دوشنبه 28 خرداد 1403

وجود 2500 داروی گیاهی / داروهای گیاهی را خودسرانه مصرف نکنید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
وجود 2500 داروی گیاهی / داروهای گیاهی را خودسرانه مصرف نکنید

دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی با بیان اینکه تاکنون 2500 داروی گیاهی و فرآورده طب سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده‌اند، نسبت به مصرف خودسرانه داروهای گیاهی هشدار داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین رضایی‌زاده؛ دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی امروز در نشست خبری در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که با صدور مجوزها از سوی سازمان غذا و دارو تعداد داروهای طبیعی و سنتی بسیار زیاد و متنوع شده و نیاز جامعه را برطرف می‌کند، اظهار کرد: تاکنون 2500 داروی گیاهی و فرآورده طب سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده‌اند. گیاه دارویی با داروی گیاهی تفاوت‌های بسیاری دارد. داروی گیاهی فرآورده‌ای متشکل از گیاه یا گیاهان است که موارد مصرف مشخص دارد و مانند داروها بروشور و نحوه مصرف خاصی دارد. گیاه دارویی، گیاهی است که استاندارد مشخصی روی آن اعمال نشده و بسته به اقلیم و کشوری که در آن می‌روید مواد مؤثره متفاوتی دارد.

وی با اشاره به تبلیغات اغواگرانه برخی داروها با عنوان داروی گیاهی در فضای مجازی افزود: مردم اگر می‌بینینند که یک دارو در فضای مجازی با ادعای گیاهی بودن به طور معجزه‌آسا تبلیغ می‌شود باید به آن شک کنند زیرا بسیاری از این داروها از جمله داروهای لاغری که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند حاوی مواد مخدر هستند. از سوی دیگر برخی تصور می‌کنند که با مصرف داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی به صورت خودسرانه اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و ضرری هم ندارد اما برخی از همین داروهای تأیید شده می‌توانند در گروه‌های خاص مانند زنان به راحتی منجر به سقط جنین یا مشکلات جنینی و بارداری شوند.

امکان پوشش بیمه‌ای "زالودرمانی" و "حجامت" در بیمه‌های تکمیلی / ابلاغ استاندارد 7 خدمت طب سنتی

رضایی‌زاده بیان کرد: انجمن علمی طب سنتی در چندسال گذشته سعی کرده از طریق ارتباط با پلیس فتا و دستگاه‌های مرتبط با نظارت بر فضای مجازی، سوداگری‌ها را کاهش دهد اما مهمترین راه برای جلوگیری از افراط و تفریط در این خدمات، اقدامات رسانه ای و آگاه‌سازی مردم است‌؛ برخی اوقات بیماری‌های صعب‌العلاج باعث می‌شوند فرد به هر روشی برای درمان خود متوسل شود اما امروزه نگاه آکادمیک و روشمند توسعه یافته که به کاهش این معضلات کمک کرده است.

دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی گفت: در حال حاضر ویزیت متخصصان طب سنتی تحت پوشش بیمه است؛ پیشنهاد ما این بود که بسته خدمتی طب سنتی برای بیماران ارائه شود تا بیمارانی در گروه‌های خاص که بیشترین مراجعه و نیاز به خدمات طب سنتی را دارند داروها و خدمات طب سنتی را تحت پوشش بیمه دریافت کنند اما به صورت غیرکارشناسی و عجولانه تصمیم گرفته شد که یک سری خدمات مداخله‌ای تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که ممکن است نیاز کاذب ایجاد کند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره علمی طب ایرانی از 9 تا 11 خردادماه تصریح کرد: این کنگره بیش از 500 شرکت کننده خواهد داشت؛ در راستای بین‌المللی‌سازی طب ایرانی ما به شکل حضوری و مجازی با کشورهای مختلف از قاره آمریکا، اروپا و شرق آسیا ارتباطات بسیار خوبی برقرار و همایش‌های مجازی و حضوری را برگزار می‌کنیم.