعیت تورمی همچنان از نظر دولت مقبول نیست و در جلسه هماهنگی اقتصادی که این آمار را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم، رئیس‌جمهور تاکید کردند که تا پایان سال اولویت اقتصاد کلان دولت مساله ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم باید باقی بماند و هر دستگاهی هم که برنامه رشد غیرتورمی تخلف می‌کند به شکل جدی از طریق جلساتی که معاون اول یا معاونت اقتصادی دولت باید پاسخگو باشند که چرا در این زمینه تخلف داشته‌اند.